#baba#anya

Miért ne ess kétségbe, ha a gyerekednek nem tetszik az általad választott mesekönyv?

Ha ajánlottak neked egy könyvet, de neked nem tetszik, akkor az a könyv jó, vagy rossz? Ha elolvastál egy könyvet, és az neked tetszik, de elolvasod a gyerekednek, és neki nem tetszik: akkor az a könyv jó, vagy rossz?

Egy könyv nem lehet ártó, mert ha a gyerekednek nem tetszik, akkor azt tudja jelezni feléd: belebeszél, felkel, elmegy. Hiszen sok energiát kell abba fektessen, hogy élvezetessé váljon számára a felolvasott szöveg. Minek fektessen abba energiát, ami nem szólította meg azonnal? Ebben az esetben legfeljebb te érezheted magad rosszul, hogy nem figyeli azt, amit olvasol neki – nem mellesleg, te élvezel. Ellenben, ha ő végig hallgatta a történetet, az azt jelenti, hogy valami megfogta őt abban. Nem biztos, hogy konkrétan az, ami szerinted is az értelme az adott szövegnek, hanem lehet, hogy ő valamit belelátott, és sikerült neki összekötnie a saját megélt cselekményével, belső világával, érzéseivel kapcsolatban. Könyvválasztáskor ezért a legfontosabb:

Ne te válassz könyvet, hanem a gyereked

Annyit vegyél csak figyelembe, hogy a gyermeked korosztályának való könyvek közül választhasson. Például 0-3 éves kor között semmiképp ne olvass varázsmeséket, annak ellenére, hogy ezek fantasztikus mesék. 5 éves kortól már igazi minőségellenőrré válhatsz, ha az alábbi szempontokat veszed figyelembe:

Propp összesen harmincegy funkciót különböztetett meg a varázsmesékben, ilyen például: az eltávozás, a tilalom, a tilalom megszegése; az, amikor az ellenfél valamilyen kárt okoz, de ilyen funkció az is, amikor a hős egy varázseszköz birtokába kerül, vagy amikor az ellenséget legyőzik, illetve amikor a hős megházasodik.

A harmincegy funkciót természetesen nem lehet minden mesében megtalálni, azonban mindenképp ebből az mennyiségből néhánynak jelen kell lennie ahhoz, hogy egy értékes, személyiségfejlesztő varázsmeséről tudjunk beszélni.

A Mammia meseregényemet például ezekből a funkciókból építettem fel, hogy erős személyiségfejlesztő hatása legyen.

Nem kell feltétlenül szentírásnak venni mások ajánlását sem: Te ismered a legjobban a gyerekedet

Menjetek el együtt egy könyvesboltba vagy könyvtárba, és válasszatok közösen könyvet úgy, hogy te válogatsz ki néhányat a korosztályának valók közül, és azok közül már ő válogat. Nem az a legfontosabb, hogy ki mit ajánlott, mert az épp náluk ’bevált’, hanem az, hogy a te gyereked mire nyitott, és mit tud örömmel és érdeklődve befogadni.                                                                   

Ha ajánlottak egy könyvet, te beszerezted, és a gyerekednek nem tetszik, ne ess kétségbe – a gyereked csak a véleményét fejezte ki

Ha mégis gyerek nélkül szerzel be könyvet valamilyen ajánlás alapján, akkor lélekben készülj fel arra, hogy nem válik be. Értelmezd ezt egy felfedezőútként: nem fogsz hibázni és nem is leszel attól rosszabb szülő, ha éppen olyan könyvet adsz a gyereked kezébe, amit elutasít. Előnye ennek az, hogy már tudod, mi az, amit nem szeret. A véleményalkotás az egyik legfontosabb dolog, amiben segítheted a gyereked fejlődését. Sőt, a motivációját is.

S hogy mitől jó egy könyv a gyerekek szerint? Nézd meg ezt az ábrát, melyben a saját kutatásaim eredményeit láthatod:

A szerzőről: Vass Dorottea a D012 21. századi kompetenciákat fejlesztő módszer alapítója, a program tudományos szakmai alapjainak kidolgozója. Jelenleg a D012 módszerrel iskolás csoportokat vezet, az ELTE Gyógypedagógia Karán oktat-kutat, valamint a Szabad podcast alapító-műsorvezetője, házigazdája. Kutatásaiban és közösségi média felületein a 21. századi olvasás kérdéseivel, az olvasás és az animációs filmek értékének változásával foglalkozik. Az Olvasásmotiváció c. könyv és Mammia meseregény szerzője. Hisz a gyakorlati tapasztalatokban, a változás és változtatás lehetőségében, hisz a lehetetlenben, a vasorrú bábában, a három kívánságban, a hatékony együtt tanulásban, de leginkább a gyerekekben.

dr. Vass Dorottea, 2023. november 03.

 
 
 
X
EZT MÁR OLVASTAD?