Tízféleképp is mondhatsz nemet anélkül, hogy kimondanád magát a szót
Többféle módon kifejezheted azt, hogy valamit megtiltasz, nem engedélyezel gyermekednek úgy, hogy közben kiiktatod a „nem” szó használatát. A nyilvánvaló harc mind a szülők, mind a gyermekek részéről – néhány neveléssel foglalkozó szakértő meggyőződése szerint –, hogy „a túl sok tiltás, harag és sértettség elhinti magjait és később lázadásra ösztönöz.” Egy másik vélemény, hogy a „nem”-ek egyre jobban „elérzéketlenítik” a gyerekeket. Használj helyette rövid, tiszta, lényegre törő kifejezéseket, amivel megmagyarázod a kicsiknek, miért ne csináljanak valamit.
Alább 10 példa, hogyan helyettesíthetjük a „nem”-et:
1 "Tudom, hogy nagyon szereted a fagyit, de ha sokat eszel, az ártalmas az egészségedre.”
Egy szakértő véleménye szerint a szülőknek a gyorséttermi ételeket, egészségtelen nassolni valók fogyasztását nem szabadna megengeni a kisgyerekeknek, olyanokat, mint a jégkrém, hamburger, nyalókák, és helyettük egészségesebb alternatívát kéne felkínálni, mint például a joghurt, a gyümölcs vagy a zöldségfélék. Kerüld a „majd holnaptól”-t. A kisgyerekek nem igazán tudják jól értelmezi az időt, szóval azt sem, hogy a jövőben akkor mikor is ehetnek majd jégkrémet, nasit. A kicsik csak egyszerűen „akarnak”, a szülőknek meg türelmesen, nyugodtan és határozottan kell ajánlani az egészséges rágcsálni valót a tiltakozás ellenére is. Az az útja a fejlődésnek, hogy a gyermek más alternatívát kap, de mégsem „nem”-et.
2 "Az ételt megesszük, nem dobáljuk”
A gyerekek akkor játszanak az étellel, amikor igazából már jóllaktak. Ilyenkor az étel játékká válik – meséli egy családterapeuta. Ahelyett, hogy ráordítanál gyermekedre, amikor egy tál makarónit szálanként hajigál a földre, egyszerűen vedd el a tálat és magyarázd el neki, miért nem dobáljuk az ennivalót. Ugyanezt a nyugodt hangnemet használd, amikor a kicsi elkezd az ágyon ugrálni kérő este ahelyett, hogy lefeküdne aludni. „Az ágy alvásra és pihenésre való, nem ugráló.” Ha viszont valamit jól csinál, helyesen cselekszik, szót fogad, jegyezd meg és dicsérd meg őt.
3 "Ne csapd földhöz a legót, helyette megmutatom, hogyan tudsz csodálatos dolgokat építeni belőle"
Ha a kisebbik gyermeked úgy dönt, hogy nekiesik bátyja legótornyának és szétzúzza, az, ha nem is minden esetben a féltékenység jele, nem is a tudatos cselekvésé – meséli a gyermekek viselkedésével foglalkozó szakértő. „Talán nincs tisztában azzal, hogy féltékeny bátyja tehetségére. Egyszerűen csak látni akarja, milyen nagyszerű az, amikor ledől az építmény.”
„A legtöbb kicsi nem szereti, amikor megmondják neki, hogy mit lehet és mit nem, egyesek még kevésbé. Ha viszont hallja, ahogy kimondod, mit kellene éreznie, az segít öntudatosságának fejlesztésében és így látja, tudatosítja, megérti azt. Ez nem más, mint az empátia fejlesztése.”
4 "Hagyjuk élni az élőlényeket, figyeljünk, vigyázzunk rájuk"
Ha látod, hogy gyermeked kedvenc virágod szirmait tépkedi vagy a háziállatotok farkát húzgálja, magyaráz el neki, hogy a növények és az állatok is élőlények, és hogy ezzel fájdalmat és kárt okoz nekik.” Ez segíti őket abban, hogy az empátia és a más élőlényekkel szembeni érzelmi tudatosság kialakuljon bennük. „Adj lehetőséget, hogy ezt a felelősségérzetet megtanulhassa a növényekkel való bánáson, tiszteleten keresztül.”
5 "Fejezzük ki, amit érzünk, ne bántsuk a másikat vagy verekedjünk”
Alább egy igazán jó t olvashatsz ahelyett, hogy azt mondanánk: „ne bántsd a testvéredet”.
Egy kisgyermek nem igazán érti még pontosan, mit is jelent megütni, bántani a másikat. Fontos tehát, hogy azonnal megállítsuk az agressziót és nyugodtan elmondjuk neki, hogyan kellene viselkedni és ne üssön azért, mert mérges. Sok esetben egy kicsi azért üt, mert ezzel fejezi ki frusztrációját vagy a figyelmet szeretné felhívni magára. „Kérd meg gyermekeidet, hogy öleljék meg egymást, fejlesztve, kifejezve ezáltal az egymás iránti testvéri szeretetüket. Ez is segít nekik lenyugodni, amikor mérgesek vagy kérdezd meg tőlük, mit szeretnének, mire vágynak, amikor látod, hogy valami bántja őket.”
Egy másik lehetőség, hogy segítsük gyermekeinknek beazonosítani érzelmeiket, amiket megtapasztalnak. Amint az érzés beazonosításra kerül, már lehet tovább haladni a probléma megoldása felé.
6 „Nem értem ezt a nyávogó hangot, beszélj rendesen, mi a problémád és akkor tudok segíteni neked."
Ahogy a kisgyerekek új szavakat sajátítanak el, hajlamosak lesznek nyafogni és ellenkezni. Ne azt mondd neki, hogy „ne nyafogj”, helyette kérd, hogy fejezze ki magát a legegyszerűbben, ahogy csak lehetséges.
„Nem értem, amikor nyávogsz.” ez valószínűleg hatni fog gyermekedre, hogy a saját, normális hangján beszéljen. „A leghatásosabb és legtermészetesebb motiváció ehhez, ha megjutalmazzuk, amikor tisztán és érthetően fejezik ki magukat, érzelmeiket, kérnek és válaszolnak. Ezáltal nemcsak azt tanulják meg, hogy a saját hangjukkal hogyan fejezzék ki magukat nyafogás nélkül, hanem ez egész viselkedésükre is hatni fog.”
7 "Vigyázz! Jön a csikimanó."
A nevetés csodálatos eszköz, amikor is, amikor fegyelmezünk. „A szórakozás és a humor kitűnő stratégia lehet kicsiknél, amikor makacs vagy ingerlékeny állapotban vannak” mondja egy gyermekek viselkedésével foglalkozó szakértő. „A kisgyermekek szeretnek nevetni, ezért ha valami vicceset, bolondosat csináltok, az közelebb vihet közvetetten egy egészen más probléma megoldása ill. az együttműködés felé. Nem kell született komikusnak lenned ehhez. Elég, ha valami mókás figyelmeztetést mondasz, mint például: jön a csikipók!” Legközelebb, amikor a kicsi feldönti a szemetest vagy a labdát dobálja a lakásban, fogócskázik, játékosan tereld abba a helyiségbe, ami alkalmasabb ezekre a tevékenységekre és ahol kevésbé okoz problémát egy kiborított szemetes.
8 „Megkaphatnám a telefont? Itt van neked helyette ez a játék."
Mindannyian tudjuk, hogy a telefon nem játékszer, mégis a gyermekek akarják azt minden alkalommal felkapni, amikor megszólal édesanyjuk táskájában, például a bevásárlóközpontban. Adj neki helyette valami más, kisebb játékszert legközelebb, amikor nyúlna a mobilodért. „Könnyebb a gyerekek viselkedését alakítani, helyettesíteni az eszközt (mobilt) valamivel, mint leszoktatni őket.” Ha nincs nálad semmilyen játék, amit odaadhatnál neki, próbálj valami olyan eszközt beszerezni, amit nem tud megenni, lenyelni, például egy kislabdát, és ami nem veszélyes, nem szemetel. De az üzletben fellelhető tárgyakat is felhasználhatod, hogy valami újat megtaníts gyermekednek.
9 "Hagyd magadon a cipődet, csak otthon veszük le őket."
Kisgyermeked még csak most kezdett cipőt hordani, máris le akarja azt dobni magáról, bárhol is vagytok. Ahelyett, hogy leszidnád és azt mondanád: „Nehogy levedd a cipődet!”, magyarázd el neki, hogyan kellene viselkednie. A kicsik képesek mindenféle ruhákat a legalkalmatlanabb helyen és időben viselni. Próbáld a következőt mondani neki: „A fürdőruhát a játszótér helyett a strandon viseljük, mert…”. Vagy ha a szék tetején egyensúlyozik, akkor azt feled neki, hogy „a szék arra való, hogy lecsücsüljünk rá” vagy „kérlek, a földön állj”.
10 "Állj!" "Veszély!" vagy "Forró!"
Néha nem elég, ha egy lehetséges veszélyforrást egyetlen „nem” szóval kommunikálunk. Helyette használjunk más, kifejező mellékneveket, igéket, nyomatékosan kiejtve azokat, amik kifejezik a veszélyt, amik fenyegethetik testi-lelki épségüket. „A szülők elfelejtik, mennyire fontos és nagy munka a pozitív kommunikáció gyakorlása a gyerekekkel, hogy a negatív történés, a veszély elkerülhető és hatékony legyen.” Egy szakértő azt ajánlja a szülőknek, hogy ilyenkor emeljék fel a hangjukat, használják kezeiket és nézzenek ijedten, amiből a gyerekek azonnal leszűrik majd, hogy baj lesz, ha nem figyelnek oda. Ez azt jelenti például, hogy ha gyermeked a tűzhelyre teszi a kezét, akkor is jelezd mozdulataiddal, hanggal, hogy megégetheti magát, attól függetlenül, hogy be van-e bekapcsolva.
10+1 Hogyan tudunk úgy „megmenekülni” egy üzletből, hogy nem veszünk semmilyen játékot gyermekünknek?
B.Zs., 2020. december 12.