Hogyan tanulnak meg a babák félni a mélységtől?
A Psychological Science szakfolyóiratban megjelent legújabb kutatás szerint a csecsemőkben annak következtében alakul ki a mélységtől való félelem, hogy tapasztalatokat szereznek a környezetükhöz viszonyított mozgásukról.
A szakadékok és meredek, veszélyes helyek elkerülése létfontosságú az ember túléléséhez, a csecsemők eleinte mégsem mutatnak félelmet a mélységtől - írja a Medipress.hu. Amikor a babák mászni kezdenek, túlkúsznak az ágy és a pelenkázó peremén, sőt még a lépcsők szélén is. A kutatások azt mutatják, hogy amikor a csecsemőket egy üvegasztalra helyezik, ami alatt látják a mélységet, nem félnek tőle, inkább lenyűgözi őket az eléjük táruló látvány.
Csak sokkal később, körülbelül 9 hónapos korban kezdenek félni, és kezdik kerülni a mélységet. A berkeley-i Kalifornia Egyetem pszichológusai, Audun Dahl, Joseph Campos, David Anderson és Ichiro Uchiyama azonban úgy vélik, hogy ezért a változásért nem az esések megtapasztalása felelős, és nem is a mélység észlelésének fejlődése. A szakértők szerint a mélységtől való félelem kialakulásának kulcsát a mozgáskoordinációs (lokomotoros) tapasztalat jelenti.
Kísérletük során az egyik csoport csecsemőt megtanították motoros babagokarttal közlekedni, így mozgáskoordinációs tapasztalatokat szerezhettek, míg a másik csoport nem részesült ilyen oktatásban. A kísérletben résztvevő csecsemők egyike sem kezdett még el mászni. Az adatok azt mutatták, hogy a babagokartot használó csecsemők a pulzusszám árulkodó növekedését mutatták olyan esetekben, amikor virtuális mélységekhez értek, ami arra utal, hogy féltek a mélységtől. A kontroll csoportban viszont nem tapasztaltak ilyen pulzusszám-növekedést.
Szeretnél többet tudni a babák érzelmi fejlődéséről?
Érdekel, hogyan tanul meg a baba szeretni, félni, miért haraphat, viselkedhet számodra furcsán vagy konkrétan érthetetlenül? Akkor kattints a Rendelő rovatunkra, és nézd meg az ÉRZELMI FEJLŐDÉSRŐL szóló szakértői válaszokat.
Mi alakítja ki a mozgáskoordinációs tapasztalatban az óvatosságot? A kutatás azt mutatta, hogy a csecsemők a lokomotoros tapasztalatok megszerzésével jobban támaszkodnak arra a vizuális információra, hogyan szabályozza mozgásukat az őket körülvevő környezet. Egy meredély szélén azonban ez az információ elveszik, ami óvatosságra-félelemre készteti a lokomotoros tevékenységet végző csecsemőket (és felnőtteket).
Babanet, 2014. július 29.