Szoptatás
... hitek és valóság |
|
" A szoptatás lehetõvé teszi a jó anya-gyermek kapcsolat kialakulását" Egy
asszony, aki anyává válik, heves testi és pszichikai változásokon
megy keresztül, a terhesség alatt, de a szülés során és a szülést
követõ hónapok alatt is. Az
elég jó anya lehetõvé teszi gyermekének, hogy megszerezze a majdani
autonómiájához szükséges testi-lelki
készségeket, és
az utakat lehetetlen elõre kijelölni. A jó anya nagyon elmosódott
fogalom, az ember nem tudja, hol ér véget, annyira teljesnek és határtalannak
tûnik. Vagy
az anya elfogadja az érzéseit, félelmeit, kétségeit és ezeken
keresztül hiteles kapcsolatot alakít ki gyermekével,
és ebben az esetben nem közelíti meg a tökéletes anyát,
vagy reménytelenül próbál a tökéletes anyához hasonlítani és ez
lehetetlenné teszi hogy a
saját útján közelítsen a gyermekéhez. A
valódi kérdés tehát: hol van a szoptatás helye az egyes asszony számára?
Egy feladatról van szó, amelyet végrehajtva képzeletbeli
parancsnak teszünk eleget vagy arról van szó, hogy ez az egyik lehetséges
módja az anyává válásnak. A
szoptatás visszatérést jelent a természeteshez és semmi sem egyszerûbb Él
az a hit, hogy létezett egy olyan történelmi idõszak, amikor minden
gyereket az anyja táplált anyatejjel. Eszerint az anyai attitûdöket
a modern társadalom kulturális és szociális hatásai rontották
meg, és ezek hatására távolodott el az anya természetes táplálási
funkciójától. Így van ez valóban? A
legkorábbi antik kor óta, az asszírok, egyiptomiak, görögök, rómaiak
alkalmaztak szoptatós dajkákat. Hammurabbi Krisztus elõtt 1750 körül
az elsõ ismert törvénykönyvében kihirdette, milyen büntetésre számíthat
a kötelességét elmulasztó szoptatós anya. Hippokratész (Kr. elõtt
4. század) tanácsokat adott a megfelelõ tápláláshoz és számos
antik filozófus arra buzdította a fiatal anyákat, hogy maguk szoptassák
gyermeküket és sorolni lehet a példákat. A
XIV- XV. századtól évszázadokon át, különösen Franciaországban
alkalmazták a szoptatós dajkákat. És ez minden társadalmi réteget
érintett. 1793-ban a Konvent kimondta, hogy a szoptatás anyai kötelesség,
legalábbis az olyan anyák számára, akik segélyt kérnek a nemzettõl.
A 18. században Párizsban évente kb. 19000 gyerek született, kb.
1000-t az anyja szoptatott, 1000-t állati tejen neveltek, és 17000
gyermeket dajkaságba adtak vidékre. A városokban a szoptatós dajkaság
volt a szabály. A
kizárólagos szoptatás ritkaság
volt: a parasztok szoptatott gyermekeit és a dajkaságba adott
gyerekeket is nagyon korán
kiegészítésként gabonapépekkel és más fõzetekkel táplálták. A
demográfusok a XVII. századtól kongatták a vészharangot. Erõfeszítésük,
késõbb az orvosoké, hogy megváltoztassák a csecsemõtáplálás módját,
csak évszázadokkal késõbb vezetett eredményre. A
szoptatás nem természetes. Az
a mód, ahogy az újszülöttet táplálják, a kultúra része. A táplálás
az embernél kulturális aktus is, még ha elemi szükségleteket elégít
is ki. Ugyanez igaz a
szoptatásra is. A gyermek táplálása szociális viselkedés, amely
bonyolult és sûrû kulturális szövetbe ágyazódik be. Az emberiség
történetében a szoptatás csak egy kulturális attitûd a többi között
és az, hogy valóban anyai cselekedet és nem
bérdajka által valósul meg, nem túl régi. Ha elfedjük ezt a
kulturális dimenziót, az egészségügy szereplõi duplán ellentmondásos
helyzetbe kerülnek: hogyan lehetséges, hogy ilyen sok energia szükséges
egy ilyen természetes, egyszerû dolog elterjesztéséhez? Gyorsan
jön a gondolat, hogy az
anyák elvesztették természetes állapotukat, ösztöneiket. Egyes
szakemberek széttárják a kezüket, mások képzéssel próbálják
meg az anyákat biológiai természetükhöz visszairányítani. Mindkét
attitûd erõs frusztráció
és szenvedés forrása. Az alábecsült anyák szenvedéséé, a
szakembereké, akik igaznak tekintenek valamit, ami nem igaz. A
szoptatás területén a Dél mutat példát. A
nem indusztriális társadalmakban az etnográfusok és antropológusok
eltérõ táplálási szokásokat írnak le. A szoptatás idõnként kizárólagos,
de a leggyakrabban alkalmaznak valami kiegészítõ táplálékot, néha
a születéstõl kezdve. Az
anyatej hatásának eltúlzása ismét arra utal, hogy mennyi hit és
elképzelés veszi körül az anyatejet. Az emberi tej hagyományosan
hordozója különbözõ ambivalens tulajdonságoknak. Egyrészrõl csodálatos
táplálék, amit a Szûz a saját mellébõl fakasztott, hogy meggyógyítson
jó néhány szentéletû férfiút, vagy a közönséges asszonyok
teje, amely mindenféle gyógyításra képes, még
feltámasztásra is. A XVII században úgy tartották, hogy a nõ
tejét szívni jót tesz a tüdõkórságban szenvedõknek és Diderot
enciklopédiája is javasolja a nõi tejet, mint orvosságot.
De
féltek is az anyatejtõl, mint erõs méregtõl, amely képes megölni
az arra érzékeny gyereket. Hitek, amelyek mélyen beívódtak a népi
képzeletbe, amint mutatják ezt az néprajzi-szociológiai vizsgálatok. Az
anyatej sem csodás folyadék, sem nem méreg : ez egy élettani
termék, amelyet a tejmirigyek termelnek, hogy az anya táplálja
gyermekét, és amely az esetek nagy részében
élettanilag a gyermek igényeihez igazodik. Fontos tájékoztatni
az anyát, hogy milyen fontos az anyatej a gyermek számára, de az is
fontos, hogy ne ruházzuk fel képzeletben olyan hatásokkal, amelyeket
nem ismerünk pontosan. A
szoptatás elterjesztéséhez egy
új kulturális attitûd meghonosítása szükséges. A
szociális-gazdasági feltételek, a mentalitás és a tudományos
ismeretek fejlõdése az utolsó évtizedekben lehetõvé tették, hogy
eltávolodjunk a tiltásoktól, a hagyományos béklyóktól, amelyek a
szoptatáshoz kapcsolódnak. Ne áldozzuk fel ismét a valóságot a
hiedelmeinknek.
2004.04.05 |
|
Társoldalunk kínálatából
Gyermekpszichológus: "A mesék nem azonnal ható szérumok, hanem élethosszig tartó, immunitást nyújtó rejtett üzenetek"
Egy első osztályt kezdő gyereknek szinte hetek alatt kell elfogadniuk az... »