Mennyire bízzunk meg a gyerekülés tesztekben?
Általában az első forgalomba hozatalkor tesztelik az új ülést, melyet a gyártó kér és fizet meg. Van néhány - tényleg csak néhány - gyártó a világon, mely szinte minden évben előáll egy-egy új fejlesztéssel, megoldással. Ezek a gyártók – mint a Maxi-Cosi - a fejlődés és az innováció mozgatórugói.
A baleseti teszt esetében frontális ütközés során, 50-60km/h sebességnél tesztelik a gyereküléseket. Ezeket a teszteket olyan autóklubok végzik, mint például az ADAC, ÖAMTC vagy DEKRA. Az alábbi szempontokat vizsgálják a gyerekülés tesztek során:
- biztonság,
- kezelhetőség,
- kényelem,
- tisztítás/huzat kezelhetősége.
2011-től már a károsanyag tartalmat is vizsgálják. Minimális károsanyag-tartalom is okozhatja az amúgy balesetben jól vagy kielégítően helytálló gyerekülés rossz vagy rosszabb minősítését összességében.
Az ADAC-nál évi átlag 30 tesztelt biztonsági gyerekülésből a maximális „nagyon jó” eredményt maximum kétévente kap egyetlenegy ülés. „Jó” eredményt évi átlag 16 ülés kap a 30–ból. Évente kb. 4 ülés az, mely az összeredmény alapján nem felel meg a teszteken, de a balesetbeli biztonságosság szempontjából a 80%-uk „kielégítő”.
A tesztelt ülések kb. 20%-nál fordul elő, hogy a biztonságosság nem felel meg egyáltalán, tehát rosszul teljesít frontális és/vagy oldalütközés során: pl. ha túl magasak a terhelési értékek, vagy például nem megbízható az öv, stb. A frontális ütközés mellett persze a kényelem, a kezelhetőség, a huzat anyaga és levételének egyszerűsége is nagyon fontos szempontok. Mindig ajánlatos átnézni a teszt részletes leírását, ne elégedjünk meg az összeredménnyel. Kérhetjük a forgalmazó segítségét is.
Előfordul, hogy a gyerekülés viselkedése a frontális tesztbaleset során jó vagy kielégítő eredményt hozott, azonban találtak kisebb-nagyobb, egy vagy több kifogásolnivalót. Például a kárpit anyagában, a párnázottság mértékében, netán a gyerekülés biztonsági övének elvezetését nem találták elég kedvezőnek; azonban maga a komplett ülés „jól viselkedett” a baleset során. Azt is szokták kifogásolni, ha a huzatot csak kézzel lehet mosni, és gépben nem.
A gyártók a saját költségükön a saját kockázatukra teszteltetik az üléseiket, és ha a teszt nem túl jól sikerül, annak is nyoma marad. Még mindig sok az olyan vásárló, aki – csupán a törvénynek megfelelve - inkább megveszi a tesztet soha nem látott, irreálisan olcsó ülést, mint egy közepes tesztet kapott, nem túl drága, azonban bizonyítottan kielégítően biztonságosat. Szerencsére egyre többen vannak azok, akik értékelik a legnagyobb biztonságot, a „jó” és „nagyon jó” eredményt és a prémium minőséget.
Egyre több fejlődésben gondolkodó cég igyekszik felzárkózni az innovációk tekintetében, hiszen a gyermekélet megfizethetetlen. A minőségtelen, soha nem tesztelt, olykor megbízhatatlan eredetű, ámbár olcsó ülésekkel szemben pedig csak a tesztek segítségével lehet a vásárlók felé bizonyítani.
A gyerekülés megfelelő bekötése az autóba szintén kardinális szempont. A gyermek életét kockáztatja az a felnőtt, aki nem jól köti be a gyerekülést az autóba. Az Isofix bekötés is csak akkor véd, ha körültekintően jártunk el a beszereléskor.
Az alábbi két videón megnézheti, mi a különbség a jó és rossz bekötés között:
Rossz bekötés - Maxi-Cosi Pebble és Pearl + FamilyFix talp
Jó bekötés - Maxi-Cosi Pebble és Pearl + FamilyFix talp
Az autókat is tesztelik
Nem csak a gyerekülés minősége fontos, hanem az autó biztonságossága is. Az Euro NCAP 1997 óta végez törésteszteket új autókon, és vizsgálják többek között a gyermekvédelmet is. Többféle tesztet végeznek: frontális ütközés, oldal irányú ütközés, fékrendszer, az utasbiztonsági rendszer védőképessége, stb. Keresse meg az autóját, és nézze meg az eredményt!
Babanet, 2012. szeptember 05.
Babanet hozzászólások(1 hozzászólás)
Amúgy Sunny Kids Vega.