Autizmussal született babák: 6 dolog, ami segítheti a korai, otthoni fejlesztést
Milyen korai jelek utalhatnak autizmusra a kisgyerekeknél, és mit tehetünk mi, szülők otthon, hogy fejlesszük őket?
Minden szülő álma egy egészséges kisgyermek, azok viszont érthető módon, félelemmel tekintenek a jövőbe, akik gyermekénél autizmus spektrumot diagnosztizálnak. Az ok egyszerű: sok a kérdőjel, amiket nem tudunk az autizmus okairól, valamint a korai jelek lehetnek annyira csekélyek, hogy észre sem vesszük őket.
Nem mindig könnyű korán észrevenni az autizmus jeleit
„Sok édesanyának és édesapának fel sem tűnnek azok az apró jelzések, figyelmeztetések, mint például a gesztusok, az utánzás vagy a szemkontaktus hiánya”
mondja Rebecca Landa professzor, a baltimore-i Kennedy Krieger Intézet Autizmussal és Kapcsolódó Betegségekkel foglalkozó Központjának igazgatója. Az egyik ok, hogy általában az első diagnózist 4 éves kor körül kapja meg a szülő gyermeke állapotáról. Ennek eredménye, hogy addig semmiféle közbeavatkozás, fejlesztés nem történik a kicsivel, csak akkor, amikor már egyes területeken, mint kommunikáció vagy szociális skillek, komoly problémák jelentkeznek. Éppen ezért napjainkban az autizmussal foglalkozó legkorszerűbb kutatások a 9-12 hónapos babákra fókuszálnak, jóval korábban tehát, mint az említett 4 éves kori hivatalos vizsgálat.
„A babák agya igen rugalmas, különböző „utak” mentén képes a dolgok megtanulására, elsajátítására, ugyanakkor elfelejteni, kiiktatni is képes azokat, melyekre nincs szüksége vagy nem használja őket” - állítja egy gyermekorvos-szakértő. „Az egyik teória szerint az autizmussal született kisbabák agyában épp az előbb említett agyi „utak” kavarodásában lehet a hiba, ami miatt fejlődésük nem túl hatékony. Ha viszont megteremtjük a lehetőséget a kicsik agyi képességeinek fejlesztésére 9 hónapos kortól, nagyban segíthetjük, hogy a baba agya jobb döntéseket hozzon, melyek azok a dolgok, amelyekre szüksége lesz a későbbiekben és melyek azok, amelyekre nem, ezért kiiktathatók.”
Miért fontos a fejlesztő játék?
Ez most elég bonyolultan hangozhat, de tulajdonképpen nincs másról szó, mint a játékról. Arról, hogyan javítsuk, fejlesszük a kisbabák képességét, hogy hogyan kapcsolódjanak, kommunikáljanak az emberekkel, akik körül veszik őket. Habár a módszer nagyon egyszerűnek tűnik, hatása igen jelentős.
„Vannak olyan nem tipikus jellemzői az autizmusnak, melyek nem igazán fejleszthetők vagy nehezen körülírhatók” meséli egy gyerekorvos ”fontos azonban odafigyelnünk a gyermekek szociális és nyelvi fejlesztésére.”
Egy rövid tanulmányban fejti ki a doktornő, hogy azok az autizmussal született kisbabák, akikkel szüleik otthon rendszeresen foglalkoztak, 3 éves korukra jelentős különbség alakul ki tünetek tekintetében – melyek lényegesen enyhébbek – azokkal a társaikkal szemben, akikkel nem.
Érdemes megemlíteni, hogy ezek a játékos módszerek nemcsak az autizmussal született babákra hatnak rendkívül pozitívan, hanem minden kicsire, hiszen jelentős szerepük van a babák nyelvi, szociális fejlődésére és a kötődés mélyítésére is anya és gyermeke között.
Az autizmussal született kisbabák nem igazán kezdeményezők, halkabbak, és kevésbé tűnnek elégedettnek magukkal szemben.
Sok kisgyerek érdeklődő az idegenekkel szemben és próbálja is utánozni őket,” mondja egy gyermekorvos-szakértő „de egy autista kicsi nem olyan életteli, hangos és kevésbé jellemző rá az utánzás.
Ez az, ami miatt fontos, hogy ha a gyermekednél passzivitást tapasztalsz, mindenképp vedd kezedbe az irányítást és kezdeményezz.
Jelentős a szerepünk tehát gyermekeink fejlődésében - ehhez gyűjtöttünk össze néhány ötletet, tanácsot.
„Megfeledkezünk róla, milyen elképesztő hatása van az interakciónak” folytatja a doktornő. Ha elolvasod ezt a cikket és aggódni kezdesz, hogy már késő, mert autizmussal született gyermeked idősebb a fent említettnél, akkor nyugodj meg, mert sok mindent tehetsz érte – együttműködve a gyermekorvossal és egyéb specialistákkal.
A mindennapjaitokba építsd be az alábbi játékos feladatokat, amennyiszer csak tudod!
Még egy rövidke játékos interakció hatása is igen jelentős, ha rendszeresen ismétlitek őket.
Utánozd, tükrözd vissza!
Ha a kisbaba egy csörgőt rázogat, rázogass te is egyet vele. Ha gügyög, gügyögj vissza. „Az utánzás az egyik legfontosabb formája a társas kapcsolatok, a szocializáció elsajátításának – mások megfigyelése útján tapasztaljuk meg ugyanis, hogyan viselkedjünk bizonyos helyzetekben” meséli egy autizmussal foglalkozó kutatóorvos.
Az emberi agy egyik funkciója, hogy képes az utánzásra, ami az autizmussal született gyerekeknél akadályoztatva van. Ha leutánzod a kisbabádat, segít neki, hogy összekösse, amit lát és amit is csinál, ez pedig stimulálja az előbb említett fontos (agyi funkciót) neurális köröket.
Mutasd neki, mennyire izgatott vagy!
Vegyél elő egy olyan játékot, ami egy dobozból vagy valamiből előugrik. Amikor a figura előbukkan, mutass felé meglepettséget és örömöt. „Az örömöd kifejezése és megosztása gyermekeddel segít neki, hogy megértse, mi történik körülötte” - folytatja az orvos.
Tökéletes lehetőség annak gyakorlására, amit a szakértők úgy hívnak, hogy a közös figyelem képessége – ez az, amikor a gyermek ráirányítja a vele játszó fegyelmét valamire. Amíg ez a legtöbb kisbabánál egyéves kor körül jelenik meg, az autizmussal született babáknál ez nem természetes képesség.
“Ha kisbabád játszik valamivel, mutass rá, és mondd, mennyire érdekes, milyen izgalmas dolgot tart a kezében. Ez azt mutatja meg neki, hogy te is tudod, mi az, amivel játszik, és hogy együtt tudtok örülni neki.”
Hagyd vezetni és kövesd kisbabádat!
Bizonyára a fejedben van egy kialakult kép arról, milyen, amikor játszol egy babával, de figyeld meg, hogy a te gyermekedet mi teszi boldoggá és engedd, hogy vezessen! Hadd mutassa meg, őt mi érdekli. Ha egy poháralátéttel vagy papírtörlő gurigával szeretne játszani, ne olvasni akarj neki – kuporodj mellé a földre, és játszd, amit ő szeretne!
„Egy autista kicsinek lépj te a világába, hagyd, hogy vezessen és biztosítsd róla, hogy élvezed a közös játékot vele!”
Mindig mindenről jelezz neki vissza!
Azok a kicsik, akiknél később diagnosztizálták az autizmust, nyelvi képességeik nem annyira fejlettek, mint kortársaiknál. Szerencsére, tudsz ezen is változtatni, mégpedig azzal, ha hangnemet váltasz „A dalok, melódiák segítenek neked ebben, melyek rutinná válva nagyban segítik a kommunikációt. A szavak dallamokkal összekapcsolva jobban megragadják a kicsik figyelmét, különösen, ha gesztusokkal is színesíted azokat.” Énekelj a testrészekről, gyümölcsökről, és mutogass is hozzá!
Játszatok felváltva!
“Az autizmus egyik korai jele, ha a kicsi nem kezdeményez kommunikációt, ezért fontos, hogy segíts a kisbabádnak megérteni, hogy képes erre.” Csinálj először te valamit, ne tőle várd ezt, majd csinálja ő utánad. Felváltva ismételgessétek, újra és újra, bármilyen játékról is legyen szó. Lehet ez egy egyszerű tapsolás is.
Irányítsd magadra a figyelmet!
“Egy kisgyermek, aki autizmussal született, nehezen érti meg, hogy az emberek fontosabbak, mint a tárgyak. Segíts a kicsinek, hogy meg tudja különböztetni az embereket az élettelen dolgoktól. Csinálj valamilyen látványosságot magadból. Ha bemész a szobába, ahol mások bent ülnek, beszélj hozzájuk, és legyél nagyon határozott, figyelemfelkeltő.” Táncolhatsz vagy nyomatékosan ki is jelenthetsz valamit feléjük.
Egy másik módja, hogy a kicsit arra késztesd, hogy rád nézzen, ha szembe helyezed magaddal, amikor eteted vagy olvasol neki. „Úgy helyezkedj, hogy közvetlenül a kicsi látószögében legyél.” Egy kisbabának, aki kevésbé érdeklődik az emberek megfigyelése iránt, fontos, hogy olyan aktivitásokkal kapcsold össze a személyeket, amelyek izgalmasak lehetnek számára. Ilyen például az evés, szemben ültetve veled, így észlelni fogja, hogy te is az élménynek, megtapasztalásnak a része vagy.
Babanet, 2024. április 02.