Új privát üzeneted érkezett!

Kedves Fórumosok!
Bizonyára sokakban felmerült a fenti kérdés gyermekével kapcsolatban, ha a kölök kezelhetetlen, pimasz, ennek ellenére eszes, jó felfogású mégis alapvetõen nehéz vele bánnni. Persze ez nem jelenti feltétlenül, hogy hiperaktív a gyerek, de külsõ szemlélõ hamar ráragassza ezt a jelzõt!
Várom szíves hozzászólásotokat, példáitokat, esetleges jó tanácsaitokat. Beszéljünk róla!
Gabriella
 


Biztos, hogy minden szülő szeretné gyorsan tisztázni a gyerkőccel kapcsolatos kétségeit. A hiperaktivitás egy ilyen misztikus dolog - sokat hallani róla, és mégis keveset. Mi például mindíg egy eleven, rosszcsont kölyökről álmodoztunk a feleségemmel. De honnan fogjuk tudni, hogy csak pozitív aktivitásról, vagy már hiperaktivitásról van szó?
üdv,
egy kezdõ apuka
Névtelen
 


Tulajdonképpen nekem is ez a dilemmám, vagyis: "eleven, rosszcsont" vagy ennél már kissé több?! Ráadásul leányzó az illetõ. A gyerekekkel tulajdonképpen jól megfér, de néha õt "kukucskálva" észreveszem, hogy bizony velük is szeret hatalmaskodni -persze azt elõbb gondosan felméri, hogy a gyerkõccel meddig mehet el - s ha pl. az oviban boldogan fogadják õ - semmi oka rá - duzzog és valamit motyog, de nem viszonozza, máskor siránkozik, hogy x-y nem játszott vele, ilyenkor azt gondolná az õt nem ismerõ, hogy szegényt bizonyára nagyon elnyomják az oviban. Ott tulajdonképpen jól viselkedik, játszik és a közös tevékenységeket is szívesen és jól megcsinálja, otthon már teljesen kifordul önmagából - jó tudom, valahol kell tombolni is! - egyszerûen nem lehet rá hatni, hatalmaskodik velem és a nõvérével is, persze az apukájával nem igazán meri, de néha még vele szemben is elragadtatja magát. Az ovónõ szerint valami "okos" iskolába kell adni, szerintem a lehetõ legjobb egy "mezei" minden fellengzéstõl mentes iskola. Az idõ szorít, hiszen jövõre 7 éves és iskolába kell mennie. Nem adjuk fel, szakember segítségét még nem szeretném igénybe venni, megpróbálunk a családdal közösen eredményt elérni.
Gabriella
 

 
 

Sziasztok!

Az jutott eszembe fentirõl, amit én is éreztem a nagyfiamnál eleinte. Hazajött az oviból és uralkodott a kistesói felett. õ diktált minden játékot, nehezen ment, míg belátta, hogy jobb politika, ha a kicsiket is engedi, késõbb viszont ezt a tudást megszerezve okosan használja, hogy megintcsak az legyen a végén, amit õ szeretne. és megnéztem a gyereket az oviban, ahol messze nem volt egy vezéregyéniség. Ja, a galerijükben (mi szülõk már csak így hívjuk, oviban 2-3 éven át fennállt, és most egybe elment az egész egy osztályba, és folytatják) a vezéregyéniség egy olyan kisfiú, aki tán a legfiatalabb, harmadik gyerek, két nõvére van... Az ember azt hinné, a bátyjok, nõvérek lesznek az oviban is az uralkodóbb személyiségek, hát nem feltétlen! Szóval az én nagyfiam az oviban egy mellékszereplõ volt, óvónõkkel szemben csendes, és ma sem egy kiugrom a padból típus. Otthon meg nem bír csöndbe maradni, mindenrõl tudnia kell, mindenrõl megvan a véleménye és a saját akarata.
Ezzel csak azt akartam mondani,hogy a jelenség tényleg létezik, mi is úgy értelmeztük, hogy az oviban viselkedni kell, ebben elfáradnak, otthonra ebbõl már nem sok marad.
A milyen iskolát választani kérdés számomra is rém nehéz, holott egy nekem már iskolás, de jövõre kettõt kell beíratnom, és nem tudom még mit válasszak nekik.
Ildi
Pethes Ildikó
 


Ritalint NE!
A Ritalin nem azért van, hogy a gyerekednek jobb legyen, hanem azért, hogy megkönnyítse a tanárok dolgát. Egyébként csomó nemkívánatos mellékhatása van. ->Ld. Indigógyerekek c. könyv
mopszli
 


Sziasztok!
A hiperaktivitásról megjelent egy könyv, amely kimerítoen válaszol minden kérdésre. Címe:
Dr. Silvia FRANZ: A hiperaktív gyerek
én is most olvasom, mert úgy néz ki, hasonló cipoben járunk. Sajnos a környezet csak legyint: örüljek, hogy eleven, mert így biztos, hogy egészséges.
Néhány jellemzo: fáradhatatlanul mindig mozgásban van; állandóan izeg-mozog; zavarja a többi gyereket; ingerlékeny, impulzív; figyelme rövid idore korlátozódik; figyelmetlen, szórakozott; sok mindent elkezd, de nem fejezi be; kapkod; nem tud várni, minden rögtön és azonnal kell; hirtelen hangulatváltásai vannak; szélsoséges esetekben elofordul dühkitörés; alvászavar; hiányzó álomemlékek; karikás szemek; soványság; nagy folyadékigény, stb. A hiperaktív gyerekek paradox hatásban szenvednek: az altatószerek felrázzák oket, míg az aljzószerek nyugtatóan hatnak rájuk. Csak teljesen kötetlen idotöltés (legózás, tv-nézés számítógépezés) képes hosszabb idore lekötni.
Ezt a könyvet mindenkinek figyelmébe ajánlom. Olvasás után a szülo magyarázatot kaphat gyermeke viselkedésére.
Szipi
 


Sziasztok!
Van-e olyan gyerek a környezetetekben aki bizonyítottan hiperaktív? Ha van, akkor mit tapasztaltok nála? Szerintem nagyon sok a határeset, így a szakirodalom sem sokat segít az eligazodásban.
üdv,apa
apa
 


én óvónö vagyok,a csoportomban van egy 3 eves hiperaktiv kisfiu.Ketnyelvu csaladbol szarmazik,beszelni sem tud.Jellemzo ra,hogy folytan mozgasban van,rohangal,semmifele tevekenysegbe nem vesz reszt.A tobbitol elszedi a jatekokat,ezert tarsai sem szeretik.A Babanet tanacsa az,amit magamtol is tudok:TURELEM.Igen am,de az ovono is ember s neha tenyleg semmit nem lehet dolgozni tole.Mi a teendo?
BONG
 


Szia, Ildi !
Hogy érted, hogy nem tudod, mit válassz a kisebbeidnek? Másik iskolába akrod õket vinni, mint a nagyot?
Névtelen
 


Szia Névtelen!

Alapban az lenne a jó, ha ugyanabba a suliba járnának. A sulinak van egy zene tagozatos osztálya. Amikor a nagy kezdett, még volt emellett egy emelt matekos osztály is (ebbe ment). Most már "csak" két "normál" osztály lesz a zene mellett. Ugyanakkor a kisebbik fiam matekból szerintem adottságilag jobb, mint a nagy, neki (is) megérné olyan sulit találni, ami gondozza a tehetségét (adva van pl. a Fazekas, ami nem csak helyi beiskolázási, nem jut eszembe a szakszó, de a mi ovinkban is volt idén plakátjuk, akár oda is pályázhatnánk, csak éppen akkor meg hurcolni kell a gyereket) Mindemellett a nagy tanítónõi kétévig viszik õket, tehát potenciális tanítójelöltek a kicsiknek is. Vannak velük jó és kevésbé jó tapasztalataim is. Ja, a lányom tud énekelni is, nála esetleg a zene tagozat is szóba jön. De a fiam nem tud úgy. Most akkor egy helyre, kettõre, egy iskolába, két iskolába? Mennyire fontos a korai helyes iskolaválasztás? Mennyiben csak a tanítónõ személyisége a fontos? Mégis a színvonal alsóban mennyire határozza meg a gyerek kibontakozási lehetõségeit, késõbbi teljesítményét? Szóval nem könnyû feladat, februárra meg kell oldanom.
Ildi
Ildi
 


Szia, Ildi !

Határozottan "egy - iskola" párti vagyok. Ha kisfiad jó matekból, akkor szeretni fogja és ez klassz. Nálunk nincs semmi extra matek, de szerintem minden nap matekoznak, mert olyan nagyon sokat tudnak. Fejben gyorsabban számolnak száz alatt mint én és második végén olyan feladatok vannak, hogy ha egy torta 24 szeletes és megették az egyharmadát, hány szelet marad!! és ez egy sima, kerületi iskola szimpla osztálya. Szerintem a tanító néni a fontos, meg az, hogy a kisebbeknek már helyismeretük van, mire elsõsök lesznek.Meg nincsen bennük az az érzés, hogy én más vagyok, mint a testvéreim, mert más a jó nekem.
De kíváncsi leszek, hogyan döntötök...
Szia: Maminti
Maminti
 


Maminti!

ígérem, februárban (ill. amikorra az iskola is eldönti) beszámolok majd!
Technikailag mindenképp az egy iskola a kényelmes, meg ha abból indulok ki, hogy nálunk se volt semmi spéci általánosban, mégis befejeztem az egyetemet, akkor tényleg elég,hogy jó tanítónénit fogjunk ki.

Ildi
Ildi
 


Ildi !
Pláne, ha ismeritek! Van nyílt nap, ahol megnézhetitek, hogy tarja az órát, stb? Nálunk volt, így a lányok "benne" voltak a választásban, persze irányítással...
Maminti
 


Szia Maminti!

Nálunk nagyon pocsék helyzetben van a suli, évek óta megy a hercehurca az önkorm-mal, hogy lehessen új épületszárny. Az alsósok most két külön helyen, nem oktatásra tervezett épületekben vannak. Az elsõs termek akkorák, hogy reménytelen a nyílt nap, mert egyszerûen nem lehet beférni. Komolyan, mint egy szoba, akkora. és állítólag ahol a 2-4.esek vannak még rosszabb... ígérgetik az új szárnyat a nagyok mellé, de hát ez Bp. és erre a fõpolg. nem fordít gondot, nem érdekli õt a peremkerületek sorsa, mi meg kínlódjunk ahogy tudunk.
Bocs, de ez most kitört belõlem.
Ildi
Ildi
 


Szia, Ildi !

A gyerekek ezt hogy élik meg? Azt vettem észre nálunk is, hogy százszor több dolog zavarja a szülõket, mint az sikolás gyerekeket. A szülõknek igazuk szokott lenni a kifogásaikkal, mert még jobbat akarnak a csemetéknek, de ez a gyerekekben ne csapódik le olyan élesen, mint bennünk. Ha szeretik a tanító nénit és szívesen járnak suliba, akkor nyugi! Ez a fontos. Illetve fontos a többi is. Arra szoktam figyelni, hogy ha morgok valami miatt, akkor azt õk ne hallják meg. Ez az iskola, ebbe kell járni, játszani tanulni stb.
de ez tényleg szörnyû.
Maminti
 


Szia Maminti!

Szerencsére õket tényleg nem zavarja annyira. Nekem rémes volt,s zülõin ültünka pöttöm teremben, ha becsuktuk az ablakot megfulladtunk, ha kinyitottuk nem hallottuk a tanítónõt. Mindemellett ha a közeli sineken elment a vonat, rezgett az egész épület.
A fiam nem panaszkodik ezekre, szerencsére szereti a sulit, úgy ahogy van. Sõt, ha én jövök azzal ,hogy jó lenne, ha 4-re tudnék érte menni és nem kéne ügyeleten lennie, akkor azt reagálja, hogy nem lenne jó, merthogy nem tudna eleget játszani a barátaival.
és tényleg ez a fontos!
Ildi
Ildi
 


Szisztok!
A hiperaktivitásról annyit fûznék hozzá, hogy az én lányom még nincs két éves, de születése óta hiperaktív, amit néha nagyon nehezen dudunk kezelni a férjemmel.Van egy négy hónapos testvére, aki viszont igazi nyugis baba.Egyenlõre nem akarom semmilyen intézménybe járatni, de kiváncsi vagyok, hogy majd hogyan fogadja.A gyerekeket kedveli és szeret játszani, nem verekedõs, viszont irányító típus.éjjel nappal menne, játszana.Nagyon késõn alszik el és nem alszik túl sokat, de ez õt nem viseli meg.Volt aki javasolta, hogy menjen bölcsibe, hogy ott kitombolhassa magát, de nem tudom bírna-e vele a bölcsis néni, na meg nem jutna rá kellõ idõ és õ nagyon igényli az állandó foglalkozást.Várom véleményeiteket.Sziasztok:molnam
molnam
 


Szia, Ildi !!

Klassz, hogy "normális" fiad van, aki mindenhez tud alkalmzkodni, meg neki egy "normális " mamája, aki meg nem ragaszt át mindenféle szorongást a gyerekre! Sajnos elég ellenpéldát látok magam körül, így örülök nektek!
Maminti
 


Sziasztok!

én csak annyit szeretnék hozzászólni, hogy bizony nagyon nehéz elkülöníteni, hogy hiperaktiv-e a gyerek, vagy esetleg más gondok is vannak. A barátnõm gyerekére azt mondták míg ovis volt, hogy hiperaktív, õ is kapott gyógyszereket, jó sokat, ami persze mint kiderült nem volt jó, mert sajnos a gátló agyitevékenységeket is befolyásolta, így még "izgágább" lett. Vizsgálat hegyek után megállapították, hogy autista, persze ne gondoljátok, hogy az esõember film élõben, mert az azért elég tipikus lenne. A lényeg, hogy nagyon szoros és minden nap ismétlõdõ napirend (kis táblácskák reggel, hogy elõre tudja a napot stb.)és így azért a lurkó is elviselhetõbb (már 10 éves). Mindez Hollandiában, ahol azért kicsit másképp kezelik a sérült gyerekeket.Nálunk szerintem mindenkire, akit nem tudnak beskatulyázni, és eltér az átlagtól az a hiperaktív jelzõt kapja.

Andi
Andi
 


Maminti!
Szeretnék "normális" szülõ lenni, sajnos nem merném állítani, hogy sikerül. De egyre inkább felismerem a problémáimat, talán apránként megoldani is sikerül.

Szeretem ezt a kölöknetes társalgót, máris kaptam több elgondolkodtató ötletet is. Csak így tovább lányok!

Ildi
Ildi
 


Ildi !!

Nem ismerlek, de amennyit tudok Rólad innen, a koloknet-rõl, az hidd el, hogy "normális". Azt látom, hgy nagyon aktív társalgó vagy, mindegyik topicban benne, indítottál is. Különben én is a babanetrõl szedtem ezt a linket, de én ott már "öregnek" éreztem magam.
De ez a koloknet a mi korosztályunk, nem?
Maminti
 


Szia Maminti!

Igen, azt hiszem emiatt tetszik nagyon ez a kölöknet, mert ez a mi korosztályunk. én aktívan jelen vagyok a babaneten is, egyfelõl jól elnosztalgiázom, másfelõl próbálok a tapasztalataimmal segíteni másokat. De a saját gondjaimra ott nem nagyon kapok választ, néhányszor megpróbáltam, de kevés ott a nagy gyerekes (igaz, ahogy bõvül a kör, egyre több olyan is lesz). Ez a kölöknet meg ehhez a korosztályhoz lett kitalálva, remélem apránként minden irányból jól beindul.

Ildi
Ildi
 


Sziasztok!
Nyaralni mentem!!! Július elejen jövök és akit érdekel 3 nap horvátorszgi búvárkodás és egy öt napos sátras ornitológiai tábor, annak szívesen mesélek!
Maminti
 


Sziasztok Lányok!

Ez a könyv itt olvasható a neten. Sajnos bennem is csak most tudatosult, hogy valószinüleg a nagyobbik fiam (4,5) hipperaktív és figyelemzavaros. Ha ezt szakember által is bebizonyosodik, akkor mi nagyon megfogjuk szenvedni az iskolát.

bigacsiga Kata

dr. László Zsuzsa: Az örökmozgó gyerek
[url=http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/pedagog/modszer/fimota/" TARGET="_top]http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/pedagog/modszer/fimota/[/url]
A kötet a hiperaktív gyerekek szüleinek és tanárainak ad információt a tünetegyüttesrôl és ötleteket, segítséget a gondok enyhítésére.

A hiperaktivitás, ami gyakran társul tanulás- és figyelemzavarral, Magyarországon becslések szerint a kisiskolás gyerekek 7-17 %-át érinti.

Kérdése van?
Hívja a könyv szerzôjét, dr. László Zsuzsannát:

(1) 214-38-36

A nehezen kezelhetô gyerekek megsegítésére alakult a

Pozitív Országos Szakmai Egyesület

1031 Bp. Zsirai Miklós u. 2. X/100

(1) 180 - 2697
bigacsiga
 


A hozzászólásokat olvasva elkezdett érdekelni mi is az az indigó gyerek, ezeket találtam:

[url=http://www.mandala-veda.hu/www/ind_spirit_uje.php" TARGET="_top]http://www.mandala-veda.hu/www/ind_spirit_uje.php[/url]
[url=http://www.saxum.hu/leiras.jsp?bookID=28163" TARGET="_top]http://www.saxum.hu/leiras.jsp?bookID=28163[/url]
Könyvajánlat: Lee Caroll - Jan Tober: Indigó gyerekek
[url=http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/indigo.html" TARGET="_top]http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/indigo.html[/url]

ezeket pedig a hiperaktivitás témában:
[url=http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/hiper2.html" TARGET="_top]http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/hiper2.html[/url]
[url=http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/vajon.html" TARGET="_top]http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/vajon.html[/url]
[url=http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/hiper.html" TARGET="_top]http://www.harmonia.hu/alma-es-faja/hiper.html[/url]

Könyvek:
Dr. Silvia FRANZ: A hiperaktív gyerek
Cordula Neuhaus
Hiper- és Hipoaktivitás, figyelemzavar
bigacsiga
 


Bigacsiga

Hu de jo dolgokat talaltal. Azt hiszem nekem se art elolvasnom.

Napocska
napocska
 


Bigacsiga

Nagyon jo ez a link, Vegigolvastam sok kerdesemre valaszt adott miert olyan az en tuderi lanyom amilyen. Azt hiszem szerencsem van hogy itt kezdte az iskolat , de mi lesz valunk ha vissza megyunk meg fogalmam sincs.

Ha talalsz meg ilyen linkeket en szivesen veszem.
Napocska

ui: jatekos link is nagyon szuper. egy ket otlet bevetesre kerul a hetvegi bulinkon azt hiszem.
napocska
 


Napocska!

én is két hete rágodom a dolgon. Most már jobban értem én is a fiamat és kevesebbet is veszekszem vele, mert tudom, hogy miért olyan amilyen.

Még nézd meg a
[url=http://www.startlap.com/" TARGET="_top]http://www.startlap.com/[/url]
[url=http://masfogyatekos.lap.hu/" TARGET="_top]http://masfogyatekos.lap.hu/[/url]
oldalakon vannak linkek ebben a témában.

bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Bigacsiga

Koszi az olvasni valokat.

NApocska
napocska
 


Sziasztok!

Beleolvastam az elsõ linkbe, az elején kissé megijedtem. Ahol a figyelemzavar tünetei fel vannak sorolva, hát kapásból rá tudom húzni a másodikos fiamra. Sõt a fimóta csecsemõ gyanús jelei is mehetnek. Ezzel szemben a fimóta kisiskolásból alig stimmel valami. (az eredeti tüneteknél a figyelmetlenség az iskolai feladatoknál, félbehagyás, minden másra figyelés tanulás helyett stb megy). Viszont nem ugrál ki a padból és így tovább, szóval a suli semmit nem jelzett, hogy talált volna gondot. A bizi is tök oké volt. Megnyugodjak vagy kezdjek el aggódni, vagy csak lelkesen olvassam el az összes linket?
Ildi
Ildi
 


Sziasztok!
Most elõször kerültem kapcsolatba ezzel a fórummal, és rögtön segítséget szeretnék kérni.
Pályakezdõ pedagógusként egy alapítványi középiskolában kezdtem dolgozni. Nagyon szeretem a munkámat, bár a legtöbb gyerekünk bizonyos értelemben "problémás eset" (Nem szeretem ezt az elnevezést!). A 11. osztályomban van egy fiú, aki valószínûleg hiperaktív. Azért írom, hogy valószínûleg, mert a szakirodalomban leírt tünetek nagy része jellemzõ rá, de orvosi vizsgálaton még nem volt. Mindenesetre abban szeretném a tanácsotokat kérni,hogy hogyan segíthetnék neki boldogulni a tanulásban (én matekot tanítok neki, de más tárgy is érdekel, hiszen a kollégáim kaphatók az együttmûködésre), illetve a saját osztályközösségében, mert sokszor idegesíti a többieket, akik nem tudnak tõle figyelni. A segítséget elõre is köszönöm: Magdi
magdiska
 


Kedves Magdi!
Pszichológusként dolgozom magatartászavaros gyerekekkel, köztük sok a hiperaktív is. Milyen szép, hogy ezt a kérdést pedagógusként felteszed..
Ez a fiú már abban az életkorban van, amikor már el lehet vele beszélgetni arról, hogyan érzi magát a kapcsolataiban, a világban. Mikor érez a legnagyobb késztetést arra, hogy "rosszalkodjon"?
A tanítási helyzetben magatartási problémáira nem kell azonnal reagálni valamilyen tanári beavatkozással, hanem megállva megkérdezni tõle, hogy mi történik benne. így ez az egész persze csak elméleti elképzelés, kérlek, írj le néhány konkrétumot (egy konkrét eset, rövid élettörténet, családja, kortárs kapcsolatai )
+1 kérdés : milyen érzéseket vált ki belõled a viselkedése?
üdvözlettel:
anilla férje.
anilla
 


Sziasztok! Nagyon tetszik az oldal és sok hasznos dolgot tanulok belõle kezdõ szülõként. Van egy 1 éves kisfiam, aki rendkivül mozgékony, huncut. Egész nap meg sem áll. Még evés közben is valami mással is le kell foglalnom, mert különben hamar elunja az étkezést. A hasonló korú társaitól elszedni a játékokat. Rendkivül érdekli minden szerkezet és ha vmit nem kap meg, akkor iszonyú hisztit csap.Igazán nem tudom, lehet h hiperaktiv a gyerek, vagy ez lehet természetes is? A problémám az h nem tudom mennyi engedhetõ meg a gyereknek. Kinek mi a tapasztalata?
GE
 


Kedves GE,
szeretnélek megnyugtatni, kisfiadnál semmi olyan kóros viselkededést nem említesz, ami késõbbi hiperaktivitásra, magatartászavarra utalna. Inkább érett és élménykeresõ gyermek, aki korát túlszárnyalja a világra való nyitottságában, kreativitásában. Temperamentuma ilyen élénk, és ehhez jól fejlõdõ értelmi funkciók kapcsolódnak. Az, hogy ilyen rosszul tûri a csalódásokat számomra szintén gyors fejlõdésérõl tanúskodik (ilyenfajta konfliktusai a világgal inkább 1,5 - 2 éves csemetéknek szokott lenni). A mostani fáradozásaid késõbb bõségesen megtérülnek...Sok sikert azért a közeljövõben is,
anilla férje
anilla
 


Sziasztok! Mi is érintve vagyunk ebben a témában. Az én fiam 6. osztályos, és problémaák vannak vele a suliban, szétszórt, nem figyel, ezért elvittük kivizsgálásra, hogy nem hiperaktív-e.Szerencsére nem az, a mozgásigénye viszont nagy, erre sportolást javasoltak. Megállapították hogy átlagon felüli az IQ-ja, és a jelenlegi iskola nem elég neki, nem köti le, ez okozza a problámát. Olyan iskola lenne jó neki, ahol a tehetséges, de "izgága" gyerekek megfelelõ pedagógiai nevelést kapnak. Sajnos a mostani suliban már úgy könyvelték el, hogy õ a rossz gyerek, pedig nem az. Ahol kivizsgálták, próbaképpen felírták a Ritalint, de utánanézve hogy mi is ez, nem hiszem hogy ez jó megoldás lenne. Abban kérnék segítséget, ha tud valaki ilyen iskolát Budapesten (sajnos magániskolát nem tudnánk fizetni) írjon nekem a kormarb@freemail.hu címre
Köszönöm. MB
MB
 


Sziasztok,
mint nagyon érintett találtam rátok. Az én "nagy" fiam, aki 10 éves, kapcsán lettem "szagértõ". Vagyis rég óta járjuk kanosszánkat, orvostól természetgyógyászig, kuruzslótól önsegélyezõ szülõcsoportig. Mitöbb, az egyik idézett könyvet én fordítottam, és ha lenne még idõm, két újabbat adnék közre, és több más ötletem is van. Ezekben a könyvekben sok jó ötlet van, amit érdemes kipróbálni.
De egy alapvetõ dolgot tudni kell:
az alapprobléma a figyelemzavar, ami fennállhat hiperaktivitás nélkül is! Az angol nevek ezt világosan mutatják is: ADD (hiperaktivitás nélkül) és ADHD (hiperaktivitással). Ezt a jelenséget kell tudni kezelni (lehetõleg gyógyszer nélkül), akkor nem rakódik rá további viselkedészavar, ami az iskolai problémákat okozza. Sok hozzászólónál elég tipikusak a tünetek, de kicsi korban elég, ha jók az idegeitek, sok humor és türelem kell.
A 6. oszt. srácnak példul a Kincsesház iskola lenne jó, õk nagyon jók!
Ha van kérdésetek, írjatok!
egy anyatigris
anyatigris
 


Kedves anyatigris!
Keresgélésem eredményeként én is eljutottam a Kincsesház iskolához, érdeklõdtem és biztos hogy nagyon jó lenne, de ez egy alapítványi magániskola, ahol nem kevés a havi tandíj + a kaja + bérlet. Ezt sajnos anyagilag nem tudjuk vállalni, bár megtehetnénk ! Vajon megoldást jelent, ha átvisszük egy másik iskolába ?
MB
 


13 éves a nagyfiam, a harmadik iskolából rugták ki. Most magántanuló, itthon kellenne nekem tanulnom vele. Nem tudom, hogy akkor ki dolgozik? Túl vagyunk ritalinon, meg egyebeken, most relaxálunk, amikor rá tudom venni. Mindjárt vége a 8 általánosnak, és fogalmam sincs mit kezdjek vele, a 130-as IQ-jával meg a pocsék bizonyítványával. Van valakinek ötlete?
Timke
 


Timke szia!
Hogy rugták ki a fiadat három suliból? Van ilyen?
Milyen szakemberekkel beszélted meg a gondodat? Biztos, hogy van megoldás, de tuti, hogy nem vagy könnyû helyzetben...
apa
apa
 


Sziasztok!
Kettõ darab fiam van, 4 és 2 évesek, rosszak, imádnivalóak. A nagyobbikkal kapcsolatban kérném a tanácsotokat. Hogy titokban nagyon féltékeny a kistesóra, azt észrevettük. (A kicsi se kutya!)Egy idõben felmerült a hiperaktivitás gyanúja is, a pszichiáter szerint "inkább nem az". Mozgáskoordinációs zavarokat produkál - a neurológus szerint egészséges. úgy megy át a nappalin, hogy kétszer elbotlik, rátapos a lábamra, nekimegy az asztalnak, leejt valamit vagy lesodor és így tovább. Még nézni is rossz! Ha odafigyel, nagyon ügyes, de ez nem sokáig szokott tartani. Megkértem egyszer, üljön nyugodtan 1 percig ebéd közben: a 10. másodpercben már mozgott a lába és kapirgálta az asztalt.Eyres tornára járt egy évig, nem sokat használt. Most az úszást javasolta a pszichiáter - próbálkozunk.Hogy lesz így iskolaérett, ha nem tud figyelni?! Két-három alkalommal is szólnom kell neki, ha hívom, teljesen más világban jár. és ez a probléma egyik oldala csk. Az utóbbi 1-2 hónapban iszonyú agresszív lett velünk szemben.ha rászólok, emeli rám a kezét (nem üt - de, már az is elõfordult),Vicsorog, köpköd,morog,"nem vagy a balátom!"kiabálja egy nap százszor. Az oviban kedves, aranyos kisfiú. Ez a viselkedés tipikus 4 éves korban, vagy mi váltottuk ki belõle? és egy nap többször is megkérdezi: "ugye anya szeretsz?" Létezik, hogy nem bízna bennünk? Hogy lehet ezt a görcsösséget kisimogatni belõle? Válaszaitokat, tanácsaitokat elõre is tisztelettel megköszönöm.
medve anyám
 


Sziasztok!

A Babanetrõl keveredtm ide, de nagyon örülök neki hogy idetaláltam. Nálunk a középsõ kislányom (februárban lesz 3 éves) viselkedik úgy, hogy szerintem néha a hiperaktivitás korábban általatok már felsorolt tüneteit produkálja.
Nagyon ingatag kedélyállapotú, míg egyik percben jön oda, simogat és puszilgat, és mindenféle kedveskedõ szóval vesz körl, addig néhány perc múlva már pofozkodik, csipked, verekszik, a nõvérét gyakran meg is harapja. Nagyon rövid ideig köti le egy dolog, együtt sem igazán tud jásztani a testvérével, hamar öszevesznek. A nõvére dolgait rendszerint eltépi, összefirkálja, vagy csak elveszi. Ha valamit nem kap meg amit akar, akkor képes úgy üvölteni, hogy elkékül és levegõt sem vesz. Dacból direkt bekakil vagy bepisil (pelus csak alvásnál van rajta). Szóval nagyon nehéz eset. A pici öccsével is ambivalens a hozzáállása, míg ölelgeti, becézgeti, simogatja, addig jól megszorítja a kezét mondván a baba is megszorította az övét. Meg el is akarja ajándékozni (de az biztató hogy másnak nem, csak Anyukámnak). Míg kicsi volt a dacolás és hisztizés velejárója volt rendszerint, hogy a földbe, falba stb. verte a fejét (pedig nem is kos). Szóval nem könnyû vele.
Anilla férje. Neked mint szakembernek mi a véleményed róla?

Sziasztok: Norcsi.
Norcsi
 


"Hogy rugták ki a fiadat három suliból? Van ilyen? "

Apa, van olyan, sõt ....
Szakemberek?, inkább nem írok véleményt. Persze vannak kivételek, de a többség... Talán ha egyszer a nyakukba varnának két hétre segítség nélkül egy viselkedésproblémás gyereket, beiktatva minden olyan élethelyzetet, amivel a szülõ naponta küzd meg ....
Nekem ugyan nem hiper gyerekem van, de enyhén az is... Néha azt érzem "szak"emberek részérõl, mint amikor a nem gyerekes "tanácsokat" ad a négygyerekesnek, hogyan is kellene nevelnie a gyermekeit.
Keke
Keke
 


Szia medve anyám!
Szerintem nagyon jól írod, hogy görcsösségrõl van szó és azt kisímogatni kell. Biztosan mindannyian megtapasztaljuk, hogy csak határtalan türelemmel kezelhetõk a gyerkõcök világmegismerõ próbálkozásai. én például nem tudtam, hogy a gyerekek nem tudnak ösztönösen játszani. Meg kell tanítani nekik. és mindennel így vannak, piszok nehéz dolguk van és ebben kell segíteni nekik.
Persze az is igaz, hogy nekünk apukáknak "könnyû" a helyzetünk. Kevésbé vagyunk összezárva a gyerekekkel, más, változatosabb aktivitásunk kevésbé idegtépõ. Hát igen, anya csak egy van...
apa
apa
 


Köszönöm, Apa a válaszodat. Komolyan mondom, amióta olvasom a Kölöknetet, virágos csudajó kedvem van, hogy nem csak az én pulyáim tépik a szülõk idegeit. Olyankor mi van, ha leülök a naggyal játszani vagy rajzolni, a kicsi meg rögtön visít? A 2 év korkülönbség eredményeképp nem tudnak még együtt játszani, a kicsi ki akar sajátítani, a nagynak szüksége lenne külön foglalkozásra. Hogyan lehet ez összehozni?
Medve Anyám
 


Errõl én is szeretnék okos tanácsokat meghallgatni, mert nálunk is éppen ez a probléma, csak 3 év korkülönbséggel.

bigacsiga Kata
bigacsiga
 


Mercedes, egy Trabant fékjével

Mostanában a hiperaktivitás a felkapott téma az iskolákban, a szülõk között. Sokan kételkednek abban, hogy betegség, mondván, szegény gyerek csak mozgékony, nem kell mást tenni, mint levezetni az energiáját karateedzéseken vagy balettórákon. Mások szerint viszont igenis betegség, nagyon sok tanár és szülõ - anélkül, hogy pontosan tudná, mi is a hiperaktivitás - ráfogja a "rossz" gyerekre, hogy hiperaktív.
A nemzetközileg használt és elfogadott amerikai kódrendszer, a DSM-IV a többi mentális zavar között a figyelemzavarral járó hiperaktivitást is osztályozza, és megadja diagnosztikus ismérveit.
- Mi is eszerint diagnosztizálunk - állítja Dr. Kovács Ferenc, a Budai Gyermekkórház neurózis osztályának fõorvosa. A figyelemzavaros, hiperaktív gyerek például gyakran feledékeny, elveszti a tevékenységéhez szükséges tárgyakat, hamar alábbhagy az érdeklõdése a feladatok vagy a játékok iránt, nem tud egy helyben megülni stb. Ez öröklött tulajdonság, általában a születéstõl kezdve jelen van.
- Divat lett a hiperaktivitás, rengeteg tanár hív fel minket azzal, hogy vizsgáljuk meg az egyik tanítványát, mert hiperaktív, zavarja az órát, nem tanul semmit és írjunk fel neki Ritalint. Persze akkor behívjuk a gyereket, és legtöbbször kiderül, hogy nem hiperaktivitásról van szó. Sokszor összekeverik a hiperaktív gyereket például az agresszív, vagy a magatartászavaros gyerekkel, pedig ezek különbözõ betegségek különbözõ tünetekkel. De el kell különíteni õket, mert más kezelést, és ha szükséges más gyógyszert is igényelnek. Valahol a szcientológusok is jól kapizsgálnak, mert a Ritalin egy nagyon reklámozott gyógyszer, aminek következtében a hiperaktivitás is divat lett, így felmerülhet a gyanú, hogy divatból adják a pszichiáterek. Ezt nem szabad. A gyerek viselkedését és reakcióit egy-két héten át megfigyelik, szorongó-e vagy agresszív, dühös, nyüzsgõ, vagy figyelemzavarásos. Hat területre kap pontokat, és az osztályozás alapján állapítják meg, hogy melyik terület a domináns. Ha ezt jól kezelik, a többi is könnyebben szûnik meg. Szükség van egy élettérképre is: a szociális körülményekrõl, a biológai fejlõdésérõl, arról, hogy milyen események befolyásolták a páciens lelki fejlõdését, hogy milyen genetikai térképpel rendelkezik, milyenek a képességei, az intelligenciája. Az a hiedelem sem helytálló, hogy a hiperaktív gyerek butább lenne. Csak nem tud odafigyelni hosszú ideig az órán, nem képes leülni tanulni, mert szétszórt a figyelme, de a képességei ugyanolyanok, mint a többieknek. Az a tapasztalat, hogy ha a gyerekek kitöltenek egy tesztet, akkor a hiperaktív gyerekeknek rosszabb lesz az eredménye, de ha megkérdezik milyen volt a sorminta a papíron vagy a berendezés a szobában, arra részletes választ adnak, míg a többiek nem emlékeznek rá.
- Betegség?
- általában a hiperaktív gyerekekbõl lesznek jó újságírók, menedzserek. Rengeteg mai politikusról tudok, akit régen hiperaktivitással itt kezeltek, bár voltak, akiket agresszivitással - meséli dr. Kovács Ferenc. Ez nem betegség, inkább tulajdonság. Akkor válik igazán problémává, amikor a gyerek már nem tud tanulni, sõt szocializálódni sem, nem tud egyetlen feladatot sem végigcsinálni, vagy egy ötletét, elhatározását megvalósítani, kívánságait kielégíteni, mert mindent csak elkezd, de nem fejez be. Akkor ezek a problémák egymást generálják, kisebbrendûségi érzése lesz, hiszen nem lesznek olyan tanulmányi eredményei, bizonyítványai, amelyek a képességihez mértek. Könnyebben kerül konfliktusba, õ a rossz gyerek az iskolában és a családban is. A kisebbrendûségi érzésbõl hamarosan szorongás lesz, vagy agresszivitás, viselkedészavar, és akkor még kevésbé tud kitörni a körbõl. Tehát ebben az esetben feltétlenül szükség van kezelésre, hogy normalizálják az állapotát, hogy most is, és késõbb is teljes értékû életet élhessen.
Ha a hiperaktivitás kis mértékû, nincs szükség gyógyszerre. Ilyenkor rá kell vezetni a gyereket, hogy ismerje fel tevékenységében a változást, azt a pontot, amikor áttér valami más tevékenységre, amibe szintén csak belekezdett és nem fejezi be. Például szeretne homokvárat építeni, összetúrja a homokot, majd elmegy fürödni, aztán enni, aztán labdázni, mindezt gyors egymásutánban, és teljesen elfelejti, hogy õ homokvárat akart építeni. Azt tanácsolják a szülõknek, hogy bontsák fel a tevékenységeket lépcsõfokokra. Mondják azt a gyereknek, hogy gyere, hordjunk össze egy nagy kupac homokot. Ez olyan rövid idõ, hogy még a hiperaktív gyereknek is kitart idáig az érdeklõdése, nem vonja el figyelmét egy másik inger. Aztán azt mondjuk, hogy gyere, döngöljük le. Aztán azt, hogy, fúrjuk alagutat, aztán csöpögtessünk rá iszaptornyot stb. Mivel állandóan elvonja valami a figyelmét, minden ingerre reagál, úgy lehet irányítani, hogy mi adunk neki ingereket. érdemes az iskolában egy olyan tanárhoz átiratni, akinek már volt dolga hiperaktív gyerekkel.
- Káros-e a Ritalin?
Ha a gyerek két személyes helyzetben is hiperaktív, tehát szinte vizsgálhatatlan, nemhogy tanítható, akkor gyógyszerre van szükség. Kényszerbõl, hogy munkaképes legyen a gyerek. Már csak azért is, mert a hiperaktivitás tünete sokszor más zavarokkal is jár, például beszédzavarral. A gyereknek logopédushoz kell járnia, de hiába, mert nem jut elõre a tanulásban figyelemzavara miatt. Tehát egyetlen probléma gyógyszeres kezelése a többit is megoldja.
- Sokan attól félnek, hogy a Ritalinra rá lehet szokni - mondja Dr. Kovács. - Ez nem igaz, négy-öt óra alatt teljesen kiürül a szervezetbõl, és mindent változatlanul hagy maga után. Nincs mellékhatása sem. Azt szoktuk ajánlani, hogy a gyerek reggel vegyen be egyet, így az iskolában tud figyelni, aztán estleg még egyet, de négy óra után már ne, hiszen éjszakára nem kell. Ha a szülõk bírják otthon délután, akkor naponta egy is elég. A Ritalin két-három évre megoldja a problémákat, késõbb már nincs rá szükség, mert a gyerek összeszedi magát, és tud annyira uralkodni maga felett, hogy szabályozza a viselkedését.
Sokan azért tartanak a Ritalintól, mert a Belügyminisztérium régebbi osztályozása szerint második kategóriájú kábítószer. De egyrészt az új osztályozás szerint nem az, másrészt pontosan azért sorolták oda, hogy erõssebb legyen az ellenõrzése, ne élhessen vele vissza senki, tehát ugyanolyan megszorításokkal lehet felírni, mint a morfiumot például. Most már bármely patikában kiváltható, az OGYI törzskönyvezte.
- A szcientológusok felvetették, hogy a nemrégiben történt iskolai tragédiák elkövetõi, például az a két amerikai fiú, aki meggyilkolta az osztálytársait, Ritalin hatása alatt állt - meséli a fõorvos. - Ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy valószínûleg félrediagnosztizálták õket, mert inkább viselkedészavaros, agresszív gyerekeknek tûnnek, mint hiperaktívnak, tehát arra kellett volna gyógyszert adni. Másrészt, ha valóban Ritalin volt, a gyógyszer csak betöltötte a feladatát: a gyerekek véghez tudták vinni, amit kigondoltak. Nem ettõl lettek agresszívak, és nem ettõl jutott eszükbe ilyesmi. Ezért fontos nagyon, hogy pontos legyen a diagnózis.
- A Ritalin tulajdonképpen serkentõszer. érdekes ellentét, mert azt hinnénk, hogy a hiperaktív gyerek inkább nyugtatóval kezelhetõ.
- Erre azt szoktam mondani - meséli Dr. Kovács Ferenc, hogy a hiperaktív gyerek olyan, mint egy Mercedes motorja egy Trabant fékjével. A motor annyira felpörgött, hogy a gyógyszer már nem tudja jobban serkenteni, viszont a féket igen. Tehát egy Mercedes féket ad a Mercedes motorjához.


Fehérváry Kisztina

Testközelbõl
- öt gyerekünk van, a legynagyobb lány 17 éves, van egy 14 éves ikerpárunk, egy lány és egy fiú, illetve egy tíz éves kislány és a legkisebb kisfiú, aki hat éves. - meséli Magyar Bertalanné, aki férjével együtt hiperaktív volt gyerekkorában. - Hárman hiperaktívak, az ikerfiam inkább figyelemzavaros, a lányom inkább túlmozgásos, a legkisebb gyerekem pedig mindkettõ. Mindig is fárasztóak voltak, de sokáig azt hittem, hogy ez a normális. Az ikreket egyébként nem lehet összehasonlítani másokkal, mert leverik egymáson az energiáikat. A lányom kettes volt magatartásból, de jól ment neki a tanulás, a fiamnak viszont nem. Tíz éves korukban vizsgálták meg õket a Vadaskert Kórházban, külön-külön egy hetet töltöttek ott, és az intelligenciateszten elég jó eredményt értek el, 120-130 pontot. A Ritalin hatására jobban tudtak összpontosítani, fõleg a fiú, és ez az eredményin is látszott. Aztán jött a legkisebb fiam, akirõl már nem is kellett kérdezni, hogy hiperaktív-e. Nem lehetett nem észrevenni, mert gipszelt kézzel, lábbal is folyton rohangál. Ô három napos kivizsgáláson volt.
Nehéz lekötni a lurkók energiáit. Sportolnak, különórákra járnak, zenélni tanulnak. Kaptak számítógépet, ami nagyon foglalkoztatja õket, bár a legkisebb fiút csak tíz-húsz percre köti le. A nagyobbik fiú a helyi iskolaújságot tördeli, a kerületi lapban pedig a rejtvényt szerkeszti. A kislány aranyminõsítést kapott a megyei népdalversenyen, jelenleg a Tanoda címû mûsorban szerepel folyamatosan, szóval sok mindennel foglalkoznak.
- Itt Gödöllõn vannak mentorok, tanácsot adnak, találkozót szerveznek a szülõknek, persze ott én csoda vagyok a három hiperaktív gyerekemmel - meséli a fõállású anya.


Fehérváry Krisztina

Figyelemhiányoshiperaktivitás zavar


A. Vagy (1) vagy (2)
(1) figyelmetlenség alábbi tüneteibõl hat vagy több, amelyek legalább hat hónaig olyan mértékben fennállnak, ami maladaptív és nem felel meg a fejlõdési szintnek:

Figyelmetlenség:


(a) gyakran nem figyel megfelelõen a részletekre vagy gondatlan hibákat vét az iskolai és egyéb munkában vagy más tevékenységben
(b) gyakran nehézséget jelent a figyelem megtartása a feladat- vagy játéktevékenységen belül
(c) gyakran úgy tûnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
(d) gyakran nem követi az instrukciókat vagy elmarad az iskolai és egyéb munka vagy kötelességek stb. befejezése (nem oppozíciós viselkedés vagy az instrukciók megértési zavara miatt)
(e) gyakran nehézség a feladatok és tevékenységek megszervezésében
(f) gyakran elkerüli, nem szereti vagy ellenáll, hogy olyan feladatokban vegyen részt, amelyek tartós mentális erõfeszítést igényelnek (pl. iskolában vagy otthon)
(g) gyakran elveszti a feladatokhoz vagy tevékenységekhez szükséges dolgokat (pl. játékokat, iskolai felszerelést, ceruzákat, könyveket vagy szerszámokat)
(h) gyakran elvonják a figyelmét külsõ ingerek
(i) napi tevékenységben gyakran feledékeny
B. hiperaktivitás-impulzivitás alábbi tüneteibõl legalább hat, amelyek legalább hat vagy több hónapig olyan mértékben fennállnak, ami maladaptív és nem felel meg a fejlõdési szintnek:


Hiperaktivitás:


(a) gyakran babrál, kézzel-lábbal, az ülésen fészkelõdik
(b) gyakran elhagyja helyét az osztályban vagy más helyzetekben, amikor az ülve maradást várják el
(c) gyakran rohangál vagy ugrál, mászik olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló (serdülõknél vagy felnõtteknél ez korlátozódhat a nyugtalanság szubjektív érzéseire)
(d) gyakran nehézségei vannak az önálló nyugodt játéktevékenységben vagy az abban való részvételben
(e) gyakran "izeg-mozog" vagy gyakran úgy cselekszik, "mint akit felhúztak"
(f) gyakran túlzó mennyiségû beszéd
Impulzivitás:
(g) gyakran kimondja a választ, mielõtt a kérdés befejezõdött volna
(h) gyakran nehézsége van a várakozással
(i) gyakran félbeszakít másokat (pl. beszélgetéseket vagy játékokat)
B. Olyan hiperaktív-impulzív tünetek vagy figyelmetlenség, amelyek a 7. életév elõtti megjelnés esetén sérülést okozhatnak.
C. Legalább két vagy több helyzetben (pl. iskolában vagy munkahelyen és otthon) a tünetek miatt bizonyos fukciózavar van jelen.
D. A szociális, iskolai vagy foglalkozási mûködésben egyértelmûen észlelhetõ a klinikailag jelentõs károsodás.
E. A tünetek nem kizárólag átfogó fejlõdési zavar, skizofrénia vagy egyéb pszichotikus zavar folyamán jelentkeznek és nem magyarázhatók jobban más mentális zavarral (pl. hangulatzavar, szorongásos zavar, disszociatív zavar vagy személyiségzavar).
Típusok:
- Kombinált tipusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha mind az A1, mind az A2 kritériumok megtalálható az elmúlt hat hónapban
- Fõleg figyelemhiányos típusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha az A1 kritériumok megtalálhatók, de az A2 kritériumok nincsenek meg az utóbbi hat hónapban
- Fõleg hiperaktív-impulzív típusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha az A2 kritériumok megvannak, de az A1 kritériumok hiányoznak az utóbbi hat hónapban


(Forrás: DSM-IV Diagnosztikai kritériumai 1997)
Keke
 


Ha valaki tudna nekem egy Jó iskolát ajánlani (fiam 6. osztályos lesz ?szt?l), ahol a pedagógusok felkészültek hiperaktív gyermekek oktatására-nevelésére-szeretésére-kezelésére nagyon nagy segítség lenne számomra. F?ként Budapesten, de ha itt nincs Magyarországon bárhol!
Aromo
 


Haliho Mindenkinek!

Beinditjuk akkor ujra itt a beszelgetest kedves Fimotak?
Nyissunk uj topicot, vagy maradjunk itt ebben a regiben?
Udv.
Cirmos
 


Hova koltoztetek???
Névtelen
 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vissza: Kölökidõ

Jegyzetfüzet: