#baba#anya

A tehéntej és a betegségek

Minden szülő rémálma a beteg gyerek, aki nem kap levegőt, mert elöntötte a nátha, a köhögős kisbaba, az allergiás tüsszögő. Mindez nem csak a baba számára rossz, hanem az egész családot megterhelő feladat, hiszen, ha a baba beteg, az állandó orrszívásban, ápolásban a szülők is nagyon elfáradnak és bizony, akár a családon is gyakrabban végig megy a baba betegsége.

Arról nem is beszélve, hogy ha esetleg még dolgoznak is a szülők, milyen esetleges következményei lehetnek a gyerek állandó betegeskedéseinek. Ha pedig meg is tudják oldani a gyerek napközbeni felügyeletét, akkor sem biztos, hogy a munkahelyükön túl jól teljesítenének, mikor egyfelől az éjszakák egy beteg gyerekkel elég eseménydúsak lehetnek, másfelől szívesebben pátyolgatnák saját kezűleg a kicsit.

Gyengíti az immunrendszert

Azt minden édesanya tudja, hogy a gyenge immunrendszer legjellemzőbb tünete, hogy a baba egyre gyakrabban betegszik meg és nehezen lábal ki a betegségekből. Ahhoz, hogy a pici belső védelme erősödjön, nem szabad elfeledkeznünk a megfelelő táplálásról.

Hazai felmérések szerint a magyar anyukák 60 százaléka kizárólag anyatejjel táplálja babáját 6 hónapos koráig, amely gyermekorvosok és védőnők szerint is kimagasló eredmény a többi európai országhoz képest.

Azonban 6 hónapos kor után még mindig jelentős azoknak az anyukáknak az aránya, akik anyatej hiányában tehéntejet adnak a babájuknak, annak ellenére, hogy a tehéntejet 1 éves kor alatt szigorúan tiltják gyermekorvosaink – áll a Magyar Gyermekorvosok Társaságának hírlevelében.

A tehéntej nagy molekulájú fehérje tartalma nehezen emészthető a pici számára, és a baba veséjét is megterheli. Ezen kívül a tehéntej vitamin és ásványi anyag tartalma sem megfelelő egy 6-12 hónapos kor közötti babának.

A baba tartalékai 6 hónaposan csökkennek, ezért a mamának kell gondoskodnia olyan táplálékról, mely biztosítja a fellépő hiányt. 6-12 hónapos kor között napi 5-8 dl anyatejjel biztosíthatjuk a baba vas igényének nagy részét. Ha tehéntejet adunk a picinek, akkor nem csupán számára emészthetetlen táplálékkal etetjük, de biztosan kialakul egy vashiányos állapot is. Hosszútávon ennek nem csak vérszegénység, hanem az immunrendszer nagyfokú gyengesége is a következménye lehet.

További kockázatok

A korai tehéntej bevezetésének más veszélye is van: fokozza a tehéntejfehérje-allergia kialakulásának kockázatát is. Kevesen tudják, de a tehéntejfehérje-allergia leggyakoribb tünete - véres széklet - mellett az esetek kb. egyharmadában légúti tünetek formájában jelentkezik. Ide tartoznak az olyan tünetek, mint a sokáig nem gyógyuló nátha, köhögés, visszatérő hörghurut, esetleg rendszeres kruppos rohamok.

A tünetek gyakran megnehezítik a gyermekorvos munkáját, hiszen az elhúzódó betegség mögött állhat a helytelen táplálás miatti immunrendszer gyengeség, de akár a már kialakult tehéntejfehérje-allergia is. Így az immunrendszer gyengesége mellett az allergia kialakulása is gyakran a tehéntejnek róható fel.

Amikor még a tápszer is jobb

Mindezt úgy tudjuk megelőzni, hogy a tehéntej adását legalább 1, de lehetőség szerint 2 éves korig is kitoljuk – ha pedig a családban előfordult már az allergia, akkor érdemes a gyerek esetében hároméves korig várni. Ha már nincs anyatej, a tápszer jobb választás a tehéntejnél, mert bár szintén tehéntej alapú, összetételében már közelebb áll az anyatejhez, mint a tehéntejhez.

A tápszer gyártása során a tehéntejet alkotóelemeire bontják és csak a baba számára értékes és hasznosítható alkotó elemeit tartják meg. Szükség esetén kiegészítik olyan ásványi anyagokkal, vitaminokkal, rostokkal, melyekről tudjuk, hogy az anyatejben is megtalálhatóak. Ezeken kívül egyes tápszereket ma már olyan rostokkal – oligoszacharidok - is kiegészítenek, melyek az anyatejben is megtalálhatók és a baba bélflórájában a jótékony baktériumokat táplálják. Mivel az immunrendszerünk 2/3-a a bélrendszerben helyezkedik el, ezért ezeknek a rostoknak nagy szerepük van a baba védekezőképességének erősítésében már egészen újszülött kortól.

Azoknál a családoknál, ahol halmozottan fordul elő táplálék- vagy légúti allergia, azaz az egyik vagy mindkét szülő allergiás, a kisbaba táplálására a HA, azaz hipoallergén tápszerek fogyasztását javasolják a gyermekorvosok. Ez annyiban különbözik a hagyományos tápszerektől, hogy a fehérje tartalma részben le van bontva, ennek hatására csökken az allergiás reakció kialakulásának esélye, de a már kialakult allergiát nem lehet kezelni vele!

A hipoallergén táplálás lényege maga a megelőzés. Ha már ebben a korban megelőzzük az allergia kialakulását, akkor talán a felnőttkori allergiától is megvédhetjük a gyermeket. Mai tudományos kutatások szerint ugyanis azoknál a babáknál, ahol 1 éves kor alatti valamilyen táplálék allergiát diagnosztizáltak, nagy eséllyel alakul ki felnőtt korban alsó légúti tünetekkel együtt járó allergiás megbetegedés. Ezt a folyamatot szaknyelven „atópiás menetelés”-nek is nevezik.

2010. május 06.

 
 
 
Címkék:  

gyerek

Babanet hozzászólások  
(14 hozzászólás) 

2010 05 07. 13:02
Ugyan nem vagyok orvos, de a környezetemben élő családok és saját gyermekem tapasztalata alapján pont az ellenkezőjét állíthatom.
Gyermekem kb.14hónapos kora óta kap tehéntejet,eleinte csak forralva és 2x higítva.Most 20 hónapos és nem mondhatnám betegesnek. Sőt kifejezetten ritkán,akkor is inkább a gyermektársaságnak és a városban eltöltött időnek köszönhető. Férjem már tizen éves kora óta allergiás a pollenekre. 3 éve lakunk vidéken azóta vagyunk aktív tehéntej fogyasztók(ami nem a bolti tejet jelenti).Tapasztalatom szerint érdmes ketté választani a bolti tej és a valódi tehéntej által kimutatott betegségeket,illetve elgondolkodni azon, hogy vajon a 18-19században miért nem volt ilyen népszerü az allergiás megbetegedés. Szerintem nagymértékben befolyásolja az ételekben megtalálható adalékanyag és az emberek eltávolodása a tarmészettől. Vagy azok a gyermekek akik a 20.század szülöttei és anyatej hiányában tehéntejet fogyasztottak nem lettek allergiások,de még csak betegebbek sem mint anyatejen felnött társaik!
Evvel szemben a tápszeres gyermekek körében sokkal nagyobb a megbetegedések aránya.
Ez egy összetett dolog és úgy vélem, hogy nem lehet kizárólag a tehéntejet okolni.
De ha a ma élő, szociálisan hátrányos helyzetü családokban felnött gyermekeket nézem akik lehet hogy nagyobb számban találhatunk közöttük értelmileg sérültet,de szinte eggyáltalában nem betegek pedig nem hogy tápszerrel nem tudják őket etetni szüleik(aki erre rászorul),de ráadásul a táplálkozásuk is eléggé eggyoldalu.
Mind ezzel nem azt kívánom mondani, hogy mindegy mit eszünk vagy iszunk és mivel tápláljuk gyermekeinket, hanem pontosan azt szeretném hangsúlyozni, hogy nagyobb odafigyeléssel és kevesebb pénzzel is lehet egészséges életmódot élni.

→ válasz erre
2010 05 07. 14:23
Egyetértek! A bolti tej az egy szemét!
Az én lányom 2 éves, 21 hónaposan kapott először tehéntejet, ezzel egyidőben antibiotikumot, pöttyös lett. Ráfogták a tejre. Szerintem nem a tejtől lett pöttyös, mert azóta kapott tejalapú ételt (pl puding) és semmi baja. De azóta sem adok neki tejet, csak junior italt+ szopi.
→ válasz erre
2010 05 08. 11:51
Én össze vagyok zavarodva... Ebben a hónapban lesz egy éves a kisfiam, még reggel-este szopizik, de már egyre kevesebb a tejem, egyre nehezebb az egész, örülnék, ha legkésőbb másfél éves koráig elválasztódna. Ezzel párhuzamosan szerettem volna elkezdeni a tehéntej bevezetését. (Nincs a családban allergia.) De egyre több helyről hallom, hogy inkább csak 2 vagy 3 éves korban célszerű bevezetni?! Nem tudom mit tegyek. A legjobbat akarom a gyerekemnek, de nem szeretném 2 éves koráig szoptatni, ugyanakkor, ha 12 hónapig nem kapott tápszert, akkor most kezdjük el...?? Nem a tápszergyártók biznisze ez...? Biztos, hogy 3 éves korig a tápszer a jó megoldás?
→ válasz erre
2010 05 08. 19:27
A tápszer nem mumus!!!! :) Nyugodtan lehet adni a korának megfelelő tápszert! Szerintem is sokkal jobb, mint a dobozos tej. Tej??? Szóval az! Én szerencsés helyzetbe vagyok, mert kecském van és az Ő tejét issza a fiam, de ha nem lenne, valószínűleg tápszert kapna!
→ válasz erre
2010 05 09. 18:27
Kislányom
→ válasz erre
2010 05 10. 08:48
Szofi!
Én is egy éves koráig szoptattam a fiamat. A tejet nem tudtam még bevezetni, mivel amikor először adtam, kijöttek rajta valami apró pöttyök (ami, aztán később kiderült, hogy nem is a tejtől volt), ezért a védőnőnk azt javasolta, hogy inkább várjak még 1-2 hónapot, addig adjak tápszert és utána újból próbáljuk ki a tejet. Vettem neki a DM-ben saját márkájú tápszert, amit elfogadott a fiam, és azt adtam neki (1 éves kor felett nem indokolt a hipoallergén tápszer, ha eddig még nem jelentkezett allergiára utaló jel). 14 hónaposan újból megpróbáltam a tejet, amitől semmi baja nem lett. 3,5%-ost vettem, amit az elején 2/3-1/3 arányban vízzel hígítottam és mindig felforraltam, és fokozatosan 2 hónap alatt elhagytam a hígítást. Másfél éves korától viszont már pasztőrözetlen házilag frissen fejt tejet kap, amit az elején szintén higítottam. Most 3 éves, ősszel kezdte az ovit, és télen egyszer nem hiányzott az oviból betegség miatt. Tehát én nem látom a cikkben a rációt. Ha van ételallergia a családban, tényleg érdemes odafigyelni. Egyébként én a következő gyerekemnél is adni fogom a tejet 12-14 hónapos kora után, ha már nem tudok akkor szoptatni.

Kira!
Kecsketejjel mi is próbálkoztunk, de valami szörnyű íze van, nem fogadta el a fiam. Abban állítólag többszörös a vitamin és ásványi anyag tartalom, mint a tehéntejben.

→ válasz erre
2010 05 10. 13:08
dia
Szofi! Személy szerint 2,5 éves korig szoptattam, gyerek 3 éves korig nem ivott tejet - tejérzékeny vagyok és anyám meg a nagyanyám is -, azóta sem nagy tejivó, de ha netán benyakal egy pohárral, kutya baja nincs tőle. Az átmenetet képező fél évben - de ha több lett volna, akkor is így tettem volna - nem kapott sem tejet, sem tápszert. Ivott helyette vizet.

Fehérjét addigra azért már fogyasztott bőven, hús és tojás formájában - mondjuk, a tojást is egyéves kora után vezettem be, de húst nyilván már a te gyereked is eszik -, illetve savanyított tejterméket azért kapott módjával. Értsd: túró, kefír, joghurt, sajt, vaj, tejföl. Az első négyet jó másfél évesen, a többit úgy kétéves kora körül.

De szerintem semmi baja nem történik a gyereknek, ha sima, mezei tejet nem iszik egyáltalán még egy ideig. Lehet élni tej - és tápszer - nélkül is, simán, minden probléma nélkül.

Angie, azért pasztőrizálatlan tejet nem adnék egy gyereknek, rengeteg olyan kórokozó lehet a tehén - és egyéb - tejben, ami a gyerekre káros és csak a hőkezelés pusztítja el.
→ válasz erre
2010 05 10. 13:10
dia
Ja, és még egy dolog a bolti tejjel kapcsolatban. Lehet, hogy egy szemét, de arra mégis tökéletesen alkalmas, hogy tökéletesen tönkrevágjon napokra. Ergo, aki allergiás, érzékeny a tejre, annál jobb a bolti és a házi tejet is hanyagolni. És ha valakinél megvan a hajlam, annál a bolti és a házi tejtől is elő fog jönni, ha nem vagytok elég elővigyázatosak.

Hozzáteszem, a sima tápszer is kiválthatja, sőt, a sokak által kedvelt és adott tejpépek is.
→ válasz erre
2010 05 10. 14:16
Dia!
Természetesen a tejet alaposan felforralom, 15 percit. Abban semmi kórokozó nem marad. Azért forraltam fel a bolti tejet is, mert én nem bízom az üzemi pasztörizálásban olyan szinten, hogy kisgyereknek oda merjem adni. Mi is már csak a házi tejet isszuk. Ha valaki nem tud 2,5 éves korig szoptatni, akkor bizony a kálcium miatt igen nagy szerepet játszik a tej a gyerek életében. A sajtban és egyéb tejtermékekben nincs meg az a kálcium mennyiség, ami a napi bevitelt fedezné. De szerintem az anyatejben sincs meg már 1-1,5 év után.
→ válasz erre
2010 05 10. 15:02
Dia, Angie, Kira, köszi a hozzászólásokat! Dia, gratulálok a 2,5 éves szopihoz! Az én kisfiam jelenleg is eszik már savanyított tejtermékeket, 10 hónapos kora óta, és hála Istennek, semmi baja, nagyon szereti is. Mellettünk a pékségben (aranyárban) lehet kapni pasztőrözött tejet háztáji gazdaságból, nagyon finom, mi is azt isszuk. Most arra jutottam, hogy kap minden nap savanyított tejterméket, és lassan, óvatosan bevezetem a tejfölt is, a vajat, stb, és legvégén ezt a tejet először forralva-hígítva. Ha működik, akkor elkezdem kiváltani vele az utolsó két szopit is, ilyen 14 hós kora körül. Remélem működni fog a terv! :D
→ válasz erre
2010 05 10. 20:53
dia
Angie, kálciumban a savanyított tejtermék is gazdag, hiszen a savanyítás során a kálciumtartalma nem változik. Mindössze a cukortartalma egy része bomlik le, és valamelyest a fehérje egy része is módosul.

És egyébként tejből-tápszerből sem tudod a napi adagodat egyedül bevinni, van kálcium még sok más dologban is. Pl. a hüvelyesekben, a szójában és így tovább. Így azért vitáznék még egy kicsit azon, vajon mennyire fontos a tej vagy tápszer fogyasztása egy ember - gyerek - számára. Lásd én, aki kiskora óta allergiás a tejre - ergo nagyon nem ehettem semmi tejeset, jó ideig még sajtot, túrót sem, mert kihánytam -, mégis rendben vannak a csontjaim és a fogaim is.

S mivel azért a gyerek nyilván eszik mást is az anyatej mellett 1-1,5 éves kora körül, sosem volt semmi hiba az ásványi anyagokkal - amelyeknek nagy részét egyébként még ekkor is simán fedezi az anyatej, főképp zsírokban és kalóriában nem elég már. Ellenben az ellenanyagtartalma miatt rohadt érdemes még ekkor is szoptatni, ha van rá lehetőség.
→ válasz erre
2010 05 12. 10:59
Hát nekem sajna a kislányom kéthónapos korában elment a tejem, mert a csajszi lusta volt szopizni és hiába fejtem... Azóta csak tápszert kapott, először HA-t, egyéves korától pedig "simát". Most 14 hónapos és egy kezemen meg tudom számolni, hányszor volt kicsit náthás, komoly betegsége pedig egyáltalán nem volt. Egyéves korától kap savanyított tejtermékeket, szinte napi szinten, mert imádja őket. Igyekszem jó minőségű és bio termékeket adni, de nem mindig sikerül... Most kezdjük a tehéntejet, de szerencsére nálunk is lehet kapni frissen fejt igazi tejet, nem bolti katyvaszt, egyenlőre abból csináltam pudingot, főzeléket, s néhány kanálkával eszegettünk. Ha ezek menni fognak szépen és már nagyobb mennyiségek is, akkor majd higítva fogom adni neki de csak a rendes fejt tejet.
Azzal egyetértek, hogy a tejfehérje erősen allergizálhat, de ugyanez a helyzet pl. a tojásfehérjével is, érdekes, hogy arra nem hurrognak ennyit. Viszont igaza van az egyik előttem szólónak, hogy nem lehet csak a tehéntejet hibáztatni, amikor mára már az ételünk, a kozmetikumaink, az ivóvíz de még a levegő is tele van mindenféle mesterséges és mérgező kutyaszarral...
→ válasz erre
2010 05 12. 21:57
Nekem egy kicsit úgy tűnik, mint mindenben, ebben is kezdünk átesni a ló túloldalára, még egy-két évtized, és lassan csak 10 éves kortól engedik a tehéntejet... Addig megy vegyünk szépen nagyjából ugyanazt tartalmazó, tízszeres árú tejpótló tápszert... Hát ez remek. Az én gyerekeim csak másfél éves kor után kaptak tejet, fokozatosan, ahogy igényelték, de tejtermékeket már hamarabb. Sosem voltak betegesek. A férjem 3 hónaposan, akkor az volt a szokás. És ő sem volt sem beteges, sem allergiás. És akkoriban senki sem. Nyilván hajlamosító tényező lehet a tej, de azért a nagyfokú allergiadömpingben elég sok mindennek szerepe van. A sok E-re senki sem gondol? A műtrágyára, a színezékekre, a rossz levegőre, a mikró hatására? Szeretem, amikor a cikk tartalmára hivatkozva tápszert cumizik egy cumisüvegből a 2 éves, és két tápszer között lenyom egy kis E-vitaminbombát, mondjuk üdítő, cukorka, stb. formájában. Közben meg beszélünk az egészségről.
→ válasz erre
2010 05 18. 14:27
Tej ügyben legjobb ha elolvassák Szendi Gábor könyvét a Paleolit táplálkozásról,nagyon érdekeseket írt.Minden kismamának szívből ajánlom.
→ válasz erre
X
EZT MÁR OLVASTAD?