"Anyatejet helyettesítõ anyagok forgalmazásának nemzetközi kódexe" Rövidített változat Kérdések és válaszok egészségügyi dolgozók számára |
|
Sokan bizonytalanok
benne, hogy mi is az "Anyatejet helyettesítõ anyagok forgalmazásának
nemzetközi kódexe", és azt sem tudja mindenki, hogy a Kódex
elvei milyen tevékenységet követelnek meg. Az itt következõk
segítenek megválaszolni az egészségügyi dolgozók által feltett
leggyakoribb kérdéseket. |
|
1. Mi a Kódex? | |
A Kódex a WHO és az UNICEF által megfogalmazott nemzetközi ajánlás, melyet az Egészségügyi Világközgyûlés (WHA)1981-ben elfogadott. |
|
2. Mi a Kódex célja? | |
A Kódex arra törekszik, hogy megvédje és támogassa a szoptatást azáltal, hogy felszámolja az anyatejet helyettesítõ anyagok (tápszerek, fél éves kor elõtt ajánlott bébiételek, cumik, cumisüvegek) nem megfelelõ forgalmazását és elosztását. |
|
3. Miért van szükség a Kódexre? | |
Világszerte az a tapasztalat, hogy a csecsemõtáplálási cikkek kereskedelmi propagandája negatív hatással van a szoptatás elterjedésére és idõtartamára. A Kódex célja, hogy megszüntesse azt a marketing gyakorlatot, amely hátráltatja a szoptatást. |
|
4. Mely országok szavaztak a Kódex mellett? | |
1981-ben a WHA 119 tagországa közül az
USA kivételével minden ország támogatta a javaslat elfogadását. (Magyarország képviselõje is a Kódexre szavazott.) |
|
5. Csak egy Kódex létezik? | |
Igen, bár számos ország bevezetett nemzeti törvényeket, vagy kifejlesztette a saját szabályzatát, amely nagyrészt a Nemzetközi Kódexen alapul. (A legjobb módszer magát a Kódexet törvénybe iktatni.) | |
6. Mely termékekkel foglalkozik a Kódex? | |
Minden termékkel, amelyet az anyatej, a szoptatás helyettesítésének céljából hoznak forgalomba. Ide tartoznak a tápszerek, bébiételek és bébi-italok. A cumik és cumisüvegek szintén a Kódex hatálya alá tartoznak. A Kódex nem avatkozik bele ezen cikkek értékesítésébe, csak népszerûsítésük módját határozza meg. | |
7. Ki felelôs a Kódex elveinek betartásáért? | |
Annak a felelõssége, hogy a forgalmazás módját összhangba hozzák a Kódex rendelkezéseivel, a gyártó cégek és a forgalmazók vállán nyugszik. Néhány országnak már megvannak a kialakult módszerei arra, hogy hogyan ellenõrizzék a Kódex betartását, és, hogy mit tegyenek a szabályok megszegése esetén. Az egészségügyi dolgozóknak azonosulniuk kell a Kódex elveivel annak érdekében, hogy megvédjék az anyákat és a gyermekeket az üzleti fogások rossz hatásaitól. | |
8. Különbséget tesz-e a Kódex életkorcsoportok és országok között? | |
Nem. A Kódex minden életkorra kifejlesztett anyatejet helyettesítõ termékre, és minden országra vonatkozik. | |
9. Milyen módon állapítható meg az, hogy egy kereskedelmi praktika ellenkezik a Kódex elõírásaival? | |
Az alapvetõ szabály az, hogy feltesszük a kérdést: ez a jelenség akadályozza-e, aláássa-e a szoptatást. (lásd még a 12. kérdést!) | |
10. Mit nem szabályoz a Kódex? | |
- Nem akadályozza meg
az anyatejet helyettesítõ termékek gyártását és forgalmazását. - Nem foglalkozik a hat hónapos kor utáni kiegészítõ táplálás helyes módjával. |
|
11. Milyen módon befolyásolhatják a cégek az egészségügyi rendszert? | |
- ingyenes
mintacsomagokkal látják el az anyákat, - a cég vagy a termék nevével ellátott plakátokat jelentetnek meg, - céges ajándékokat osztanak szét az anyák és az egészségügyi dolgozók között, - gyermekgondozással és szoptatással kapcsolatos kiadványokat jelentetnek meg, - termékeket vagy felszerelést adományoznak az egészségügyi ellátás megkönnyítése érdekében, - szakirodalmat adnak ki egészségügyi szakemberek részére, - szakmai továbbképzéseket, konferenciákat szponzorálnak, vagy egyes személyek részvételét finanszírozzák. |
|
12. Hogyan lehet összefoglalni a kódex lényegét? | |
A Kódex a következõ 10
fontos rendelkezést tartalmazza: - A hatálya alá tartozó termékek a nagyközönség elõtt nem reklámozhatók. - Nem szabad termékmintát osztani az anyáknak és a családtagoknak. - A termékekkel nem szabad az egészségügyi intézményeket ingyenes adományként, vagy alacsony áron ellátni. - A cégek nem alkalmazhatnak az anyákkal kapcsolatot tartó csecsemõtáplálási tanácsadó személyzetet. - Nem szabad termékmintát vagy ajándékot juttatni az egészségügyi dolgozóknak. - Ha az egészségügyi dolgozó mégis kapna ilyet, nem adhatja tovább az anyáknak. - A termékek címkéjén nem szerepelhet olyan ábra, szöveg, vagy kisgyermeket ábrázoló kép, amely idealizálja a mesterséges csecsemõtáplálást. - Az egészségügyi dolgozóknak szóló információk legyenek tudományosak és tényszerûek. - Minden mesterséges csecsemõtáplálásról szóló kiadvány, beleértve a termékeken lévõ címkéket is, tájékoztassa az olvasót a szoptatás elõnyeirõl, a mesterséges táplálás anyagi vonzatairól és veszélyeirõl. - Az arra alkalmatlan termékeket, mint pl. az édesített sûrített tejet, nem szabad csecsemõtáplálásra ajánlani. - A gyártóknak és a forgalmazóknak be kell tartaniuk a Kódex rendelkezéseit, még akkor is, ha az adott ország nem rendelkezik erre a területre vonatkozó törvénnyel, vagy más jogszabállyal. |
|
Jegyzet: A WHO és az UNICEF javasolja: |
|
- a kizárólagos
szoptatást kb. a gyermek fél éves koráig, - a szoptatás folytatását két éves korig, vagy tovább megfelelõ mennnyiségû, biztonságos helyi élelmiszerekkel kiegészítve. (WHA 47.5 határozat, 1994) |
|
Készült az
IBFAN kiadványa alapján. Az IBFAN (International Baby Food Action Network) egy olyan koalíció, amelybe 74 ország 140 önkéntes szervezete tartozik. Ezek a szervezetek a gyermekek jobb egészségi állapotáért, és táplálásért dolgoznak, oly módon, hogy támogatják a szoptatást és gátolják a mesterséges csecsemõtáplálékok felelõtlen marketingjét. További információkat a Szoptatásért Magyar Egyesület honlapján (www.c3.hu/~hab) talál. |
Ez a csúfos igazság: még mindig nincs fizikatanár Krausz Ferenc egykori iskolájában