Óvodás leszek!A Montessori irányzat
A Montessori-módszer Maria Montessori nevéhez fűződik, aki 100 évvel ezelőtt nyitotta meg első intézményét Casa dei Bambini néven Rómában. Pár év múlva a módszer már elterjedt Nyugat-Európában és Amerikában is, majd nemsokára ismertté vált minden kontinensen. Rövid visszaeső szakasz után a 80-as évek óta újra reneszánszát éli szerte a világon. Ez azzal is magyarázható, hogy a mai világban a tudományok gyors fejlődése miatt nem a tudás mennyiségére, hanem a személyiség formálására, a képességek fejlesztésére kell törekedni. Maria Montessori pedagógiájának legjellemzőbb mondata: "Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!"
A Montessori pedagógia célja az, hogy nyugodt, békés légkörben egymással toleráns, segítőkész, tevékeny gyermekeket neveljenek. A gyermekek saját tapasztalatok alapján tesznek szert az alapvető ismeretekre, problémamegoldó gondolkodásra. Cél az is, hogy leljék örömüket az ismeretszerzésben, a kreativitásban, önmaguk fejlesztésében. Ismerjék, szeressék és védjék a környezetet. Vegyék észre mindenütt a szépet, tudjanak gyönyörködni a művészeti alkotásokban.
A kölcsönös megértés és szeretet, az interakciók, önmaguk és egymás megismerésének közös élményeknek eredményeképpen alakítsanak ki harmonikus gyermekközösséget. Boldog gyerekek legyenek.
Elsődleges feladatok közé tartozik az önállóság fejlesztése. A gyermekek saját tevékenységük által tanulnak, többnyire önállóan javítják ki hibáikat. Alapszabály, hogy egymást nem szabad zavarni, bántani, rombolni. A gyermekek megtanulják kivárni egymást, és tisztelni a másik foglalatossághát. Megtanulnak örülni a másik eredményeinek, segíteni egymáson. Itt a cél az összetartozás, az egymásra figyelés, az önfegyelem és a felelősségtudat kifejlesztése.
A Montessori óvodákban nagy hangsúlyt fektetnek az anyanyelvi nevelésre, az egészséges életmódra, a játékra. A gyerekeket megismertetik a világgal, részesülnek művészeti nevelésben, mozgásfejlesztésben is és segítik a matematikai gondolkodás alakulását. Nevelési elveik közül a legfontosabbak a gyermekbe vetett bizalom, a szépség és szeretet az óvodai életben, a csend ismerete és átélése.