Babatablet – gyerekkézbe vagy tiltólistára?
Ma már mindennnapos jelenség, hogy a babák gyakran előbb tanulnak meg érintőképernyőt használni, mint járni. Viszont amíg a tévénézés káros hatásairól komoly kutatások sora szól, addig a mobil, a tablet, és az egyéb digitális kütyük gyerekekre gyakorolt hatásait még csak tippelgetjük. Hogy komoly hatásuk van az észlelési, tanulási, gondolkozás-, és mozgásbeli képességekre az biztos, de nem csak negatívan!
A mai gyermekek számára a digitális technika természetes, a mindennapi élet része: ezt látják tőlünk felnőttektől is: hiszen naphosszat nyomkodjuk a telefonunkat, a tabletünket, vagy pötyögünk a laptopunkon órákig. Az igazi kérdés tehát nem az, hogy egyáltalán engedjük-e ezeknek az eszközöknek a használatát, vagy, hogy hány éves kortól engedjük, hanem sokkal inkább az, hogy mennyit.
A képességfejlesztő játéktabletek a gyerekek motoros funkcióit már babakorban hatékonyan fejlesztik, felfedezésre hívnak, és éppen annyira játékok, mint amennyire fejlesztőeszközök.
Pierrot
Pierrot-t, (Marosi Z. Tamást) arról kérdeztük, hasznos lehet-e a gyermekek kezébe digitális kütyüket adni, vagy ezek inkább kerüljenek tiltólistára a hétköznapokban? A korábban énekesként, tehetségkutató műsorok zsűritagjaként, ma már gyakorló apukaként és játékfejlesztőként sikeres Pierrot maga adott a gyermeke kezébe tabletet.
„A játékiparnak az a feladata, hogy minél szélesebb játékkínálatot biztosítson a szülő számára, a szülő dolga pedig az, hogy ismerje a gyermekét, a gyermek igényeit, szükségleteit, és ennek megfelelően tudatosan válasszon a játékkínálatból. Én a gyerkőcömnek magam adtam tabletet a kezébe, de ügyeltem rá, hogy a képernyőn hasznos fejlesztő játékkal találkozzon először. A játékban síkidomokat kellett összepárosítani, ezeket egymással összekötni, és a gyerek nagyon évezte, hogy ez a sok lebegő forma megérinthető, és mintha egy folyadék felszínén úszkálnának, a formák engedelmeskednek az ő érintésének. Hasonló játék létezik műanyagból, ezt mindenki ismeri, és biztosan sokan játszottak már vele, akár maguk is babakorukban. A játék lényege, hogy a játékgömb tetejébe szúrt csillag-, vagy félhold alakú lyukakba kell a babának beletalálnia a megfelelő alakú kockával. Ezt a hagyományos játékot mozdította ki a tablet, és fejlesztette tovább, mert a tableten különböző nehézségi szintekre váltva a gyermekem szintjének megfelelően tudtam gyorsítani vagy bonyolítani a játékot. Tehát én hiszem, ha a szülőnek módjában áll ilyen módon is biztosítani a fejlődést a gyermek számára, segíteni a különböző alapkészségek kialakulását, fejlesztését, akkor az kötelessége is. Márpedig ehhez a játékipar most nagyon partner: az Ország játéka versenyben zsűriként vettem részt, és nagy örömmel látom, hogy az okosjátékok, a digitális játékok, a robotikán alapuló gyerekjátékok, mint például a Robot kutya is, nagyon jó kezdeményezések.”
A gyerekek igényei szerint kifejlesztett okos eszközök nemcsak lekötik kis gazdáikat, hanem aktív játékra is késztetik őket: a gyerekek bevonódnak, a koruknak megfelelő digitális játékok fejlesztik a készségeiket, a fantáziájukat, a logikájukat.
A babatabletek egyik legkoraibb változata a V-TECH Baby Baba Tablet. Ez a magyar nyelven megszólaló kis játék tablet a legkisebbek számára készült. Kilenc különböző gombját megnyomva a baba más-más hangot, dallamot és információt hall, így könnyen megtanulja az állatok hangját, tanul a betűkről, és szórakoztatják a dalok, a vidám zene. A gombok színes fénnyel világítanak is, még érdekesebbé téve a játékot, a gombok felfedezését
Babanet, 2016. december 13.