Csecsemõk
jobb fejlõdési esélyei a kapcsolatanalízisben
Raffai Jenõ dr.
Az
anya és gyermeke közötti intrauterin kötõdési deficiteknek a késõbbi
személyiségfejlõdésre történõ hatását számos kutatási eredménnyel
illusztráljuk. Ezek az eredmények hangsúlyozzák az intrauterin prevenció
fontosságát annak érdekében, hogy megszüntessük a korai hiányokat, és
kihasználjuk a rendelkezésre álló emocionális-kognitív kapacitásokat. Az
anya-magzat kapcsolatanalízis szenzibilis és facilitáló módszer a kötõdés
különféle aspektusai elmélyítéséhez. A kötõdés tudattalan folyamatának
három szintje van: az anyareprezentánssal szembeni harc a beágyazódás körül,
az anya saját pre- és perinatális élményei, és az anya saját
anyareprezentánsa. A baba internalizálja anyja elfojtott késztetéseit, traumáit,
reprezentánsait, és az aktuális kapcsolat kölcsönhatásait is. Ezért
fontos, hogy az anyát képessé tegyük arra, hogy a vonatkozó tudattalan
tartalmait képes legyen integrálni, hogy azok ne a baba szelfjének a részévé
váljanak. Néhány kapcsolatanalitikus esetrészlettel illusztráljuk ezt a látszólag
bonyolult rendszert.
Kulcsszavak: prenatális deficitek prenatális emocionális és kognitív képességek
egybeolvadás az anyaméhvel a kötõdés három szintje prenatális
anyagyermek kötõdési problémák.
Az
utóbbi egy-két évben jelentõs tapasztalatokra tettünk szert anya-magzat
kapcsolatanalízisekben, melyek kijelölik a fejlõdés irányát, és bizonyos
kristályosodási pontok mentén metapszichológiai konstrukciók megalkotására
is lehetõséget adnak.
Az újabb fejlemények ismertetése elõtt nem árt ismételten feltenni a kérdést,
mi szól amellett, hogy a kapcsolatfelvétel kezdetét a születés utáni idõpontról
a születés elõttire tegyük át. A társadalmi köztudatban és a tudományos
közösségekben még ma is tartja magát az álláspont, miszerint a gyermek
lelki fejlõdése világrajövetelével veszi kezdetét. E nézet kialakulásában
és konzerválásában számos tényezõ játszik szerepet: történelmi és
kulturális kontextusban ma is hatékony a magzatának paradicsomi világot
teremtõ idealizált anyakép, amit sajnálatos módon erõsít az a természettudományos
megközelítés, ami a terhességet és magzati fejlõdést biomedicinális
folyamattá redukálja. Individuális szinten hatékonyan mûködik az evolúcióbiológiai
okokból is elkerülhetetlen születési trauma tagadása (Fodor 1949). A
csecsemõkutatóknak ugyancsak nem kevés szerepük van a vakfoltok fennmaradásában.
Õk a lelki élet kezdetét a csecsemõ megfigyelhetõségével azonosítják. A
kollektív és individuális elhárítások és idealizációk, a természettudományos
pozitivizmus, az evolúcióbiológiai megterhelések és a hamis identifikáción
alapuló ontologizálás kumulatív-konstellatív módon hatnak az emberi faj
szocializációjára, és megfosztja kapcsolati aspektusától, lélektani terétõl
a prenatális életidõt. Nézzük meg, milyen árat fizetünk ezért!
Akart és nem akart gyermekek összehasonlító vizsgálatából kiderül, hogy
a csecsemõhalálozási arány, az agyi károsodás, a mentális retardáció és
a súlyos szocializációs zavarok a nem akart gyermekek körében szignifikánsan
magasabb számban fordulnak elõ (Blomberg 1980, Matejchek és
Dytrych 1988). A nem kívánt gyermekek körében végzett más vizsgálatok
a születés utáni elsõ hónapban kétszer magasabb csecsemõhalálozási arányt
mutatnak a kívánt gyermekekhez képest (Bustan és Coker 1994).
Azok a babák, akiknél a terhesség alatt a szülök között a kapcsolat
megszakadt, alacsonyabb születési súllyal jönnek világra azokhoz képest,
ahol a kapcsolat harmonikus, illetve ahol a kismama egyedülálló. Az összefüggés
szignifikáns (McIntosh 1995.)
Prospektív kutatások vannak a terhesség alatti súlyos tárgyvesztésekrõl.
Finn kutatók gyermekek két csoportjának a fejlõdését követték nyomon. Az
elsõ csoport esetében az anya a terhesség alatt vesztette el a férjét, a másik
csoportban a gyermek születése után. A késõbbiekben a terhesség alatti tárgyvesztéses
csoportban szignifikánsan magasabb számban fordultak elõ pszichotikus
megbetegedések a másik csoporthoz viszonyítva (Huttunen és Nyskanen 1978).
Ausztriai vizsgálatok 27 olyan terhes anyáról számolnak be, akik terhességükrõl
csak a méhösszehúzódások beindulásakor vettek tudomást. Négy esetben
magzati halált, egy esetben magzati retardációt, három koraszülést és egy
csecsemõhalált regisztráltak (Brezinka 1994).
Az eddig ismertetett vizsgálatok összefüggései multifaktoriálisak. A
kiindulási pont a prenatális életidõ, melyet számos késõbbi kedvezõtlen
pszichoszociális faktor terhelhet.
Nézzünk most két olyan vizsgálatot, amelyek egészen közvetlen összefüggést
mutatnak az anya személyisége és a gyermek viselkedése között. Ezerhárom-száztizenkettõ,
terhességük ideje alatt depresszióban szenvedõ anyát és gyermekeiket vizsgálták
közvetlenül a szülés után. A babák az elsõ napokban leállíthatatlanul sírtak,
és az anyjukkal megegyezõ pontszámot érték el a depressziós skálán (Zuckerman és mtsai 1990.)
Egy másik kutatásban a terhességük idõszaka alatt gyermeküket tudatosan és
tudattalanul is elutasító anyák babáinál a születésük utáni elsõ
negyvennyolc órában az ún. Kipp-szindróma lépett fel: apatikus magatartás
és hiperaktív sírás váltogatták egymást (Rottmann 1974.) Ebben a
csoportban voltak a legkomplikáltabb szülések, és a koraszülések száma is
itt volt legmagasabb. Más vizsgálatok is megerõsítik, hogy az anyák extrém
negatív beállítottsága a spontán abortuszok és koraszülések magasabb számában
és a hosszabb és komplikáltabb szülésekben mutatkozik meg.
Történtek összehasonlító vizsgálatok véletlenszerûen és tervezetten
fogant babák csoportjai között három hónapos korukban. A kognitív kapacitás
és a kötõdés területén a tervezett babák szignifikánsan jobb eredményt
értek el (Roe és Drivas 1993.)
Az eddig felsorolt kutatási adatok
láttatják velünk, hogy van egy negatív és pozitív elõjelû történésekkel
feltöltött átjárható intrauterin kapcsolati tér, melyet minél inkább
elhanyagolunk, annál tragikusabb, minél inkább kihasználunk, annál kedvezõbb
következményekkel jár a posztnatális anya-gyermek kapcsolatra és a gyermek
személyiségfejlõdésére.
Ahogy Brezinka vizsgálatai mutatják
a terhesség tagadása következtében intrauterin kapcsolati ûrben élõ
gyermekek egy része növésnek sem indul, mások elhalnak vagy súlyosan károsodnak.
Más esetekben, ahol a baba az anya számára csak absztrakció, tehát nincs
jelen érzékelhetõ és kölcsönhatások erõterében formálódó személyiségként,
legfeljebb csak projekciós felületként, ott jelentõs fejlõdési hátrányok
alakulnak ki.
A kutatási adatok, az ultrahangos megfigyelések, a
különféle pszichoterápiás technikák segítségével felszínre
hozott intrauterin élmények és nem utolsó sorban a tanulás belsõ regulációs
mechanizmusait feltáró prenatális kísérletek nyomán körvonalazódik egy
jelentõs emocionális-kognitív kapacitásokkal rendelkezõ magzati személyiség
képe, aki anyjával szoros kölcsönhatásban formálódik.
A korai kapcsolat hiányának vagy meglétének determinatív erejét felismerve
dolgoztak ki többen, szenzoros kapacitásokat igénybe vevõ anya-magzat
kapcsolatfejlesztõ prograrmokat. Az összehasonlító vizsgálatok szignifikáns
fejlõdési elõnyöket mutatnak a tréningezett babák javára a kognitív és
emocionális területeken (pl. Manrique és mtsai 1993. Panthuraamphorn 1993.
1998.).
Minden amellett szól, hogy a terhesség tudományos és praktikus megközelítésében
paradigmaváltásra van szükség. A hangsúly a szülésrõl a korai
kapcsolatfelvételre tolódik át. Mint láttuk, az intrauterin kapcsolat minõsége
nem csak a gyermekek fejlõdési pályájának ívét jelöli ki, de kedvezõen
befolyásolja a szülés lefolyását is.
A kapcsolatfejlesztõ programok alkalmasak következtetések levonására: miután
a babák kötõdési készsége jobb, IQ-szintjük magasabb, feltételezhetjük,
hogy jelentõs emocionális-kognitív potenciál áll rendelkezésre. Ezt erõsíti
más oldalról a pittsburgi kutatók legújabb vizsgálata a nature-narture
vitában. Középpontjában az a kérdés áll, hogy IQ-szintünk milyen mértékben
genetikusan, ill. környezetileg meghatározott. A kutatók az eddig rendelkezésre
álló összes adat reanalízisét elvégezve oda lyukadtak ki, hogy az IQ-szintünket
génjeink mindössze 34%-ban, míg az intrauterin környezet 66%-ban határozza
meg (Matt McGue 1997). Kedvezõ üzenet ez nekünk. Arról is szól, hogy génjeink
igazi demokraták. Nem õk döntik el, hogy a társadalmi hierarchiában milyen
messze juthatunk el. Nincs tehát primer biológiai meghatározottságunk.
Az intrauterin környezet, a kapcsolat
a döntõ.
Az eddig ismertetett vizsgálatok az anya, az õt körülvevõ környezet és a
magzat közötti kapcsolat következményeirõl szólnak.
Az
anya-magzat kapcsolatanalízis magát a kapcsolatot veszi mikroszkóp alá. Érzékelhetõvé
teszi az addig érzékelhetetlent, hozzáférhetõvé az addig hozzáférhetetlent,
befolyásolhatóvá az addig befolyásolhatatlant. Legalább két szinten
dolgozunk vele: egyrészt feltárjuk azokat a tudattalan folyamatokat, amelyeket
az anya-magzat kapcsolat aktivál. Ezen a területen nagyon érdekes felfedezésekre
tettünk szert. Másrészt megpróbálunk létrehozni egy olyan emocionális-kognitív
kötõdési teret anya és babája között, amely mindkettejük számára átjárható
és érthetõ, amelyben az érzelmek megoszthatóvá válnak, ezáltal a
kapcsolat szabályozhatóvá, differenciálttá és harmonikussá tehetõ. Nem
terápiáról van szó, hanem a tudattalan folyamatok korrekciójáról,
kapcsolatfejlesztésrõl, és ezen keresztül a kapcsolatban részt vevõk személyiségének
fejlesztésérõl.
A tudattalan folyamatok feltárása azért fontos, mert az intrauterin kötõdési
tér kiépítéséig az anya fõleg a tudattalanján keresztül kerül
kapcsolatba a babájával. Ez azt jelenti, hogy az anya pszichopatológiája a
babában leképezõdik, és a fejlõdés során a késõbbiekben sajátjaként
jelenik meg. Normál körülmények között elkerülhetetlen, hogy az anya elhárítás
alá esett, integrált késztetései, vágyai, konfliktusai, traumái és
reprezentációi ne internalizálódjanak a magzatban. Ha ehhez hozzávesszük még,
hogy az aktuális kapcsolat kölcsönhatásai is internalizálódnak, nem csak
az anya kapcsolatai múltjának származékai, akkor már több mint elégséges
okunk van arra, hogy az anya tudattalan folyamatait, amelyek a babájával való
kapcsolatában aktualizálódnak és interperszonalizálódnak, megpróbáljuk
az anya énjébe integrálni, hogy az ne a baba énjébe kerüljön.
Ha tehát az anya-magzat kapcsolat tudattalan szintjeit monitorozzuk, a következõ
síkok jelennek meg a képernyõnkön:
- A kapcsolat kölcsönhatásainak internalizációi, melyek a beágyazódással veszik kezdetüket. A legelsõ internalizáció az anya immunrendszerének elhárító mûködésébõl felépülõ narcisztikus önreprodukciós anyareprezentáns (Raffai 1997, 1998).
- Egy másik síkon megjelennek a kapcsolatban az anya saját pre-és perinatális élményei. Ezek túlnyomórészt fizikai természetûek, testi diszkomfort érzések, kínok, fájdalmak.
- A harmadik síkon hatékonnyá válik az anya saját intrauterin anyareprezentánsa.
Ez
a látszólag bonyolult rendszer érthetõbbé válik, ha néhány példával
illusztráljuk.
Egy kapcsolatanalízisben részt vevõ kismama nem tudta felvenni a kapcsolatot
a babájával. Közöttük egy sötét folt volt, aminek az érzékelése vitális
szorongást váltott ki belõle. A folt egy dramatikus óra keretében átalakult
egy démoni vonásokat hordozó anyává, aki nem kívánta saját gyermekét.
Az anya a kismama intrauterin anyareprezentánsa volt, és hosszú idõn
keresztül megakadályozta, hogy a kismama kapcsolatba tudjon lépni a saját
babájával. A sötét folt a szorongással együtt megszûnt, és az anya elõször
érzékelte a gyermekét a méhében (Hidas 1998).
Egy másik kismamát idõnként pánik fogott el, hogy gyermekét nem tudja
megtartani, aki így koraszülött lesz. Az anamnézisébõl kiderült, hogy
anyja türelmetlenül viselte vele a terhességét, mert akadályozta õt tudományos
karrierjében. Nem volt nehéz összekapcsolni a két dolgot. A kismamából a
saját anyja beszélt akkor, amikor a pánik fogta el, hogy nem tudja megtartani
a gyermekét.
Egy harmadik esetben olyan kismama jelöltrõl van szó, aki lombik-bébi
program elõtt állt, és mindent meg akart tenni annak érdekében, hogy a
beavatkozás sikeres legyen. Eljött hozzám, hogy a méhével kapcsolatot alakítson
ki, és így érzékelni és támogatni tudja a beágyazódó babát. Elõzõleg
hat alkalommal spontán esett teherbe, de mind a hatszor spontán abortusza
volt. Minden elképzelhetõ hormonális, immunológiai és szervi vizsgálaton
átesett a férjével egyetemben. A vetélések oka azonban rejtély maradt. A méhével
való kapcsolatfelvétel könnyen ment.
Viszont alighogy bekerült a saját méhébe, olyan intenzitású
intrauterin saját élményanyag mobilizálódott, amit eddig egyetlen más
kapcsolatanalízisben sem tapasztaltunk. Súlyos szorongások, fizikai fájdalmak
és kínélmények léptek fel, amelyek olykor-olykor az elviselhetetlenségig
fokozódtak.
Több alkalommal fontolóra kellett
vennem az óra megszakítását, olyan határterhelést jelentettek a szenvedések a paciensek. Egyik alkalommal elkezdett
fulladni. Mint késõbb mondta, életében elõször.
A következõ óra elõtt beszélt az anyjával, aki elmondta, hogy amikor vele
terhes volt, fulladt. Az anya fulladása magzata szelfjének részévé vált,
és 28 évvel késõbb aktiválódott az intrauterin regresszióban.
A remélhetõleg leendõ kismama spontán vetélésének okai nem ismerjük.
Azok vélhetõen pszichések.
Megtapasztalva intrauterin élményeinek elképesztõ erejét nem mehetünk el a
feltételezés mellett, hogy mindez a beágyazódó gyermekre zúdul, aki nem bír
ki ilyen erejû megpróbáltatásokat. Ez még a 28 éves paciensnek is extrém
megterhelést jelent.
Figyelemre méltó, hogy egy másik esetben, ahol ugyancsak intenzívek voltak a
kismama prenatális élményei, az egypetéjû ikrek egyike a beágyazódást követõ
5-6. hét körül elhalt.
Megint egy másik kismama, akinek ugyancsak intenzív sajátélményei voltak, még
ha nem is olyan erõsek, mint a korábbi két esetben, öt hónapos babát hord
a méhében. A sajátélmény intenzitásának a magzatok abortuszában és
elhalásában játszott szerepe tehát ellentmondásos. Másutt már kifejtettük,
hogy az immuneredetû narcisztikus-önreprodukciós örökkévalósági
anyareprezentánsnak szerepe lehet olyan intrauterin balesetek létrejöttében,
mint a megtermékenyített petesejt abszorbciója vagy a korai kilökõdések,
elhalások (Raffai 1998).
A kismamához visszatérve említést érdemel, hogy a
sajátélményétõl nem fért a babájához. Minden órán azonnal az
anyja méhében érezte magát, majd jött egy sötét alagút és egy
ambivalencia-érzés, hogy áthaladjon rajta. Legutóbb félúton volt a saját
születése és a babájával való kapcsolatfelvétel között. Ezt a rövidke
epizódot is érdemes lenne több szempontból tovább elemezni, mert rengeteg
tanulsággal szolgál, de most nem ez a fõ feladatunk.
Most,
hogy néhány példán nyomon követtük a tudattalan útját az anyától a
magzatáig, térjünk le róla, és nézzük, milyen irányba fejlõdik az
anya-magzat kapcsolatanalízis. Korábbi munkáinkban (Raffai 1997. 1998) már részletesen
írtunk a módszerrõl, most csak a legfontosabb elemeit vegyük elõ. A módszert
a kilencvenes évek közepén Hidas és jómagam dolgoztuk ki, majd nemzetközi
kongresszusokon és folyóiratokban tettük ismertté.
A kapcsolatanalízis négyszemélyes: Az anya, a méhe, a gyermeke és az
analitikus vesznek részt benne. Ez azt jelenti, hogy méhet is önálló személynek
tekintjük, akit az anya megszemélyesít. Miután a cél méhével való
egybeolvadáson keresztül a közvetlen kapcsolatfelvétel a babával, a legtöbb
esetben a kismamának meg kell kérnie a méhét, hogy engedje meg a vele való
egybeolvadást, vagy a belépést. Az engedély nem minden esetben azonnali.
Ilyenkor valamilyen lélektani probléma van a háttérben, amit ha megoldunk, a
méh a mamát is befogadja, és randevúhelyül szolgál a babájával való találkozásra.
A problémakört ismét illusztráljuk egy példán: az egyik kismamát a méhe
addig nem volt hajlandó befogadni, míg a vele kapcsolatos érzelmi problémáját
nem rendezte. Serdülõkorában egy nõgyógyászati vizsgálat után az orvosa
azt mondta neki, hogy kicsi és göcsörtös méhe van. Ettõl kezdve nem
szerette õt. Miután rendezte a problémát a méhével, az befogadta õt, és
elõször találkozhatott a babájával egy katartikus óra keretében.
Egy másik esetben lombik-program elõtt álló nõrõl van szó, aki a méhével
szeretett volna minél meghittebb kapcsolatot kialakítani. Korábban egy cisztát
kellett kioperálni a méhébõl. A méhe az elsõ közeledési kísérletre összerándult,
nem hagyta magát megérinteni. Miután közölte vele, hogy most nem fájdalmat
okozni, hanem megsimogatni szeretné õt, a méhe kitágult és befogadta.
Elég hamar rájöttünk arra, hogy a méhnek ugyanarra a szeretetre van szüksége,
mint a babának. Ezért ha az anyák a belsõ érzékelõjükkel megsimogatják,
akkor ellágyul és befogadóvá válik. Intenzívebb a kapcsolatfelvétel a babával,
ha az anyák az órákat a méhük simogatásával kezdik. Az, hogy
a méh az érzéseken és azok megszemélyesítésén keresztül ilyen
interaktív módon viselkedik, lehetséges, hogy a celluláris kommunikációval
van összefüggésben. A celluláris kommunikációval kapcsolatosan számos kísérlet,
vizsgálódás látott napvilágot. Közülük is talán a legfrappánsabb az,
amikor amerikai kutatók egy gilisztát kondicionáltak egy bizonyos viselkedésre,
majd kettévágták, és megetették két másik gilisztával. A két másik
giliszta azonnal produkálta azt a viselkedést, amit a felfalt gilisztának
betanítottak (Emerson 1998).
A méhével való intenzív kapcsolat kiépítésének számos más kedvezõ hatása
is van. Egyet-kettõt megemlítek, ami mind Hidaséban, mind az én praxisomban
gyakran elõfordul. A kismama be tudja csukni a kinyílt méhszájat, így azt
nem kell összevarrni. Tágítani tudja, ha az a szülésnél szükséges. A babák
nagyon hálásak, amikor anyjuk ellágyítja a méhüket. Amikor még nem olyan
nagyok, hogy rúgással érzékeltessék jelenlétüket, a kapcsolatfelvételre
úgy reagálnak, hogy méhfalhoz simulnak, amivel az anyjuk egybeolvadt, tehát
tulajdonképpen hozzájuk. Sosem csinálják azonban, ha a méh valamilyen okból
kemény vagy megkeményedik.
A kapcsolatfelvétel akár a méhvel, akár a babával, a testérzéseken
keresztül, azok megszemélyesítése útján történik. A testérzés az
intrauterin kommunikáció nyelve, lehetséges, hogy celluláris eredetû. A
megszemélyesítés mentális tevékenység. Ugyancsak lehetséges, hogy a
celluláris folyamatokkal így tudjuk összekapcsolni, és az elõbbieket az utóbbi
segítségével szimbolizálni. Mi történik az érzetekben kódolt információkkal?
A piciktõl érzetek útján jövõ információk az anyának ugyanazon a belsõ
képernyõjén jelennek meg, mint ahol az álmok és a fantáziák (Hidas 1999.)
Ezek az érzetek testet ölthetnek képek, gondolatok, érzelmek vagy ezek
kombinációi formájában. A jelenség azonos a televíziózással, ahol a beérkezõ
jelek egy átalakító segítségével képpé, vagyis megérthetõ információkká
alakulnak át.
Az anya azzal, hogy kapcsolatba lép a babájával, pszichológiai teret teremt
számára az emocionális és kongitív tapasztalatok megszerzéséhez. Miután
az anya magzat kapcsolatanalízis az érzeteknek azokkal a tudattalan
szintjeivel dolgozik, amelyek normális körülmények között nem érhetõk
el, megalapozza a születés utáni harmonikus anya-gyermek kapcsolatot is. A
normális csecsemõk affektív és interaktív viselkedésének kutatása azt
mutatja, hogy az anyák érzékkel érezve gondoskodnak a megfelelõ stimulációról.
Így segítik a csecsemõt a viselkedési és fiziológiai mintázatok
megszervezésében. Azok az anyák, akik érzékenyek csecsemõjük affektív és
figyelmi ritmusára, képesek arra, hogy saját viselkedésüket hozzáigazítsák,
és ezzel csecsemõjüket szervezettebb állapotba emeljék (Field 1981, 1987).
A kapcsolatanalízis kezdeti idõszakában olyan anyákkal volt dolgunk, akiknek
nem jelentett különösebb nehézséget kapcsolatba kerülni gyermekükkel.
Megtanultuk tõlük, hogy a belsõ hangnak és a szeretet sugárzásának nagy
kapcsolatteremtõ ereje van, amit azóta kísérletesen is igazoltak (Busnel
1998). A szeretet sugárzása energiaként hat, élénkíti, motiválja dinamizálja
a babákat. Késõbb egyre több olyan anya jött,
akiknek a méhükkel sikerült ugyan egybeolvadniuk, de amikor találkoztak
a babájukkal, tehetetlennek bizonyultak velük szemben, nem tudtak mit kezdeni
velük. Az egyik kismama miután elérte a gyermekét tanácstalanná vált.
Rövid hezitálás után elkezdte neki mesélni, hogy mit csinált aznap. A baba
erre nem mozdult, nem reagált. A kismama kétségbeesett, hogy a babája beteg,
valamilyen baj van vele. Én azt mondtam neki, hogy a baba minden vele
kapcsolatos, rá vonatkozó közlésre reagál. Ezzel megteremtettük együttmûködésük
mentális keretét. A kismama ekkor azt mondta a gyermekének, hogy nagyon örül
neki, és boldog hogy egymásra találtak. A pici erre megmozdult. Kezdetét
vette a kötõdés. E kis epizód kapcsán láthatjuk, hogy az az anya, aki nem
képes gyermeke érzéseirõl, mentális tevékenységérõl gondolkodni, nem
tudja kapcsolatba vonni õt. Így megfosztja attól, hogy szelfje strukturálódhasson,
stabilizálódhasson, ami viszont nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a
gyermek megfelelõ képet alakítson ki a másik tükrében önmagáról.
Késõbb több esetben elõfordult, hogy az empátiás folyamat elakadt, és a
kismama nem értette babája üzenetét. Ilyenkor azt javasoltuk, jelezze vissza
a babájának, hogy megértési nehézségei vannak, és kérje meg õt, engedje
a vele való egybeolvadást, hogy az õ fejével tudjon érezni és gondolkodni.
Ez az apró technikai fogás mindig továbblendíti a kapcsolatot. A háttérben
azonban empátiával kapcsolatos megfontolások állnak. Az anya empátiás készsége
kapcsán nem kevesebb forog kockán, mint hogy mi adható át a másiknak a belsõ
élmények privát világából, és mi az, ami valamilyen okból nem. Az elõbbi
lehetõség a humán lelki közösség, az utóbbi a lelki izolálódás (Stern
1985). Ha a kismama nem érti meg babája valamely közlését, a picinek az azt
jelenti, hogy az õ élménye nem osztható meg. Így az nem összekapcsol,
hanem szétválaszt, izolál.
Ha az anya és gyermeke között kiépült és bejáratódott az interszubjektív
emocionális-mentális kötõdési tér, gyakorlatilag minden kapcsolati
vonatkozású esemény megbeszélhetõ benne. A korábban említett kismama, ha
gondjai voltak babája érzékelésével, javaslatomra közölte vele, hogy
szeretné jobban érezni és érteni õt, ezért kéri, ha nem esik nehezére, jöjjön
közelebb a szívéhez. A pici minden esetben megtette. Más esetben nem érezte
egyértelmûen, hogy hol van gyermeke feje. Kérte õt, jelezzen vele, és a
baba biccentett. Utána már könnyen ki tudta tapintani. Ha esetleg szem elõl
tévesztettük volna, arról az anyáról van szó, aki az elsõ találkozás
alkalmával nem tudta, mit kezdjen a babájával. Amikor azt javasoljuk a kismamáknak,
hogy fogalmazzák meg babáiknak nehézségeiket a kapcsolatépítéssel, a megértéssel
és a kölcsönös viszonnyal kapcsolatban, abba az irányba építjük tovább
a kötõdési teret, hogy ne csak a babák érzései válhassanak megoszthatóvá
és képezhessenek ezáltal élményközösséget, hanem az anyák mentális állapota
is visszatükrözõdhessék a babák tudatában, hogy arra rá tudjanak hangolódni
és megfelelõ reakciók kivitelezésére legyenek képesek.
Még egy érdekességrõl számolok be az eset kapcsán, ami nagyon izgalmasnak,
érdekfeszítõnek bizonyult. A baba a terhesség vége felé farfekvéses
helyzetet foglalt el. Anyja aggódott, hogy ezért komplikáltabb szülése
lesz. Többszöri javaslatom ellenére sem akarta kérni õt, hogy forduljon
meg. Ezután az egyik órán felidézõdött
egy jelentõs, az elsõ interjúban már elhangzott, de általam idõközben
elfeledett motívum, hogy ti, õ maga is farfekvéssel született, sõt, anyja
is. Ekkor azt javasoltam neki, hogy a következõket közölje a babájával:
lehet, hogy önkéntelenül is tudattam veled, hogy én farfekvéssel születtem,
és te ezt úgy vetted, hogy neked is így lenne jó. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy neked is azt kell tenned, mint nekem. A közlés a kismama tudattalan
információjával való lehetséges azonosulás feltételezésére épült. A
baba aznap este fejjel lefelé fordult, majd még több alkalommal változtatta a pozícióját. Az
eset szép példája a kötõdési teret számos alkalommal befolyásoló
tudattalan folyamatoknak.
Ismétlem, nem tudjuk, hogy ezeket a bonyolult közléseket milyen módon érti
meg a baba. Lehetséges, hogy benne is hasonló dekóder mûködik, mint az anyában.
Egy azonban biztosnak tûnik: ilyen szintû gondolatcsere és megértés csak a
már említett kötõdési tér kiépítése után lehetséges, ami viszont csak
és kizárólag az érzetek útján folyó kommunikáció segítségével
teremthetõ meg. Ha van felfedezése az anya-magzat kapcsolatanalízisnek, akkor
ez az.
Érdekes megnyilvánulásai vannak a kötõdés mentális síkjának: a baba
abban a pillanatban elkezdett mozogni, ahogy az anyja belépett a bababoltba,
hogy ruhát vegyen neki. Ikreinknek anyjuk kötött rugdalódzót. A munka
napokon keresztül tartott. Amikor a kislányét kötötte, csak õ mozgott,
amikor a kisfiúét, akkor pedig csak õ. A
gyermekeinkkel én is napi kapcsolatban voltam. Egy hosszabb távollét
után nem reagáltak simogatásomra. A következõket mondtam nekik: úgy érzem,
most haragszotok rám, mert régen nem találkoztunk. Talán
úgy érzitek, hogy elhagytalak benneteket, mert már nem szeretlek
benneteket, és úgy is érezhetitek, hogy azért nem, mert rosszak vagytok,
vagy valami rosszat csináltatok. De ez nem így van. Én nagyon szeretlek
benneteket. Ezt érezhetitek abból is, hogy itt vagyok veletek. Ezt követõen
a gyerekek bámulatos erõvel nyomakodtak a kezembe. A közlés megkomponált
volt, így igyekeztem az összes lehetséges tünetképzési utat lezárni vele.
A kapcsolatanalízisekben kialakuló kötõdési tér mentális síkjához
tartozik az is, hogy az órákon nem lehet lazsálni. A babák azonnal leállnak,
ha anyjuk gondolatban elkalandozik, máshol jár.
A kapcsolattól a kötõdésig hosszú utat kell megtenni.
Az a kapcsolat, amit az anya mentálisan nem reprezentál, nem alakul át kötõdéssé,
mert az érzés nem válik ki a testbõl, és nem válik a másik személy megkülönböztetõ
jegyévé. Egyetlen kapcsolatanalízisben lévõ baba sem reagál idegen kezek
simogatására, csak a már kötõdésben reprezentáltakéra.
Bár nagyon sokat tanultunk olyan anyáktól, akik nehezen tudtak kapcsolatot
teremteni a babájukkal, és így rászorítottak bennünket arra, hogy a nehéz
helyzetekben igyekezzünk kreatívak lenni és rávezetni õket a kötõdési tér
megteremtésének útjára, legalább annyit tanulhattunk azoktól, akik nagyon
tehetségesnek bizonyultak a kapcsolatteremtésben.
Két példát hozok erre. Mindkettõ a mannheimi egyetemi klinika anyagából
való. Dr. Ludwig Janusnak, az ISPPM
elnökének szupervíziója mellett dr. Mikes Mária vezetésével hosszú távú
kutatás indult a prenatális kommunikációnak a szülésre, a gyermekek személyiségfejlõdésére,
és az anyag-gyermek kapcsolatra
gyakorolt hatásáról. A program alapját a kapcsolatanalízis képezi köszönhetõen
viszonylag gyors nemzetközi tudományos karrierjének -, amit kiegészítettünk
még egyéb fejlõdésspecifikus intrauterin kommunikációs gyakorlatokkal.
Minden, a programban részt vevõ kismamának két kapcsolatanalitikus órát
tartottunk abban a reményben, hogy ez idõ alatt sikerül találkozniuk a babáikkal.
Bár a módszer alapvetõen indulatáttételes, tehát a négyszemélyes
kapcsolatban mûködik igazán, bíztunk abban, hogy ha a kötõdési tér kiépül,
akkor ha kisebb intenzitással is, de nélkülünk is tudják csinálni az anyák
kiegészítve a többi kommunikációs panellel.
Mindkét epizód a második órák anyagából való.
Gudrun a 22. terhességi hetében van. Rögtön az óra elején sikerül elérnie a babáját, aki viharos gyorsasággal megindult anyja szíve felé. Alatta landol, majd kopogtat hármat. Az anyának az az érzése támad, hogy a gyermeke játszani szeretne vele. A megfogalmazást azonban nem követi tett. A pici pár másodpercet kivár, majd visszatér kiindulópontjára, behúzódik a méh sarkába és mozdulatlanná válik. Én azt mondom az anyának, úgy tûnik, a baba most neheztel rá, mert nem játszott vele. Az anya azonosulni tud a közlésemmel, és a gyermek abban a pillanatban újra elindul fölfelé, és most már játszanak egymással. Mi játszódhatott le pár rövid percen belül a kötõdési térben? Az anya a segítségemmel megértette és visszatükrözte a baba érzéseit, amit õ úgy élt meg, hogy azok megoszthatók, hiszen van valaki, aki tudja, hogy õ most mit érez. Ezzel kiszabadul saját bénító érzésének fogságából. A lelki izoláció helyett lelki közösséget alkot anyjával. Ha túl akarunk lépni a konkrét szinten, azt valószínûsíthetjük, hogy a baba a lelki állapotának megfelelõ képet talált anyja tudatában. Ha megélheti, hogy egy másik, vagyis az õ szelfjétõl megkülönböztethetõ egyén rendelkezik az övéhez hasonló mentális állapottal, akkor lehetséges a szubjektív élmények megosztása. Ez magában foglalja az affektív osztozást és a kölcsönös elismerést, mint a kötõdési tér alapelemeit. Elismerni a másik élményvilágát egyenértékû azzal, hogy be is lépünk abba, megosztjuk, és ezzel megerõsítjük. Mintha az ember a saját helyérõl a másikéra menne (Borstad 1998) Kellemes meglepetés volt, amikor egy évvel késõbb egy mannheimi konferencián, amelyen ismertették az elsõ nagyon várt kutatási részeredményeket, a kapcsolatanalízísrõl tartott mûhelyünkön megjelent Gudrun a kisfiával. Kiültek mellém a pódiumra, és a fiatalember büszkén és magabiztosan pásztázta mintegy fél órán keresztül a vele szemben ülõ közönséget. Power-bébinek nevezte el õt a publikum.
A másik példában Dagmar terhességének huszadik hetében van. A kapcsolatfelvételre a baba ugyancsak megindult anyja szíve felé. Olyannyira fölnyomult örömében, hogy Dagmarnak légzési nehézségei támadtak. Hangot adott neki. Javasoltam, jelezze vissza a babájának, hogy kellemetlenséget okozott neki, és ha nem esik nehezére, húzódjon egy kicsit lejjebb. A pici erre megindult lefelé, majd alighogy leért, ismét fölfelé, és lecövekelt anyja szíve alatt, diszkrét távolságban tõle. Dagmar megdöbbenésének adott hangot. Megkérdeztem, miért. A válasz a következõképpen hangzott: amikor a baba a kérésemre lement, olyannyira lehúzódott, hogy most meg az alhasam kezdett el fájni. Épp hogy arra gondoltam, milyen jó lenne ha egy kicsit följebb jönne, és a gondolatomra azonnal megindult. Az eset kapcsán úgy tûnik, hogy a visszajelzések során nem csak a picinek változik meg az anyja empátiájáról szerzett élménye, hanem fordítva is. Így igazán jól látható, hogyan ver az empátia hidat két elkülönülõ tudatosság között.
A terhesség vége felé közeledve fel kell készülni a szülésre-születésre, más szóval az elszakadásra. Ahol kötõdés van, ott elszakadás is, és ennek megfelelõen gyász is. Miután a kötõdésnek ezt a fontos aspektusát az elsõ kapcsolatanalízisekben elhanyagoltuk, olyan negatív tapasztalatokra tettünk szert, mint két hetes túlhordás egy alkalommal, és császármetszés ugyancsak egy alkalommal. Újabban a 36. héttõl azt javasoljuk az anyáknak, kezdjék gyermeküket és önmagukat is felkészíteni az elszakadásra. Speciális instrukciókkal támogatjuk ezt a folyamatot. Kérjük, hívják fel a gyermekük figyelmét arra, hogy nem megszabadulni akarnak tõlük, ahogy ezt egyébként a babák megélik, hanem világra hozni õket, mert a további fejlõdésükre belül már nincsen tér. Azt is javasoljuk közölni a babákkal, hogy mi fog történni velük a szülés-születés során, és mi vár rájuk a külvilágban. Figyelemre méltó módon az anyák túlnyomó többsége azt az információt kapta a gyermekétõl, hogy tudják, mit kell tenniük.
Az
ikrek felkészítése speciális. Õk átmenetileg nem csupán az anyjuktól,
hanem egymástól is elválnak, ennek minden következményével együtt.
A babák többsége a búcsúzkodásra megindul fölfelé, jelezve, hogy pszichésen
még messze nem állnak készen az elszakadásra. A legdrámaibb reakciót
ikreink adták: Fanni elkezdte anyját rugdalni, Márk pedig szomorú lett és
mozdulatlanná vált. Elõször életükben a búcsúzkodás kezdetének éjjelén
nem aludtak. Éberen és nagyon nyugtalanul töltötték az éjszakát. A két
pici együtt, de egymás közt megosztva reagálta le az elszakadáskor
jelentkezõ érzéseket: a dühöt és a szomorúságot.
A kapcsolatanalízisbõl született gyermekek nappal keveset alszanak. Egész
szelfjükkel megszülettek. Nem alusszák, nem álmodják vissza magukat anyjuk
testébe. Teljes kapacitással az õket körülvevõ valóságban vannak. Nézelõdnek,
explorálnak, sokat gondolkodnak. Ilyenkor felhagynak a mozgással, szemükkel
egy pontra koncentrálnak, szemöldöküket összehúzzák, homlokukat ráncolják.
Amikor abbahagyják a gondolkodást, ismét elkezdenek mozogni. Szájuk sarkában
ott van a huncut mosoly. Tudják,
honnan jöttek és hová mennek.
Megjelent: Piszchoterápia IX. évf. 2000. június 193-199 o.