A szülők óvodáról, iskoláról
A szülők csaknem 40 százaléka majdnem mindennap, 21 százaléka hetente egyszer-kétszer segít gyermekének a házi feladat megoldásában - a többi között ez is kiderül a Magyar Gallup Intézet reprezentatív, mintegy ezer felnőtt bevonásával készült felméréséből.
A vizsgálat során azt is megkérdezték a résztvevőktől: hogyan értékelik az oktatási intézmények munkáját, mit várnak, az óvodában, iskolában mire tanítsák gyermekeiket, illetve milyen szempontok érvényesüljenek a pedagógiai munkában. A szülők több, mint háromnegyede vélte úgy, hogy nagyon fontos az iskolák jó hangulata. Csaknem ugyanilyen arányban tartották nagyon lényegesnek az intézményekben a gyermekközpontúságot.
A válaszadó szülők 62 százaléka úgy gondolta: gyermekük óvodai vagy iskolai nevelésére kicsi, vagy egyáltalán nincs befolyása, minden harmadik válaszadó azonban azt mondta, hogy nagy beleszólása van ebbe a kérdésbe.
Az óvodai, iskolai nevelésbe történő bevonás hiányát valamilyen mértékben a szülők abszolút többsége problémaként említette.
A szülők 54, a többi válaszadó 53 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy az iskolának széleskörű tudást kell adnia, hogy a későbbiekben, ha szükség lesz rá, ne hiányozzon az alapműveltség.
Az önálló gondolkodásmód kialakítását, a tudás átadását egyaránt az iskola feladatának tartotta a szülők 41 százaléka. Ha a tudáshoz vezető út megmutatása és a tudás átadása között kell választani, a szülők 44 százaléka az előbbit jelölte meg első helyen, mindkettőt pedig a 38 százaléka tartotta az iskola feladatának.
Az alapkészségek fejlesztését illetően egységes vélemény alakult ki: ezt nagyon fontosnak tartotta a válaszadók 91, míg fontosnak a 6 százaléka.
A sorrendet illetően első helyen az idegen nyelv oktatását említették, amelyet a számítástechnika, a közismereti tárgyak, illetve a készség tárgyak színvonalas oktatása követett.
A felmérésből kiderült az is, hogy a szülők 59 százaléka havonta legalább egyszer, több, mint harmada pedig évente néhány alkalommal találkozik gyermeke pedagógusával. A szülők 9 százaléka évente egyszer, vagy nem minden évben találkozik csemetéje oktatójával.