Milyen módszerek segíthetnek már óvodáskortól környezettudatosságra nevelni a gyerekeket?
Milyen módszerekkel lehet csökkenteni a kisgyermekek klímaszorongását és megalapozni környezettudatos anyaghasználatukat? Milyen alternatív programok, jó gyakorlatok léteznek? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a szakemberek a VII. Kisgyermeknevelési Konferencián (Brunszvik Teréz Szakmai Napok) Vácon és Martonvásáron 2022. október 10-11-én.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Martonvásár önkormányzatával együttműködve idén is megrendezte az – immár hagyományosnak tekinthető – Kisgyermeknevelési Konferenciáját (Brunszvik Teréz Szakmai Napok) 2022. október 10-11. között, amelynek fókuszában ezúttal a kert és a szabadtér nevelésben betöltött szerepe állt. Az Apor oktatói és TDK-s hallgatói mellett más hazai és külföldi pedagógus szakemberek is tartottak előadásokat a konferencián – angol és német nyelvű szekción is részt lehetett venni.
A Kert és élménypedagógia: „jó gyakorlatok” bemutatása a szabadtéri oktatás-nevelés témájában című kerekasztal-beszélgetés során olyan előadók cseréltek véleményt, akik releváns tapasztalattal rendelkeznek az óvodák és általános iskolák területén történő szabadtéri nevelésben. A beszélgetés hallgatói megismerhették, hogyan lehet tanösvényt vagy közösségi kertet kialakítani egy óvoda udvarán; esővízgyűjtőt létrehozni és fenntartani; megfigyelni és aktívan tenni a hüllő, kétéltű, madár, rovar- és emlősök védelméért a gyerekekkel együtt, játékos módon; vagy irodalmi foglalkozásokat tartani a kertben. Bemutatták a „Fiúról Apára” program „négy elem” módszertanát is a Cselekvéssel és oktatással a klímaszorongás ellen kisgyermekkorban című kerekasztal-beszélgetésen, amely gyakorlat magában foglalja az óvodapedagógusok képzését és a gyermekeknek szóló, környezettudatosságra nevelő bábjátékok, kiadványok, színezők, egyéni és csoportos játékok alkalmazását is.
A The role of the outdoor education and school gardens in early second language development (A szabadtéri nevelés és az iskolakertek szerepe a korai idegen nyelvi fejlesztésben) című angol nyelvi szekció során olyan szabadtéri oktató-nevelő jó gyakorlatokat, módszereket ismerhettek meg a résztvevők, amelyek segítenek a tartalomalapú (amikor az idegen nyelv a tanulás csatornája) idegen nyelv tanításában és az inkluzív (befogadó, esélyegyenlőséget biztosító) nevelésben. Az előadások során felvázolták, hogyan lehet az idegennyelv-oktatást meseösvénnyel, dalokkal, mondókákkal, közmondásokkal, drámagyakorlatokkal, vagy akár sárból készült konyhával megreformálni.
„A német „óvoda” - „Kindergarten” szónak önmagán és eredeti célján túlmutató mai jelentősége van, mivel napjaink intézményes nevelő-oktató munkája egyre jobban eltávolodik a valóságtól, ezen belül a természettől. A gyermeknevelés hitelességének is fontos lépése lenne visszatalálni mindkettőbe, így ezt tettük meg az idei Kisgyermeknevelési Konferencia fő témájává. Nagy örömünkre szolgál, hogy bemutathattuk a Föld napi pályázatunkra beérkezett, a környezettudatosság témakörében készült, tehetséges óvodások és iskolások alkotásait is” – emelte ki Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.
A konferencia váci helyszínén Dr. Gloviczki Zoltán, a főiskola rektora és Megyeriné Dr. Runyó Anna tanszékvezető, a pályázat zsűrijének elnöke nyitotta meg a „Hogy érzi magát a Föld?” – Föld napi kreatív alkotópályázat munkáiból összeállított kiállítást, amelyet egy hónapig tekinthetnek meg az érdeklődők.