7 tipp, hogyan indíts saját vállalkozást gyermek mellett
Napjainkban számtalan üzleti lehetőség kínálkozik otthon végezhető munkára; hobbi tevékenységekből kinőtt saját vállalkozások felépítésére, így egyre nagyobb népszerűségnek örvend a ’home made’ termékekkel (ékszerek, kiegészítők, kozmetikumok) való kereskedés. Ha kíváncsi vagy néhány tapasztalt szülő véleményére, olvass tovább!
Sokan mindig is ott dédelgettük magunkban az álmot, hogy a hobbink egyszer a hivatásunkká váljon. Míg pár évtizeddel ezelőtt az ilyen törekvéseknek a gyermekvállalás – és egyben főállású anyává válás- teljesen véget vetett, manapság pont hogy a kisgyermekes anyukák vágnak bele egyre gyakrabban saját vállalkozásuk kialakításába. Azonban az idilli kép mellett – otthon maradhatsz a picivel és közben még pénzt is kereshetsz – nem árt, ha felkészülsz a dolog árnyoldalaira is. Íme, a mi tanácsaink, amiket alaposan gondolj át, mielőtt belevágsz a saját bizniszedbe.
- A szenvedély fontosabb, mint a szakértelem.
Nem az a leglényegesebb, hogy kitűnő üzleti érzékkel rendelkezz és meglegyen a megfelelő előképzettséget egy vállalkozás beindításához, hiszen ezeket idő közben is bőven lesz időd megtanulni. Ami ennél sokkal kardinálisabb kérdés, hogy kellően elhivatott vagy-e, bízol-e az álmaidban és kitartasz-e a terveid mellett?
- Számolj a kezdeti veszteségekkel (sikertelenségekkel) és e szerint tervezz
Egy kutatás szerint mi nők még mindig nehezebben találjuk meg a megfelelő pénzügyi eszközöket a vállalkozásunk finanszírozásához, mint a férfiak. Valószínűsíthetően ez annak köszönhető, hogy kevésbé vagyunk tájékozottak e téren és hajlamosak vagyunk kishitűen azt gondolni, hogy ez olyas valami, ami csak a pasiknak sikerülhet. Aztán persze egy rosszul sikerült kalkuláció és a kezdeti veszteségesség ezt még inkább tetézi. Keress fel egy pénzügyi tanácsadót, egy könyvelőt, csatlakozz szakmai fórumokhoz, csoportokhoz és járd alaposan körbe a témát, mielőtt beleugrasz. (De aztán ugorj!)
- Saját üzletet létrehozni nem feltétlen jár együtt azzal, hogy több időt tölthetsz a babával
Ha az egyetlen motivációd az lenne, hogy minél többet lehess a picivel, akkor tudnod kell, hogy ez koránt sem így működik. Egy induló vállalkozás legalább annyi időt igényel, mint egy kisbaba. Sőt, ha a saját üzletedet próbálod felfuttatni, a nap 24 órájában készenlétben vagy, és dupla annyi energiát teszel bele, hogy működjön!
- Lassú víz, partot mos – légy kitartó
Ahogy korábban is említettük, egy kezdő vállalkozás ritkán nyereséges rögtön az elején (vagyis szinte soha). Az első évben biztos, hogy mínuszban leszel, talán még a másodikban is, de maximum nullán. Ha szerencsés vagy, akkor a harmadik évben már némi nyereséget könyvelhetsz el. Mégis megéri: hiszen, ha tényleg ez az életcélod, akkor legalább még 20-30 évig ezt akarod majd csinálni.
- Végezz piackutatást
Egyrészt annak kell utána járnod, hogy az ötleted tényleg elég egyedi-e, nem valósította-e már meg valaki, vagy ha igen, akkor tudsz-e az adott szegmensen belül újat mutatni. Másrészt pedig sokat segíthet, ha közvélemény kutatást is végzel: kérd ki minél több ember véleményét a terméket illetően, így felmérve, hogy keresett lenne-e a portékád. (A neten keresztük sokkal nagyobb tömegeket is elérhetsz.)
- Kezdj bele az ötleted megvalósításába még a gyerkőc érkezése előtt, ha lehetséges
Próbálj meg utána járni az üzleted beindításához szükséges információknak, és bele is fogni a bizniszbe még terhesen; dolgozz annyit, amennyit csak bírsz ebben az időszakban, mert amikor a világra jön a baba, az első napokban-hetekben biztos, hogy nem lesz időd ezzel foglalkozni.
- Találj partnert
Mi lesz, ha ledönt a lábadról az influenza, vagy épp a picit kapja el valami betegség? Erre az esetre nagyon hasznos, ha van egy üzleti társad, aki tudja vinni a „boltot”.
És ami talán még ezeknél is fontosabb, hogy ne akarj mindent hirtelen egyszerre. Vannak olyan napok és időszakok, amikor az „igazi” csemetédre kell koncentrálnod, és akadnak majd olyanok is, amikor Ő épp a bölcsiben lesz vagy a nagyszülőknél, és Te igazán a „második gyermekedre”, a vállalkozásodra tudsz összpontosítani.
Plézer Panna, 2018. február 26.