- Jó napot kívánok. Érdeklõdni szeretnék, hogy ez a kétkezûség
ez mennyire lényeges, mert 7 éves lesz a kisfiam most fog
szeptemberben menni iskolába és még nem alakult ki, hogy melyik
kezét használja.
Mv.: - Mind a kettõt használja?
- Igen.
Mv.: - Tehát evésnél is, rajzolásnál is, minden esetben.
- Igen, tehát a kanál használatánál is, meg a ceruza
használatánál is.
Mv.: - És mind a két kezével úgy látja, hogy egyformán
ügyes?
- Igen. Voltunk kétszer a nevelési tanácsadóban, aztán hát
nem igazán gyõzött meg a hölgy, mert ott is azt mondta, hogy
talán inkább a jobbat, de egy picivel használta csak többször a
jobb kezét mint a bal kezét.
Mv.: - Megnézték azt is, hogy melyik az a szeme, amelyik a
domináns?
- Nem, a szemét azt nem vizsgálták. A lábát vizsgálták.
Mv.: - Jobb lábbal rúgja-e vagy bal lábbal.
- Igen, igen.
Mv.: - És ott is azt látták, hogy inkább a jobb.
- A láb az határozottan a jobb. A keze az az, amelyik nem dõlt
még el.
Mv.: - Tulajdonképpen miért foglalkoztatja magát ez a
kérdés?
- Hát az, hogy most kerül iskolába és hogy végül is az a
bajom, hogy elkezd valamit írni, tehát van egy ilyen kis feladata,
amit az óvodában meg szoktak oldani, több esetben ott is voltam
és egy soron belül átrakja a kezét. Tehát elkezdi jobb kézzel
tegyük föl, akkor átteszi a balba, akkor folytatja megint a
jobbal és utána megint vissza a balba és ezt egy soron belül
legalább ötször cseréli.
Mv.: - És azt mondták a nevelési tanácsadóban, hogy ez
várhatóan hamarosan majd kialakul?
- Nem, nem biztattak semmivel. Éppen ez az, hogy a hölgy
valahogy nem gyõzött meg azzal, hogy, mert azt mondta nekem, hogy
tán a jobb, amelyik erõsebb és hogy mondjam a gyereknek, hogy
akkor a jobb kezét használja. De én azt meg nem akarom a gyerekre
ráerõltetni, mert nem érzem, hogy az tényleg a jobb oldal. Hát
végül is én most nem tudom eldönteni, hogy egyáltalán ez
probléma vagy nem probléma. Tehát végül is az a legnagyobb
bajom, hogy most ez, itt a nevelési tanácsadóban ez a hölgy azt
mondta, hogy ha nem alakul ki ez az oldaliság, akkor késõbb az
olvasással és az írással problémák lehetnek.
Mv.: - Én úgy látom, hogy Csabay Katalin hallgatva az
édesanya szavait nem nagyon örült, hogy ez a kisfiú eljutott a
nevelési tanácsadóba.
Csabay Katalin, a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi
Bizottság igazgatója: - Hát inkább annak nem örülök, hogy
a nevelési tanácsadó ezt nem tudta egyértelmûen
megállapítani. A másik, aminek szintén nem örülök, hogy ha
egyértelmûen nem állapította meg, akkor miért mond ilyet az
édesanyának, hogy akkor majd baj lesz. Most már annyira biztos,
kidolgozott, játékos, rutin módszerek vannak erre, hogy
megállapítsuk, hogy a gyereknél melyik a domináns félteke. Azt
sem értem igazán, hogy az óvodában mit ír sorba és hogy megy,
hogy jobb kézre, aztán megint bal kézre.
Mv.: - Hát az iskolaelõkészítõ füzetekkel foglalkoznak az
óvodában, azt gondolom.
Csabay Katalin: - Hát igen, én ezt nem szeretném remélni, de
ha az anyuka azt megtenné, hogy talán gyerekkorából emlékszik a
kaleidoszkópra. Föl lehet rázni, kis színes gyöngyök,
üveglapocskák vannak, ilyen távkukucskáló. És annak egy
icipici kis luk a kukucskája és azt leteszi az édesanya a gyerek
elé és akkor azt mondja, hogy hú, vedd föl és kukucskálj bele
az egyik szemeddel. És azért mondom, hogy vegye föl mert már az
is érdekes, hogy melyik kezével fog a kukucska után nyúlni. És
akkor fölemeli és belenéz az egyik szemével. Ezt
kétszer-háromszor ismételje meg, utána visszateszi az asztalra a
gyerek, megint vedd föl, megint nézz bele. Melyik szeméhez emeli.
Hogy bal vagy jobb kezes azt is tökéletesen meg lehet állapítani
és van egy úgynevezett dihotikus hallásvizsgálat is, ami azt
jelenti, hát ezt természetesen szakemberek tudják elvégezni,
hogy a gyermek fülére egy ilyen sztereó fülhallgatót helyezünk
és egy idõben hall két különbözõ szót. Mást a bal
fülében, mást a jobban. És amelyiket elõbb visszamondja,
amelyik oldalról többet mond vissza az egyértelmû, hogy akkor a
másik oldal a domináns félteke, tehát, ha azt mondom, hogy õ a
bal fülében visszahallott 8 szót és a jobban csak 4-et, akkor az
egyértelmû, hogy ennél a kisgyereknél a jobboldali félteke
domináns, miután az idegpálya, a mozgatópálya az elsõ nyaki
csigolyánál keresztezõdik, akkor ha õ jobb félteke, akkor
természetes, hogy ez a kisgyerek bal kezes lesz. Az is elképzelhetõ,
hogy õ bal szemes és jobb kezes. A láb dominanciája jelen
esetben mondjam azt, hogy mellékes mert ez sem az igazi, hogy mivel
rúg a gyerek, mert ahol a labda landol azzal a lábával fog
természetesen. Tehát nálunk a vizsgálatok általában eszköz
nélküliek, kivéve a szem. És végül is hát a félteke
dominanciának a kiszûrése. Ha az édesanya úgy látja, hogy ez
problémás, nincs hová fordulnia akkor javaslom, hogy õ forduljon
a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi Bizottsághoz a
203-8497-es telefonszámon és miután itt arról van szó, hogy ez
a gyerek iskolába fog menni akkor bizonyára, hogy nemcsak ezt,
hanem egyéb részképességeknek a fejlettségét, érettségét is
megnézik és aszerint megadjuk a javaslatot, hogy esetleg milyen
olvasástanítási módszerrel tanuljon a gyerek, de tényleg azért
jobb lenne az, hogy ha elõbb megállapítanánk a gyereknél melyik
kezet kellene fejleszteni mire elsõ osztályba megy, bal kezes-e
szívesebben avagy jobb kezes.
Mv.: - A mamának az az alapvetõ kérdése, hogy fontos ezt
tudni egyáltalán, kell ezzel ennyit foglalkozni.
Csabay Katalin: - Igen. Ugyanis, ha nem biztos benne, akkor
ez káros is lehet, hisz hallottunk olyanról, hogy olyan tanító
nénihez került a gyerek, hogy nem engedte meg, hogy a bal kezét
használja és átszoktatta jobb kézre. Hát ugye az
agytekervényeket, az idegrendszert átszoktatni nem szabad, nem
lehet mert nagyon sok káros következménye lehet. Itt nem
kívánom ezt most felsorolni, tehát most még így iskola elõtt
ha ezt el tudjuk dönteni, akkor lehet fejleszteni úgy, hogy vagy a
bal keze felõl adogatjuk a játékokat, az építõ, kirakó
kockákat, a Babilont, a koszorú játékot. Tehát inkább azt a
kezét mozgatjuk. Vagy odatesszük a bal kezéhez a kanalat vagy
odatesszük a ceruzát, úgy helyezzük le, hogy inkább. Ha viszont
meg jobb kezes, akkor azt kéne fejleszteni, mert ez a bal kezemmel
rajzolok a baloldaltól középig, majd átveszem a jobb kezembe és
onnan rajzolok, hát ez bizony szegény kisgyereknek nagyon nagy
keveredést okozna. Úgyhogy ezért jó lenn ezt az iskola
megkezdése elõtt tisztázni, mert majd akkor a késõbbiek során,
ugye itt a betû alakjára, formájára vonatkozóan is lehet egy
téri tájékozódási zavar, a betûk összeolvasásánál is egy
ilyen dezorientált olvasási technika kialakulhat, és ez
megnehezíti neki majd az iskolai elõmenetelét. De azt is el tudom
képzelni, hogy van a családban balkezes, azt is el tudom
képzelni, hogy esetleg az asztalnál szemben ül valakivel, aki a
másik kezét használja és amikor otthon együtt esznek, akkor õ
tükörképben leutánozza a szemben lévõ szeretett apját vagy
anyját vagy testvérét és aszerint váltogatja a kezét, mert
valóban még önmaga sincs, pláne nem tudatosan tisztában, hogy
most melyik az "szép" keze, a bal-e vagy a jobb.
- Cs.P vagyok, a balkezességhez szeretnék egy-két szót
mondani. Nagyon nem tudom, Ön mondta a rádióban, hogy mennyire
káros ez a balkezesség, ha rákényszerítik jobb kézre?
Mv.: - Nem én mondtam, az a szakember, a logopédus mondta.
- Ezt akarom alátámasztani, hogy én 52 éves vagyok és az én
idõmben még egyszerûen iskolailag tiltották és körülbelül 30
éves koromig nem találtam magamra. Nem vagyok ügyetlen, tehát
ennek dacára, hogy balkezes vagyok orvosi mûszerész a szakmám
és jó voltam benne mindig.
Mv.: - És az iskolában szoktatták át magát erõszakosan.
- Még kötelezõ volt nekünk az iskolában. Ráütöttek egy
csattogtatóval a fejünkre, ha bal kézbe fogtam a ceruzát. Jobb
kézzel írok, de voltak gondjaim.
Mv.: - Milyen gondjai voltak?
- Hát gyerekkoromban ilyen ágybavizelés, olvasásnál voltak
problémák. Hát akkor még mondjuk nem dislexiának hívták,
hanem hát még nem tud úgy olvasni. Ezt tényleg alá kell
támasztani vastagon, hogy ezt ne hagyják, ez egy buta szemlélet.
- Az édesapám balkezes. Szerencsétlennek lekötözték a
kezét annak idején a 30-as években és annyit sikerült elérni,
hogy a kanalat és a ceruzát megfogja jobb kézbe. Mindent bal
kézbe fog. Tehát nem tudták leszoktatni. Na most mi a húgommal
mindketten jobbkezesek voltunk, minket nem is kellett átszoktatni.
Nálam már megjelent a balkezesség, mert a kapát és a söprût
azt fogom a bal kezemmel alul. Na most négy unoka született. Ebbõl
50 százalék balkezes, 50 százalék jobbkezes. Tehát semmi és az
édesanyám is, édesapám is 8 általánost végzett, egyszerû
parasztemberek voltak. Sajnos édesanyám meghalt, de soha eszükbe
nem jutott, hogy egyik unokát is átszoktassák.
Mv.: - Jobban bíztak a természetben.
- Így van és most is azt mondom, hogy aki ilyet megpróbál, az
próbálja meg csak két órára lekötni a jobb kezét és
megpróbálni a bal kézzel dolgozni. Szerintem egy gyerek az tudja
mi neki a jó. És azzal, hogy tényleg az agyát össze-vissza
roncsoljuk, mert ez egy roncsolás, ezzel tönkretesszük a saját
gyerekeinket és nálunk is volt egy kisgyerek aki bepisilt,
dadogott és ugyanettõl. Megállapított a pszichológus, hogy ettõl
van.
Mv.: - Így van, teljesen igaza van.
- Kezit csókolom. Azt szeretném elmondani, hogy én is balkezes
vagyok, az elõbb hallgattam a mûsort és pontosan a balkezességrõl
volt szó. Balkezes vagyok és engem hát több-kevesebb sikerrel,
de átszoktattak a jobb kezemre. Két óriási problémát vetett
föl az életemben. Az egyik az, hogy miután rájöttem, hogy ez
micsoda butaság volt a tisztelt családomtól, máig nem gyõzöm
õket szidni miatta, megfogadtam, hogy soha többet nem hallgatok
rájuk, ezért soha többet nem hallgattam rájuk és hogyha egy
olyat mondtak nekem, hogy kisfiam legyél jó, azért se voltam jó,
mert úgyis rosszat mondanak.
Mv.: - Tényleg, ez gyerekkorában így megfogalmazódott?
- Úgyse úgy csináltam, ahogy õk mondták, mert az
úgyis rossz. Sokkal többet ki tudtak volna belõlem hozni a
tanárok akkor, hogyha nem szoktatnak át a jobb kézre. Tehát ez
is egy olyan törést okozott az egész életemben, ami miatt
kerültem ide ahol vagyok.
Mv.: - Mert hiszen olyan energiáját kötötte le, hogy jobb
kézzel megtanuljon írni amit másra fordíthatott volna.
- Igen, teljesen megkeverte az egész idegrendszeremet. És a mai
napig szenvedek tõle.
- Mindig hallgatom Önöket, mert nekem van két nagy fiam, 13,
11 évesek és egy 8. hónapos picike. Annyira jó, hogy van ez a mûsor
és most pontosan ezzel foglalkoztam, ami a témájuk volt, magamban
a gondolatomban, úgyhogy mondom is a kérdésemet. Fölvázolom a
tényt. Tehát hat hónapig én tudtam szoptatni a picit is meg mind
a kettõ nagyot is szopiztattam és áttértünk hat hónapos
korában már adni a gyümölcsöket. Most ugye nincsen más csak
alma, meg banán meg a friss étel és már nagyon unja. A
kérdésem az, hogy észrevettem rajta, hogy szívesen ette volna,
de már a végén nem is ette, hogy azok a bébiételekben kapható
gyömölcsösök, hogy õszibarack, alma, meg ezek a kreációk,
ezek mennyire egészségesek, mert amikor a nagyok kicsik voltak,
akkor nem voltak bébiételek és õszintén szólva nem emlékszem,
vagy annyira régen volt, hogy nem tudom.
Dr. Czinner Antal, a Heim Pál Gyermekkórház osztályvezetõ fõorvosa:
- Én azt gondolom, hogy a bébiételek amiket kapni
lehet egyrészt nagyszerû ízûek, másrészt biztos, hogy
egészségesek. Azt azonban tudnám mondani, hogy amit Ön fõz
frisset, fõzeléket az nyilvánvalóan magasabb vitamintartalmú.
- Igen, nem is adok csak gyümölcsöt bébiételben.
Czinner Antal: - Én azt gondolom, hogy a gyümölcsben is
azért kihagyta a citrusféléket, például narancsot, sõt egypár
csepp citromot is kaphat akár a kisebbik is, jó? De azzal
számolnunk kell, hogy a gyümölcs is, a bébiételek is, ahogy az
elõbb mondtuk, a tél folyamán folyamatosan veszítenek elsõsorban
vitamintartalmukból, így C vitamin tartalmukból is. Úgyhogy
ilyen vonatkozásban talán a C vitamin kiegészítésére is
gondoljon idõnként.
Mv.: - Nem szokott egyébként a fiúknak C vitamint adni?
- De mindig adok, fõleg pezsgõtablettában. Az Ádám gyerekem,
aki a nagyobbik, õ megeszi rágótablettában is. Ezt az 500 mg-at
mindig elrágogatja, a kisebbik is inkább elszopogatja, de a
nagyobbik még szereti a pezsgõtablettát is.
Mv.: - Érdekes, mert például az én gyerekeim utálták a
pezsgõtablettákat, egyáltalán nem szedték be, de hallom itt a
professzor úrtól, hogy van most csepp formájában is, nem tudom
hallotta-e.
Czinner Antal: - A pici számára még a csepp formájában
adható C vitamin az biztonságosabb lenne.
- Igen, jaj, de jó. De jó, hogy ezt hallom, mert nagyon helyes
a doktornõnk, csak hát ez pontosan téma volt és nagyon örülök
neki, hogy ez így most fölötlött. És még egy kérdés és nem
is tartom föl a vonalat mert nagyon foglalt, mindenki akar
kérdezni, úgyhogy nagy szerencsém volt, hogy sikerült, hogy én
fõzök mindennap fõzeléket krumplival, egy pici darált
csirkemellel és mindig teszek hozzá valamilyen zöldséget.
Sóskát, spenótot, répát, céklát. Mindig mindennap mást.
Elég-e ez a gyümölccsel együtt vagy pótoljam ezekkel a
tejpépekkel, amit én nem használtam a nagyobbaknál annak
idején.
Czinner Antal: - Nem, én azt gondolom, hogy ez így bõségesen
elég lesz.
- Jó. Nagyon szépen köszönöm és minden jót.
Mv.: - Mi is köszönjük, hogy hívott, viszont hallásra.
- Nagyon sokszor hallom a kismamákat, nekem két kisgyerek van
itthon, hogy milyen rettenetesen drágák ezek a bébiételek.
Másrészt pedig az ismeretségi körben, beleértve a saját
gyerekeimet is az a tapasztalat, hogy a gyerekeknek a döntõ
többsége néhány kivételtõl eltekintve nem nagyon szereti
ezeket. Nekem úgy a kisebbik lányom hajlandó háromfélét
megenni, a nagyobbik az egyet sem volt hajlandó. Mondjuk én hat
hónapig csak szoptattam gyakorlatilag, tehát eléggé késõn
ismerkedtek az ilyesmivel, de hát az ismeretségi körben máshol
is, ahol kevesebbet tudott az anyuka szoptatni vagy hamarabb el
kellett kezdeni a hozzátáplálást ugyanezek voltak a
tapasztalatok.
Mv.: - Kicsit álságos érdeklõdéssel kérdezem, hogy miért
baj ez?
- Az a helyzet, hogy nem tudom, hogy a kismamák mennyire
tudják, hogy mit lehet helyette adni.
Mv.: - Gondolja, hogy nem tudják?
- Hát ez is csak a saját tapasztalatom, hogy azok a kismamák
akik a környezetemben nálam késõbb szültek rendszeresen érdeklõdtek,
hogy és te mit fõzöl neki, mi az, amit már ehet vagy mibõl
adhatok, mi az amit magunknak is megfõzök és neki is adhatok belõle.
Hogyan tudja úgy megoldani, hogy azért ne kelljen ezer felé fõzni,
mert nyilván az se megy, hogy a gyereknek teljesen külön fõzök.
Mv.: - Bocsánat, mit csinál a védõnõ? Mit csinál a
gyerekorvos?
- Hát az a helyzet, mondjuk hozzá kell tennem, hogy nekem két
nagyon jó védõnõm volt, a legelején meg most. Közben két
nagyon rossz.
Mv.: - És úgy látja, hogy a mamák ott állnak tanácstalanul,
a védõnõ meg semmit nem mond és fogalmuk sincs, hogy mit kellene
adni?
- Az a helyzet, hogy például az egyik védõnõvel pont az volt
a probléma, hogy az embernek eszébe se jutott kérdezni tõle
valamit.
Mv.: - Hát nézze, ez nagyon rosszul és nagyon szomorúan
hangzik, mert õszintén szólva valahogy magamban mindig úgy
gondolom, hogy a bébiételre maximum arra van szükségünk, ha
elmegyünk egy napra valahova és valamit magunkkal vigyünk.
- Így van és akkor tudom, hogy mi az az egy amit a gyerek
megeszik.
Mv.: - Hát igen.
- Akkor ebben maximálisan egyetértünk, én is kitapasztaltam,
hogy mi az, amit hajlandó a gyerekem megenni és ez arra való,
hogy ha netán olyat csinálok, a nagyobbik kedvéért amit a kisebb
végképp nem ehet, hogy akkor legyen mihez nyúlni.
Mv.: - Akkor maradjunk abban, hogy inkább abban próbáljunk a
mamáknak segíteni, hogy mit fõzzenek bár idõrõl idõre
foglalkozunk ezekkel a dolgokkal. De hát akkor talán többet
kellene.
- Én egyébként, ha megoszthatom a saját tapasztalatomat,
mindig azt csináltam, elég sokszor fõzök levest, gyakorlatilag a
legeslegelején az csináltam, hogy tök mindegy, hogy milyen leves
volt, abba egy szem krumplit belefõztem.
Mv.: - És akkor azt szétnyomta.
- Azt szétnyomtam. Annak a krumplinak úgyis mindig más íze
volt. Amire vigyáztam, hogy borsos meg paprikás ételt nem nagyon
csináltam, egyébként sem szoktam, mikor ilyen egész pici baba
volt akkor még annál is kevesebbet használtam.
Mv.: - Igen, szóval az ember úgy gondolja, hogy ezek annyira
evidens dolgok, hogy tulajdonképpen minden zöldség, adható. Hogy
most kell-e krumplival sûríteni vagy nem kell krumplival sûríteni.
- Az a helyzet, hogy van amelyik gyerek szereti, van amelyik
gyerek utálja.
Mv.: - Így van, meg van amelyik gyerek egyébként is olyan jól
fejlõdik, hogy mondjuk ne tömítsük el még jobban és adjuk neki
a natur zöldséget, a másik meg igényli a krumplival való pici sûrítést.
Aztán jön bele ugye a csirkehús, a fehérje valamilyen formában.
Szóval annyira evidens dolgoknak tûnnek, hogy hát rémülten
hallgatom, hogy ezek szerint nem evidens.
- És ami nekem vadonatúj tapasztalatom volt a második
gyereknél és megvallom õszintén, hogy kínomban jöttem rá,
hogy amikor úgy végképp külön kellett valamit fõzni és hát
már akkor kicsit nagyobb is volt, elég késõn kezdtem én a
hozzátáplálását, egy 7 hónapos gyerekkel sima krumplival
megkínálni az nem az igazi és lestyán volt itthon. Rendkívül
jól bevált. Tudom másnak is tanácsolni, mert mit lehet fûszerezni
egy gyereknek, a lestyán nem túlságosan karakteres, viszont van
egy ilyen édeskés mellékíze is ráadásul. Piszkosul ízlett,
megvallom õszintén magamnak is.
Mv.: - A gyerek nagyon szereti a lestyánt. Barna Mária ismeri,
szereti ezt az ízt?
Barna Mária: - Én ismerem, én nem kedvelem annyira, de nem
kifogásolható. Amíg nem ismerkedtem meg közelebbrõl a
bébiételekkel, fiatal orvos voltam és megkérdezte tõlem egy
mama, hogy hányszor adhat bébiételt. Akkor azt mondtam, hogy hát
annyiszor, ahányszor a család a fõzelék konzervet fogyasztja.
És mondta, hogy õk fõzelék konzervet nem. Mondtam, hát akkor a
babának is fõzzön frisset. Most azóta már tudom, hogy ezek a
bébiételek azon túl, hogy kitûnõ minõségûek, ellenõrzöttek
és ma, amikor sajnos a mûtrágyázás következtében bizonyos
zöldségekben a nitrátnak a felhalmozódása néha elég
nagyfokú...
Mv.: - Nem ugyanabból a zöldségbõl készítik csak nagy
mennyiségben?
Barna Mária: - Nem egészen, mert megfelelõ módon hát
termesztik ezeket a zöldségeket, de hogyha netán-tán nem így
lenne, akkor viszont laboratóriumban ellenõrzik a minõségét.
Viszont miért gondolják a mamák, hogy nem jók? Azért mert a
mama ízlésének semmiképpen se felel meg. Nem olyan sós, nem
olyan fûszeres. Végeztek egy felmérést, amikor az édesanyák
odahaza készítették a fõzelékeket, hogy azoknak a sótartalma
az hányszor magasabb a megengedettnél és minden mintának sokkal
magasabb volt. Sõt tudom, hogy a magyar bébiételeket egy idõben
a mamák megízesítették, mert a saját ízlésükhöz
igazították, nem a csecsemõ ízléséhez. A csecsemõ például
akár cuppoghat a csukamájolajat megkóstolva, amíg mi
borzasztónak találjuk a csukamájolajnak az ízét. Más a csecsemõnek
az ízlése. A frissnél jobb természetesen nincs, hogyha megfelelõ
kitûnõ alapanyagból készül. De még arra hívnám fel a
figyelmet, hogy az semmiképpen sem elfogadható, hogy a levesben
megfõ az a zöldség vagy az a krumpli és azt nyomjuk össze a
csecsemõnek, hiszen a csecsemõnek nagyon gondosan kell külön
edényben elkészítenünk, fedõ alatt, kis mennyiségû
folyadékban, hogy megõrizzük a vitamin és ásványi anyag
tartalmát és ne egy nagy mennyiségû leveslébe fõjön ki az az
ásványi anyag mennyiség.
Mv.: - Mert akkor már csak a rost van tulajdonképpen.
Barna Mária: - Minden értékes tápanyag maradjon benne abban a
fõzelékben, amit a baba megkap. Tehát azt semmiképpen sem lehet
elfogadni, még egy éven túl sem, hogy kivesszük a zöldséget
és akkor azt hisszük, hogy hiszen a gyerek mindent megkapott.
Sajnos az lenne jó, hogy ha õneki kis mennyiséget és külön
tudnánk fõzni. Ezzel meg lehetne azt is oldani, hogy ne kapjanak
olyan zsíros, fûszeres sós ételeket, mint amilyeneket mi
fogyasztunk, de mindenképpen kis mennyiségben, nem áztatva a
zöldséget, tehát megõrizve a vitamintartalmát és fedõ alatt fõzve
azért, hogy gyorsan, frissen el tudjuk neki készíteni.