Milyen nyelven sír a baba?
A nyelvek dallama és ritmusa különbözik, és ez rögzõdik magzati korban. A csecsemõk képesek módosítani sírásuk ívén, és ritmusán is, hogy az jobban hasonlítson anyja nyelvéhez.
Nem ugyanúgy sírnak a különböző nemzetiségű szülők gyermekei - derül ki egy német tanulmányból, amely arra is kitér, hogy a magzatok már az anyaméhben elkezdik megtanulni anyanyelvüket.
A nyelvek dallama és ritmusa különbözik, és ez rögződik magzati korban - állapította meg Kathleen Wermke, a würzburgi orvosi egyetem kutatója és csapata. Az újszülöttek ugyanazokat a dallammintákat részesítik előnyben, amelyek anyanyelvük jellegzetességei.
A vizsgált három-öt napos csecsemők egy része Németországból, másik része Franciaországból származott. A babák sírását mikrofonok vették fel, majd később számítógép elemezte a frekvenciaspektrumokat, a dallamkontúrt és a maximális hangmagasságot. A német csecsemők sírásának dallama gyakrabban kezdődött tetőponton, majd a vége felé elhalt, azaz eső hanglejtéssel sírtak. Ezzel szemben a francia babák sírására inkább az emelkedő dallamív volt jellemző, amelynek a végére került a hangsúly.
Ez a tendencia a két nyelvben is megtalálható: a francia gyerekek a papa szó második szótagjára helyezik a hangsúlyt, ha apjukat hívják, míg a németek az elsőre. A német babáknál is előfordul a dallamív végének a hangsúlyozása, de gyakrabban "nyomják meg" a sírás elejét.
Régóta ismert, hogy a gyerekek már az anyaméhben felismerik szüleik hangját. Wermkéék azt kívánták bizonyítani, hogy a nyelv elsajátítása a többi főemlőssel ellentétben már a sírás dallamánál megkezdődik. A csecsemők képesek módosítani sírásuk ívén, sőt különböző ritmusokat váltogatnak, miközben az anyaméhben tanultakat alkalmazzák.
A tudósok úgy vélik, hogy ennek egyik oka az lehet, a gyermekek édesanyjuk imitálásával törekednek a szorosabb kötelék kialakítására - írja az Orientpress. A tanulmány állítja, a kisbabák szüleik nyelvének apró sajátságait már az anyaméhben elsajátítják, de az új ismeretek ahhoz is hozzájárulhatnak, hogy időben lehessen felismerni a nyelvi hiányosságokat.