Csak a játékos tanulásban, tanításban hiszünk!
Idén 10 éves a Felelős Szülők Iskolája, a jubileumi évre sok meglepetéssel készülünk, nem csak a szülőknek, de a gyerekeknek is. Hosszú évek óta járjuk az országot, iskolákban, közösségi házakban tartunk interaktív előadásokat és egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a kaland- és élménypedagógiai közösségi programok azok, amiből mindannyian a legtöbbet tanulunk. A „ legrosszabb” gyerek is, a tanár is és mi magunk, a trénerek is. – fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája, alapító-ügyvezetője, a Da Vinci Tv-csatorna magyarországi nagykövete.
A mai korban sokkal nehezebb a tanítás és a tanulás is, épp ezért a Felelős Szülők Iskolája élménykommandója olyan utaztatható és adaptálható rendhagyó tanórát, iskolanapot fejlesztett ki, ahol másként tanulunk, másként tanítunk.
Lássuk miért is jó és hatékony ez?
Nálunk minden foglalkozás játékos, mozgásos, ezért a magatartás zavarral élő gyerekek is egyenrangú „játékosokként” tudnak jelen lenni, bevonódnak és sokak megdöbbenésére sokkal együttműködőbbek, mint egyébként.
Nálunk a diákok kérdeznek, akár tőlünk, akár egymástól. A tudás megszerzése közös élmény.
Csapatmunkára építünk, együttműködésre és nem egyéni teljesítményekre, így lehetőségük van egymás másságát megismerni, a csapaterőkbe jól beilleszteni. Mindenki értékes és hozzátud tenni a közös játékhoz.
Integráljuk a digitális oktatás vívmányait, megfelelő arányban, miként lehet és érdemes alkalmazni őket, pl. milyen vidám dolog VR szemüvegben kiugrani ejtőernyővel a Balaton felett? Milyen félelmek nélkül átélhető érzés? Vagy épp csapatvetélkedőkön alkalmazott kahoot online vetélkedőn a leggyorsabb és helyes választ nyomni az Ipad-en és nyerni!
Taktilis programjaink vannak, fontos, hogy mindent kipróbáljanak a gyerekek, megfogják a kiállítási tárgyakat, megsimogassák a segítőkutyákat, beleüljenek a kerekesszékbe vagy épp feltegyék a szemkötőt a látássérült foglalkozáson.
Érzelmekkel dolgozunk, kimondjuk, hogy mi mit kaptunk tőlük és megkérdezzük, hogy Ők, hogy érezték magukat. Fontos, hogy megfogalmazzák az érzéseiket a feldolgozó beszélgetések keretében.
A legmegdöbbentőbb, hogy egy-egy ilyen rendhagyó tanóra, vagy épp tanítási nap után mindannyian – tanárok, diákok, mi magunk is – feltöltődünk, másként nézünk egymásra. Megéljük a közösség fogalmát és észrevétlenül tanulunk, lehet, hogy nem évszámokat, de emberséget, elfogadást, türelmet, csapatmunkát annál inkább. Ezek olyan készségek, amelyek a mai munkaerőpiacon előbb állnak, mint maguk a kognitív képességek. Persze mindkettőre szükség van, épp ezért tanácsoljuk minden iskolának, óvodának, hogy minél hamarabb, minél több témanapot, rendhagyó tanórát, érzékenyítést szervezzenek a hagyományos oktatás mellé.
Mi örömmel megyünk.
Témajavaslatok rendhagyó tanórákra óvodába és iskolába egyaránt,
adott egy témanap – egészségnap, innováció, történelmi évforduló, sport vagy pl. a Föld napja – vagy egy probléma – kirekesztés, zaklatás- , melyhez kialakítunk egy koncepciót, hozzárendelünk egy drámapedagógusokból, múzeumpedagógusokból álló csapatot, elkészítjük a játékokat, kérdéseket, bemutatókat és már kész is.
Érzékenyítő program, a másság elfogadása jegyében
Érzékenyítő kutyás bemutató - „Okos kutya” bemutató. Négylábú kedvenceink segítő kutyák, akik a fogyatékkal élők mindennapjait segítik. Kutya és Ember barátságának, együttműködésének különleges, interaktív bemutatója a sport, egészséges életmód, érzékenyítés a fogyatékosság elfogadása jegyében, melyben társunk a kutya.
Kerekesszékes és látássérült állomások, ahol a gyerekek tapasztalati szakértő – fogyatékkal élő trénerek – közreműködésével vesznek részt olyan motivációs, érzékenyítő előadáson, melyben megismerik a trénerek élettörténetét, másságát, ezzel kapcsolatban interaktív beszélgetést generálunk. A beszélgetésekhez minden esetben gyakorlati foglalkozás is tartozik, ahol komfortzóna feszegető élmények érik őket. Megtapasztalják, hogy miként lehet jól segíteni, milyen kerekesszékben akár csak egy kis buckán átmenni, milyen érzékelni a szemünk nélkül, fehér bottal közlekedni…..de a legfőbb üzenet, az egymás másságának elfogadása. Sokszor a foglalkozások után kapunk visszajelzést arról, hogy csökkent az egymás piszkálása, zaklatása a közösségben.
Föld napjára, ÖKO napra:
Tudományos játszóház, műhely – Legyél Te is felfedező!
„Imádom a csillogó szemű gyermekeket! Akik kistudós szemüvegbe és köpenybe öltözve, a semmihez sem fogható gyermeki lelkesedéssel tartanak velem a természettudományos kutatás útján.”- fogalmaz Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolája, alapítója, a Da Vinci Tv-csatorna magyarországi nagykövete.
Számtalan iskolában óvodában, oktatási expon mutattunk be az akár otthon is megvalósítható kísérleteket gyerekekkel, mindig siker volt, kapcsolódjon ez a Föld napjához vagy akár egy ÖKO naphoz.
Lávakitörés, Tesla gömb, avagy saját kezűleg készített lávalámpa….A gyerkőcök látványos, tudományos kísérletekben és feladatokban vehetnek részt hozzáértő szakemberek segítségével.
A foglalkozás keretében beszélgetünk a természeti, környezeti dolgokról, logikai feladatokat oldunk meg és tudományos, felfedező ismeretterjesztő kisfilmeket nézünk a Da Vinci Kids applikáció jóvoltából.
Iskolába járnak a múzeumok
A Mozaik Múzeumtúra programmal karöltve már több, mint 25 iskolai múzeumi napot szerveztünk, mely keretében egy-egy alkalommal 200-400 diákkal játszottunk, tanultunk. A fordított nap lénye, hogy egy-egy iskolába általában 5-10 múzeum kihelyezi a legizgalmasabb programjait és állomásról, állomásra járnak a diákok. Hol a reneszánszkorról tanulnak, hol VR szemüvegekben a repüléstörténetről, hol a 1848-49-es szabadságharc ruháiról, fegyvereiről, de lehet, hogy épp Dr. Csont foglalkozáson az emberi anatómiáról. Imádják, hogy az Ő fogyasztási szokásaiknak megfelelően, random és instant élményt kapnak, ízelítőt, ami már nem egy és nem két diákok motivált továbbtanulásra, vagy épp afelé a szakma felé. Kiváló múzeumpedagógusokkal dolgozunk, akik a gyerekek belső kíváncsiságát tudják és akarják táplálni. Itt nincs rossz kérdés, sőt!
Sokszor tematikus programokat állítunk össze, akár a 1848-49-es események kapcsán, pl. egy jó kis Pilvax kávéházzal, slam poetry versennyel, drámajátékkal, hol pedig akár a testi-lelki egészség tematikáját követve. Nagyon szeretjük a tudásmegosztás ilyen játékos formáját, mert, így – élménypedagógiai és múzeumpedagógiai elemeket használva- sokkal jobban és mélyebben beépül a gyermekek agyába. – fogalmaz Vargacz Alexandra, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője, tréner.
Felelős Szülők Iskolája rövid bemutatása, tevékenysége:
A Felelős Szülők Iskolája 10 éve működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat. Edukációs előadásokat, kerekasztal beszélgetéseket, workshopokat, családi rendezvényeket szervezünk, melyek fő célja a szülők és a gyerekekkel foglalkozó szakemberek érzékenyítése, edukálása, ismereteinek tágítása, „out of the box” szemléletének formálása, valamint a társadalmi felelősségvállalás elősegítése. Több mint 20 szakértővel, valamint eseményeinken további 20 önkéntes segítővel dolgozunk együtt.
Felületeink:
Youtube: Felelős Szülők Iskolája
Facebook: Felelős Szülők Iskolája