Mit tegyél, ha a gyerek nem hallgat rád? – 20 hasznos mondat, amit minden szülőnek ismerni kell
Ha nem tudod, mit kell tenni, ha a gyerek nem hallgat rád, akkor valószínűleg jól jönnek az olyan szülők tapasztalatai, tanácsai, akiknek sikerült jó kommunikációt kialakítaniuk a gyerekeikkel. „A gyerek a legjobb tükör. Idővel megértettem, hogy hátra kell lépnem egyet, és meg kell változtatnom a gyerekkel való kommunikációm stílusát.” – mondja Wendy Snyder, a mother.ly oldal szerkesztője.
„A kritikus, fenyegető és negatív stílust felváltottam egy semleges, empatikus és ösztönző stílusra (nagyon sok gyakorlatra volt szükség, még mindig dolgoznom kell rajta), és a kislányom viselkedése jelentősen javult. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megtenni, tehát az évek során elfogadtam a „jobb a haladás, mint a tökéletesség” mottót.”
Ha nem tudod, mit tegyél, ha a gyerek nem hallgat rád, ez a 20 pozitív mondat a segítségedre lehet:
1. Mire is kell emlékezned?
Ne azt mondd: „Légy óvatos!”. Mondd inkább azt: „Mire is kell emlékezned, amikor a parkban játszol?”, vagy „Kérlek, mozogj lassan, mint egy teknős, amikor a mászóka tetején vagy”.
Magyarázat: A gyerekek gyakran figyelmen kívül hagyják, ha ugyanazt mondogatjuk nekik újra meg újra. Ehelyett próbáljunk meg inkább a kritikus gondolkodási készségükre hatni, és ösztönözzük őket arra, hogy óvatosak legyenek. Tegyük egyértelművé a számukra, mit akarunk pontosan.
Ezt már olvastad? Virtuális autizmus: a 2-3 éves gyerekek 90%-át érinti, a legfőbb kiváltó ok a televízió, a mobiltelefon és a tablet túlzott használata
2. Kérlek, beszélj halkabban.
Ne azt mondd: „Ne ordíts!”, vagy „Légy csendben!”. Mondd inkább azt: „Kérlek, beszélj halkabban.” (ezt mondjuk suttogva), vagy „Szeretem, ahogy énekelsz, és arra van szükségem, hogy ezt kint folytasd.”
Magyarázat: Egyes gyerekek természetüktől fogva hangosabbak, zajosabbak, mint mások. Ha nem tudnak halkan beszélni, mutasd meg nekik, hol játszhatnak hangosan, és használd a suttogás erejét. Ha könnyed érintéssel és szemkontaktussal párosul, a suttogás rendkívül hatékony módszer lehet arra, hogy a gyerekek meghallgassanak minket.
3. Egyedül szeretnéd megoldani, vagy szeretnéd, hogy segítsek?
Ne így mondd: „Már harmadjára kérlek, hogy csináld meg!”. Mondd inkább ezt: „Itt az ideje, hogy elinduljunk. Egyedül akarod felhúzni a cipődet, vagy szeretnéd, hogy segítsek?”, vagy: „Szeretnél egyedül beülni az autóba, vagy segítsek neked?”.
Magyarázat: A legtöbb gyerek nagyon jól reagál a bizalomra. Adj nekik választási lehetőséget, és a kritikus gondolkodásuk felülmúlja a késztetést, hogy ellenszegüljenek.
4. Mit tanultál ebből a hibából?
Ne azt mondd: „Szégyelld magad!”, vagy „Ezt tudnod kellett volna!”. Mondd inkább ezt: „Mit tanultál ebből a hibából?”, vagy „Mit tanultál, és mit kell legközelebb másképp tenned, hogy ne kerülj bajba az iskolában?”.
Magyarázat: Összpontosíts arra, hogy motivációval szolgálj a jövőbeli viselkedéshez, így sokkal jobb eredményeket érhetsz el.
Ezt már olvastad? A hideg levegő nem betegít meg: ezért kellene a gyerekeknek télen is minél többet kint lenniük
5. Kérlek…
Ahelyett, hogy azt mondanád: „Nem!”, vagy „Hagyd abba!”, mondd inkább azt: „Kérlek… Például: „Kérlek, simogasd óvatosan azt a kutyát”, vagy „Kérlek, tedd el a cipődet a szekrénybe”.
Magyarázat: Vajon a pincéreknek vagy a barátainknak is azt mondjuk el, mi az, amit NEM akarunk? Ugye, hogy nem? Sehol nem szolgálnának ki, ha azt mondanánk: „Nem tejes kávét kérek”, vagy „Nem a csirkét kérem”. Próbáld megfogalmazni, mi az, amit szeretnél.
6. Most gepárdok vagyunk, ezért gyorsan kell mozognunk!
Ne úgy mondd: „Igyekezz!”, vagy „Elkésünk!”. Mondd inkább ezt: „Versenyezzünk! Lássuk, milyen gyorsan tudunk mozogni!”.
Magyarázat: Azért néha hagyjuk, hogy úgy mozogjon, mint egy teknős. Mindannyiunknak jól jöhet, ha egy kicsit lelassítunk, és nem rohanunk úgy minden reggel.
7. Most szeretnél elindulni, vagy 10 perc múlva?
Ne úgy mondd: „Ideje elindulni”. Mondd inkább ezt: „Akarod, hogy most induljunk, vagy inkább játszanál még 10 percet, és akkor menjünk?”.
Magyarázat: A gyerekek szeretnek felelni a saját sorsukért. Ez a módszer egy kis proaktivitást igényel, de nagyon jól működik. Adj nekik választási lehetőséget, és sokkal jobban reagálnak majd, amikor azt mondod: „Letelt a 10 perc, itt az ideje elindulni”.
8. Adjuk ezt hozzá a születésnapi kívánságlistádhoz.
Ne azt mondd: „Nem tudjuk megengedni magunknak”, vagy „Megmondtam, hogy nem veszünk játékot!”. Mondd inkább ezt: „Nem tudom most megvenni neked, de szeretnéd, hogy hozzáadjuk a születésnapi kívánságlistádhoz?”.
Magyarázat: Az az igazság, hogy valószínűleg meg tudnánk engedni magunknak azt a játékot, de nem akarjuk megvenni. Aztán ugyanannyi pénzt mégis elköltünk például kávéra. Ahelyett, hogy a pénzhiányt okolnánk, jobban tesszük, ha segítünk a gyereknek megoldásokat találni, hogy is kaphatná meg azt, amire vágyott.
Ezt már olvastad? Az 1-jén, 10-én, 19-én vagy 28-án született gyerekek nem olyanok, mint a többiek – Ezért olyan különlegesek
9. Állj meg, vegyél levegőt, és mondd el, mit szeretnél.
Ne azt mondd: „Hagyd abba a hisztit!”. Mondd inkább azt: „Álljunk meg, vegyünk mély levegőt mind a ketten, és most próbáld meg elmondani újra, mit szeretnél”.
Magyarázat: Ismételd ezt meg nyugodtan, és tanítsd meg, hogy szabályozza a légzését, míg végül magától is képes lesz megnyugodni, és úgy elmondani, mit szeretne.
10. „Tiszteld önmagadat és másokat is.”
Ne azt mondd: „Légy jó!”. Mondd inkább azt: „Ne felejtsd el, hogy tisztelned kell magadat és másokat is, amikor ma a trambulinon játszol”.
Magyarázat: Fogalmazz egyértelműen és pontosan, a gyerekek nem jegyzik meg jól az általános magyarázatokat. Pontosan azt mondd el neki, amit szeretnél, és hangsúlyozd a legfontosabbakat.
11. Használd a tehetségedet, hogy csapatban dolgozz.
Ne azt mondd: „Ne játszd a főnököt!”, vagy „Senki nem akar majd veled játszani, ha így viselkedsz!”. Mondd inkább azt: „Nagyon jó vezető vagy! De ne felejtsd el, hogy arra használd a tehetségedet, hogy csapatban dolgozz. Tegyél fel kérdéseket a barátaidnak, ahelyett, hogy megmondanád nekik, mit tegyenek, engedd, hogy ők is vezetők legyenek”.
Magyarázat: Sok gyereknek, aki született vezető, azt mondják, hogy játssza a főnököt, és ezért senki sem akar majd a barátja lenni. Jobb, ha inkább tanácsot adsz neki, és megmutatod, hogy irányítanak az igazi vezetők, az integritásuk felhasználásával.
12. Azt szeretném, hogy…
Ne azt mondd: „Hagyd ezt abba!” vagy „Ezt nem így kell…”. Mondd inkább azt: „Azt szeretném, hogy gyengéden simogasd azt a kutyust, ha így teszel, ő is jól viselkedik majd”, vagy :” Szeretném, ha most lelassítanál, és úgy járnál, mint egy teknős, nem mint egy versenyló, mert most egy parkolóban vagyunk”.
Magyarázat: Az „énnel” kezdődő mondatok sokkal jobban működnek a gyerekeknél, mint a felhívó, „te” kezdetű mondatok, és sokkal jobban együttműködnek, ha nem vádoljuk őket. Így rávezethetjük őket arra, amit akarunk.
Ezt már olvastad? Ezért olyan szófogadóak a japán gyerekek – A kultúra, amiből mi is sokat tanulhatnánk
13. Nem baj, ha sírsz.
Ne azt mondd: „Ne viselkedj úgy, mint egy kisbaba!”, vagy: „Ne sírj!”. Mondd inkább azt: „Rendben van, ha szomorú vagy, és itt vagyok, ha szükséged van rám. Tudom, hogy megtalálod a megoldást.”
Magyarázat: Elképesztő, mennyire jól reagálnak a gyerekek, ha nem gyakorlunk rájuk nyomást, hogy megszabaduljanak bizonyos érzelmektől, és amikor nem akadályozzuk meg őket abban, hogy rosszul érezzék magukat. Tanítsd meg őket kezelni az érzéseiket, és tanítsd arra őket, hogy bízzanak önmagukban.
14. Hogy tudnál jobban vigyázni magadra?
Ne azt mondd: „Nem baj, majd elmúlik!”, vagy „Miért veszel mindent úgy a szívedre?”. Mondd inkább azt: „Rendben van, ha most így érzed magadat…” és „Mi segítene abban, hogy jobban érezd magad?”.
Magyarázat: Nagyszerű dolog megmutatni a gyereknek a saját erejét. Azok a gyerekek, akik megtanulják nyugalommal kezelni az érzéseiket, amikor bajban vannak, nagyobb önbecsüléssel rendelkeznek, mint mások.
15. Megállok, veszek egy mély levegőt, és megvárom, hogy befejezd.
Ne azt mondd: „Hagyd, majd én megcsinálom!”. Mondd inkább azt: „Úgy látom, hogy szükséged van egy kis időre. Megvárom, hogy befejezd”.
Magyarázat: Sokszor nekünk, felnőtteknek kell egy kicsit megnyugodnunk. Lassíts le, és hagyd, hogy maga kösse be a cipőfűzőjét. A gyerekek arra emlékeztetnek bennünket, hogy jelen kell lennünk a pillanatban. Időnként csak el kell fogadnunk, ha a gyerek fordítva húzta fel a cipőt. A cél az, hogy hagyjuk, hadd próbálja meg, hibázzon, és tanuljon belőle, amíg végül megtanulja, hogy ne kelljen mindig tőlünk függenie.
16. Szeretlek, bármit teszel is.
Ne mondd azt: „Senki nem akar veled lenni, ha rossz vagy”, és „Nem kapsz puszit, ha így viselkedsz”. Mondd inkább azt: „Szeretlek, bárhogy is viselkedsz, de szeretném, ha legközelebb elkérnéd a játékot a testvéredtől, nem pedig kivennéd a kezéből”.
Magyarázat: A feltétel nélküli szeretet a pozitív nevelés alapja, és a gyerekeknek tudniuk kell, hogy a szeretetünk nem a viselkedésüktől függ. Teljes szívünkből szeretjük őket, bármi is történjen.
Ha ezt az alapvető igazságot megértetjük a gyerekkel, akkor az motivációs tényezővé válik. Amikor az alapvető szükségleteik ki vannak elégítve, sokkal jobban viselkednek majd.
Ezt már olvastad? A gyermek a család tükre: nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők
17. Nem egyezek bele abba, hogy…
Ne azt mondd: „Nem vagy elég nagy ehhez!” vagy „Túl kicsi vagy még ehhez!”. Mondd inkább azt: „Nem szeretném, ha azon a téglafalon sétálnál, mert félek, hogy leesel, és megütöd magad”.
Magyarázat: Amikor vállaljuk a saját aggodalmainkat és félelmeinket, a gyerekek jobban tisztelik azokat. A gyerek gyakran úgy érzi, már elég nagy hozzá, hogy biciklizzen, kerítésre másszon, vagy nehéz palackokat cipeljen… de mi még nem állunk rá készen, hogy vállaljuk a kockázatot.
18. Érdekel, és várom, hogy eldöntsd.
Ne azt mondd: „Nem érdekel!”. Mondd inkább azt: „Tudod mit? Válassz inkább te, örülnék neki, ha segítenél”.
Magyarázat: Ha egy dolog valóban nem olyan fontos a számunka, akkor ez lehet a tökéletes pillanat, hogy hagyjuk a gyereket, hadd döntsön ő. A jó vezetők jó hallgatók is, tehát bölcs döntés a gyerekeket megtanítani döntéshozatalra.
19. Hiszek benned, és azért vagyok itt, hogy segítsek.
Ne azt mondd: „Majd én megoldom!” vagy „Mindent nekem kell megcsinálnom helyetted?”. Hagyj fel a megmentő szereppel, és légy inkább empatikus: „Látom, hogy ez nehéz neked, de hiszek benned. Itt vagyok, ha szükséged van a segítségemre”.
Magyarázat: Fontos, hogy szülőként felkészítsük a gyerekeket a sikerre, megtanítsuk nekik, hogy képesek gondoskodni magukról, meg tudják oldani a problémáikat, és bízhatnak a képességeikben. Ahhoz, hogy támogassuk, és ne megmentsük őket, sok türelemre van szükségünk, de így építhetjük az önbecsülésüket és a belső motivációjukat a legjobb módon.
Ezt már olvastad? Svéd pszichiáter: “A gyereknek ismernie kell a határokat, tudnia kell, hogy mi az elutasítás és az ellenállás”!
20. Hogy érzed magad?
Ne azt mondd: „Nyugodj meg, nem kell olyan idegesnek lenni!”. Mondd inkább azt: „Látom, hogy mérges vagy. Mi a baj?”.
Magyarázat: A pozitív nevelés fontos része, hogy segítsünk a gyereknek azonosítani és kommunikálni az érzéseit. Ha a gyerek megérti a saját érzéseit, és képes kommunikálni azokat, ahelyett, hogy tagadná azokat, és megpróbálna megszabadulni tőlük, akkor a viselkedése is sokat javul.
A cikk forrása: filantropikum.com