NEM A BESZÉLŐ JÁTÉKOKTÓL FOG FEJLŐDNI A GYEREK BESZÉDE
A gyerekek nyelvi fejlődéséhez interakcióra van szükség. Minél több emberi beszéd, ének és mese veszi körül őket az első évek során, tanulási képességeik annál effektívebbé válhatnak iskoláskorukra.
Az első három év meghatározó a gyerekeink életében. Annyit tanulnak ez alatt az idő alatt, amennyit aztán soha többé. A korai tapasztalatok alakítják és fektetik le azokat az alapokat, amelyek aztán meghatározzák későbbi viszonyulásukat a világhoz. Legyen szó akár értékrendről, szociális képességekről, önismeretről, kommunikációról, vagy épp tudásról. Ezek megfelelő támogatása pedig a szülői viselkedés és kommunikáció közös erejével valósul meg. A mozgás és a nyelv a kezdetektől szoros kapcsolatban van egymással. Bár a nyelvi fejlődés később kezd látványos eredményeket mutatni, fejlődése szintén már az anyaméhben megindul – az azért fontos, mert a kommunikációnk tesz minket igazán emberré. Bár vannak olyan állatfajok, amelyek megtaníthatók emberi nyelvre, nincs még egy faj, amelynek olyan szintű szüksége lenne erre a kommunikációs eszközre, mint nekünk. A kizárólagosan ránk jellemző beszéd-írás-olvasás fejlődési sor végbemenetelének minősége pedig egész életünkre hatással lehet.
A kommunikáció több mint beszéd
A nyelvi fejlődés már az anyaméhben megkezdődik. Kidomboruló hasüregünk igen jó erősítőként szolgál, így a külső és belső hangok (szívverés, simogatás, beszédhang, nevetés) hamar ismerőssé válnak a babák számára. Az ismert hangok pedig megteremtik a biztonságérzetet, ami a tanulás mindenkori alapfeltétele. A szülő kommunikációja meghatározó szerepet játszik a gyerek fejlődésében, és nem összekeverendő a szűk értelemben vett beszéd jelentőségével. Sokan igyekszünk úgy támogatni a gyerekünk nyelvi fejlődését, hogy beszélő játékokkal vesszük körül, vagy valamilyen „oktató jellegű” tévéműsor elé ültetjük. Csakhogy ebből nem lesz képes tanulni. A gyerekek nyelvi fejlődéséhez interakcióra van szükség. Olyan kommunikációra, ami során valódi kapcsolat létesül a felek között, akik egymásra néznek, megérintik egymást és azonnali reakcióval (testbeszéddel, élőbeszéddel) reagálnak a másik megnyilvánulásaira. A nyelv hidat alkot az emberi kapcsolatainkban, ezért emberi kapcsolatokra van szükségünk a megfelelő elsajátításához is.
A cikk teljes egészében a divány.hu oldalán olvasható.