MAES - Új terápia Magyarországon a központi idegrendszeri sérült gyermekek kezelésére
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat szervezésében és támogatásával Magyarországon először kerül sor MAES terápiás képzésre.
A módszer a sérült központi idegrendszerű gyermekek fejlesztésére alkalmas; az eddig elterjedt terápiák, fejlesztő stratégiák elméletét és gyakorlatát szintetizálja. Röviden megfogalmazva: a gyermek fejlettségi fokának megfelelően biztosít a központi idegrendszernek komplex ingereket, melyek által a központi idegrendszer képessé válik a kóros minták (pl. mozgások) helyett újabb, célszerűbb minták kialakítására. Az idegrendszer hierarchikus építményében tudatosan törekszik az összes szint működésének a kihasználására. Az ingerek adásában tekintetbe veszi az egyéni érzékenységeket, így nem fordulhat elő, hogy a gyermek fájdalmat vagy kényelmetlenséget él át a terápia során.
A tanfolyam elméleti részében a résztvevő szakemberek megismerkedhetnek azokkal az összefüggésekkel, amelyek a sérült központi idegrendszert sajátos, kóros mozgásminták kialakítására késztetik a mindennapi feladatok (mozgás, játék stb.) megoldása során.
A résztvevők megtanulhatják annak a módját, hogy eddig meg nem tapasztalt ingerek biztosításával, mozdulatok kiváltásával, hogyan késztessék a központi idegrendszert más fejlődési útvonal végigjárására, célszerűbb mozgásminták kialakítására.
A tanfolyam gyakorlati részében – sérült gyermekek és családjuk bevonásával – a résztvevők elsajátíthatják a módszer technikai elemeit. A MAES terápia során nagyon fontos tényező az oldott légkör, a stresszmentesség, hiszen a központi idegrendszer tanulási folyamatai ilyen körülmények között a leghatékonyabbak. Ez a gyermekekkel való munkában játékok és játékosság által valósulhat meg, ami a terapeutától nagyfokú kreativitást és – a céltudatos munka mellett – szinte folyamatos „improvizációt” igényel.
A tanfolyam vezetője Jean-Pierre Maes, a londoni Bobath Terápiás Centrum egyik vezető terapeutája, aki 25 év tapasztalatait leszűrve fejlesztette ki a Bobath terápia alapján komplexebb, még differenciáltabban ható, a gyermekek életkori sajátosságainak még inkább megfelelő módszerét.
A résztvevők mind tapasztalt gyógytornászok, akik már évek óta dolgoznak központi idegrendszeri sérült gyermekekkel – többen, eddigi módszerspecifikus képzettségüknek megfelelően szerepet vállalnak különböző képzésekben, oktatási modulokban.
dr. Büki György, 2015. július 13.