Kérdés:
Kisfiam három
és fél éves múlt. Mostanában, az elmúlt két hónapban
gyakran (hetente 2-3 alkalommal) fordul elõ, hogy rosszat álmodik.
Tudja már, hogy mi az álom, de a valóságtól elkülöníteni
még nem tudja. Mikor rosszat álmodik, felsír, hangosan hív
engem, és néhány szót mond, amibõl kihámozom az álmát. Néha
fel sem ébred, elég, ha megsimogatom az arcát, és alszik tovább,
máskor viszont felébred, és magyarázatot kér az álmára.
Ami engem megijeszt, hogy velünk, szülõkkel kapcsolatban is
"rosszat" álmodik. Erre három példa volt: Szakadék
szélén volt, és én nem kaptam el; beletettem a hideg
tengerbe; illetve hogy édesapja elvette az én jogosítványomat.
Nagyon élénk fantáziájú kisfiú, rengeteget beszél, sokat
olvasunk, nézünk természetfilmeket. Ha rosszalkodik, nem verjük
meg, de következetesen próbáljuk nevelni, tehát vannak
dolgok, amit nem szabad, az viszont már elõfordult, hogy a kezére
ütöttünk. A közelmúltban semmi olyan családi körülményben
nem történt változás, ami miatt esetleg szorongana. Még
egyetlen gyerek és unoka, mindenki imádja a családban.
Kérdésem az, hogy életkori sajátosság-e,
hogy rosszakat álmodik, miért jelenünk meg mi szülõk negatív
szerepben az álmaiban (fõleg én, mikor egyébként végletesen
"anyás" gyerek), és hogyan segíthetünk neki
feldolgozni ezeket az álmokat?
|
Válasz:
Az alvás látszólag az ébrenlét
ellentéte, mégis sok közös van a két állapotban. Álmaink
azt mutatják, hogy hogy alvás közben is gondolkodunk, azonban
ez a fajta gondolkodás jelentõsen eltér az ébrenléti
gondolkodástól. Az alvó ember nem teljesen érzéketlen a környezetére,
pl. a szülõk szinte azonnal felébrednek, ha gyermekük sírni
kezd. Sokan vannak, akik elhatározzák, hogy reggel adott idõpontban
felébrednek és erre képesek is. Az alvással, álmodással
kapcsolatos kutatások nem tekintenek vissza hosszú múltra. Az
agy elektromos aktivitásának mérésével -EEG- tudták a
kutatók elkülöníteni az alvás szakaszait, amelyek közül a
legfontosabb az ún. gyors szemmozgások fázisa, a REM. A másik
fontos szakasz, ami még további alszakaszokra bontható, a nem
REM szakasz. A két szakaszban jelentõs különbségek mutathatók
ki az agy elektromos tevékenységében. Ha a REM szakaszban ébred,
vagy ébresztenek fel valakit arról számol be, hogy álmodott,
míg a nem REM szakaszból felébresztettek nagyon ritkán számolnak
be álomról. A két szakasz aránya, csak kb. ötéves korra éri
el a felnõttekéhez hasonló mintázatot, vagyis az alvásidõ
20-25 százaléka lesz REM-alvás, a többi nem REM. Az újszülött
alvásidejének fele a REM, ez az éltkor növekedésével
fokozatosan csökken.
Az álmodás, az álomtartalom már régóta érdekelte
az embereket, próbáltak is magyarázatot találni rá, ezért
születtek meg az álmoskönyvek, amelyek inkább érdekesek,
mint tudományos tartalmúak. Sigmund Freud volt az elsõ, aki
megpróbált tudományos alapokról indulva magyarázatot adni
az álmokra. Szerinte a személy számára az ébrenlét során
"tiltott" vágyak, negatív indulatok jelennek/jelenhetnek
meg az álomtartalmakban, ezzel szolgálva a feszültség
levezetését, a személyiség egészségét. Késõbbi kutatók
(Evans, 1984) szerint az alvás során az agy a napi információk
feldolgozását, újraszervezését végzi, a REM fázis alatt
rendszerez, csoportosít. Az álmok alatt ebbe a folyamatba
nyerhet bepillantást az ember. A harmadik elmélet szerint (Crick
és Mitchinson, 1983) az alvás alatt az agy egyfajta tisztító
munkát végez, törli a felesleges vagy hibás kapcsolatokat,
ezzel biztosítja az agy védelmét az információ-túlterheléstõl.
A két újabb elmélet egyike sem feltételezi az álmoknak azt
a gazdag szimbolizmusát és rejtett tartalmát, ami Freud megközelítését
jellemzi.
A bõséges bevezetés megpróbálok konkrétan
is válaszolni a kérdésre: a 3 év körüli gyerekek éjszakai
felébredése és az élénk álommunka nem ritka jelenség.
Ebben a korban a gyermekek alvásában jelentõs helyet foglal
el a REM fázis, ami az élénk álmodással jár. Ebben a fázisban
nagyon könnyen felébrednek a gyerekek, vagy az ébrenlét határára
kerülnek, külsõ szemlélõnek úgy tûnik ébren vannak,
gyakran beszélnek is, kérdeznek, válaszolnak. Reggel azonban
nem emlékeznek arra, hogy éjszaka felébredtek volna. Az Ön
által említett rossz álmok, fõleg amelyek Önökkel
kapcsolatosak, nem mutatnak semmiféle pszichés sérülést. Bármelyik
elmélettel is magyarázzuk a "rossz" álmokat, azok inkább
a személyiség egészségének megõrzését szolgálják. Akár
úgy, hogy a tiltások ellen lázadnak, "büntetve" a szülõket
(lásd Freud és a pszichoanalízis), akár úgy, hogy újraszervezik
a napi élményeket, információkat vagy éppen törlik a hibás
asszociációkat. Kérdezte, miért jelennek meg Önök is álomtartalmakban.
Valószínûnek tartom, hogy azért, mert Önök vannak legtöbbet
a gyerekkel, Önhöz, Önökhöz fûzi a gyermeket a legtöbb élmény.
A rossz álmok feldolgozását csak akkor kell segíteni, ha a
gyermek szóba hozza az álmát, tehát ha még ébredés után
is emlékezik rá. Nagyon valószínûnek tartom, ha reggel megkérdezi
a gyermekét még arra sem emlékszik, hogy egyáltalán felébredt.
Az éjszakai felébredésnél azzal segíthetnek neki, hogy
mellette vannak és megsimogatják. Ha kérdez, s nem tûnik túlzottan
ébernek, nyugtassák meg, s próbálják elérni, hogy minél
gyorsabban visszaaludjon. Ha teljesen felébredt, beszélgessenek
az álomról néhány mondatot, figyelve, hogy a gyereknél
milyen mértékben váltott ki félelmet az álomtartalom.
Végül néhány ötlet, ami befolyásolhatja a
rossz álmok megjelenését: az éjszakai szobatisztaság mikor
alakult ki, mennyire stabil, elkezdte-e az óvodát a gyermek,
mikor, hogy érzi ott magát, hogyan zajlott a beilleszkedése.
Ezek az események ugyanis sok feldolgoznivaló információt
jelenthetnek a gyermek számára, hozzájárulva a nyugodt éjszakák
átmeneti elvesztésének.
Izsó Ildikó
|