Békési
Beáta |
|
Ma is él
Kelet-Afrikában egy törzsi
szokás, amely a leendõ szülõk új szerepre való
felkészülését támogatja. Egy adott törzs rítusai
egyébként még a gyermekvállalás elõtt garantálják- beavatási
szertartásaik segítségével a gyerekbõl felnõtté, illetve a lányból
anyává válás folyamatát. A formális szülésfelkészítés a civilizáció terméke, amely az ipari társadalomban érte el intézményesedésének csúcsát. A szülés körüli idõszak
természetes körülmények között megoldatlan- sokszor halálos- szövõdményei
indokolttá tették az 50-es
években a szülés kórházba kerülését, és a szakszerû ismeretek túlsúlyba
kerülését a szülés vezetése közben. Ekkor nyert polgárjogot az aktív
(gyógyszeres) fájdalomcsillapítás is, mint a szenvedés enyhítésének
orvosi feladata. A fizikai
biztonságra koncentrálva a szülés a hozzátartozóktól elzárva,
orvosi aktusként zajlott le, és ezzel a felkészülés felkészítés
informális csatornáit ( mesék, családi információk, hagyományok)
is szükségszerûen felváltották a hivatalos
szülésfelkészítõ tanfolyamok. Közben a felnõtté
nyilvánítás és a szülõi szerepre való , testi, lelki , és szociális
alkalmasság kevésbé megbízható, formális rítusokban jelenik meg.
A rítus négyszögletes formát ölt,
személyi igazolványnak hívják(X),
és egyáltalán nem garantálja
tulajdonosának a felnõtt szerepekre való érettségét. A szülésre való
felkészítés legismertebb civilizált módszere a PSZICHOPROFILAXIS,
amely a szülésre való fizikai és lelki felkészítést vállalja magára.
Célja: pozitív irányba
befolyásolni a szülõnõk magatartását a szüléssel kapcsolatban. DICK-READ
(1933) a természetes szülés módszerének atyja, aki azt hangsúlyozta,
hogy a szülés alatt érzett fájdalom összefügg a félelemmel
és a feszültséggel. BRADLEY (40-es évek) megközelítése: a férj által trenírozott szülés szerint a szülés természetes folyamat, amelyben az orvosnak az esetleges komplikációk fellépéséig csak megfigyelõ szerepet ad. Õ volt az viszont, aki bevonta az apákat és ezzel az érzelmeket a szülészeti team munkájába. LAMAZE (francia szülészorvos, 1952) a gyakorlatban ötvözte az addigi ismereteket. Szülésfelkészítési metódusa szerint az ismeretek átadása, a torna, a relaxáció, és a pozitív szuggesztiók alkalmazása nélkülözhetetlen elemek. A
pszichoprofilaxis nagyon fontos tanítása a fájdalom lélektani eredetének
felismerése és ennek megfelelõ módszerekkel való kezelése. Fõ ismérvei·
a szülésre, és azon belül a fájdalom kontrollálására,
illetve a kórházi környezettel való együttmûködésre készíti fel
a nõket ·
szakszerû ismeretet ad a szülés folyamatáról és körülményérõl ·
fontos célkitûzése az ismeretlentõl való félelem csökkentése ·
tanulási folyamatként fogja fel a készülõdést, és ehhez egy
egységes (szerinte mindenkire igaz) felkészítési metódust ad ·
hatása fõként a figyelemelterelésben rejlik · teljesítményhelyzetté teszi a szülést, amennyiben elhiteti, hogy föl lehet készülni, akár egy versenyre,( ahol vannak gyõztesek és vesztesek). Eltekint · attól, hogy bemutassa a szülés igazi természetét, amely nem tûr semmiféle szabályozást, struktúrát (legyen az külsõ, vagy belsõ) · a szülõnõ egyedi élményeitõl és szükségleteitõl · a differenciált odafigyeléstõl Ebben a megközelítésben
tehát a szülés a környezetébõl kiemelten, az elõzményektõl és a
következményektõl elkülönítve jelenik meg. A pszichogén eljárások
a szülésfelkészítésben és a szülés alatti fájdalomcsillapításban
hazánkban is megjelentek a
20-as években.(Frigyesi 1920, Kertész-Scipiadesz 1950,Kovács 1958,
Hirschler 1960) A KÓRHÁZI SZÜLÉSFELKÉSZÍTÕ
TANFOLYAMOK, amelyek mára
szinte az egész országban elterjedtek, a fenti elméletbõl és
gyakorlatból merítenek, és tartalmilag alkalmazkodnak az elmúlt 14 év
szülészeti ellátásban bekövetkezett változásaihoz. A HAGYOMÁNYOS , poroszos rendszerben diktálják a szülést: azt hogy hogyan kell lélegezni, milyen hangot szabad kiadni, hogyan kell elhelyezkedni, és miként érezni a fájásokat, egyértelmû elvárásként jelenik meg. Az elõzõ generáció még így szülte meg a mostanit, a passzív, tekintélytiszteletet követõ magatartás mintáját örökítve. Az ALTERNATÍV szülészeti rutin alapvetõen új, bár ma még nem teljesen egyértelmû helyzetet teremt. A MAPSZIG (Magyar Pszichoszomatikus Szülészeti-Nõgyógyászati Társaság) által meghirdetett pszichoszomatikus szemlélet jegyében egyes szülõszobákban megjelent a komfortot szolgáló eszközök (fit-ball, dobogó, bordásfal, szülõszék stb), és személyek (partner, barátnõ, szülõ), mellett egy újfajta gyakorlat is, amely nagyobb mozgáslehetõséget ad a szülõnõnek, és családjának. A szemlélet pedig hol változatlanul a régi, hol lassabban, hol gyorsabban követi a tárgyi változásokat. Igazi
problémát az okoz és erre számtalan példa van- ha a szemlélet és
a gyakorlat nem fedi egymást- vagyis, ha a szülészet és azon belül a
szakemberek nem vállalják igazi szemléletüket és gyakorlatukat.
Ilyenkor csak a szülõszobában derül ki, hogy mi rejtõzik egy-egy szlogen mögött. Pedig az alternativitás
egyfajta szabadság jelenléte- új és nehéz feladat lehet, és
nemcsak a szakembereknek. A
mai szülõ generáció arra van szocializálva, hogy megfeleljen a külsõ
elvárásoknak, hogy kövesse az utasításokat. Az alternatív szülészet-ben
azonban megjelenik a lehetõsége és a helyzet által megkívánt igénye
annak, hogy saját erõikre, érzéseikre támaszkodva kövessék a szülés
belülrõl diktált útmutatásait. Mindezt a személyes érettség különbözõ
fokán és egy generáció tapasztalata nélkül, a kórházi rutin adta
keretek között . ÍGY, ha csak
a körülményekre való felkészítést vállalja, a szülésfelkészítõ
akkor sincs könnyû helyzetben manapság. Mirõl szólhat még a szülésfelkészítés? Azt nem nehéz belátni, hogy mindenki más, minden szülés más, és mindenkinek a készülõdése, ráhangolódása is más-más utat követhet. És azt sem, hogy a fájdalmon kívül számtalan egyéb dolog is jelen van a szülõszobában: Például: A legtöbb esetben egyszerre kell megoldani több feladatot: a várandóság miatt egyre sürgetõbbé váló felnõtté válást, a szülõvé válást, és azon belül a szülést, amely még napjainkban is úgy jelenik meg, mint ami hosszú idõre minõsíti a szülõi szerepre fõleg az anyaságra- való alkalmasságot.
A szülés akkor mûködik
jól, ha nagy a személyes mozgásszabadság.,
lehetõség van a pszichés megküzdésre, a testhelyzet szabad megválasztására,
hangok kiadására., mások bevonására. Ez számtalan kérdést felvet, anélkül, hogy el ne ismerné a klasszikus szülésfelkészítõ metódusok egyfajta létjogosultságát. Hogyan lehet felkészíteni a nõket/párokat az átadható ismereteken túl, hogy a szülés munka is, és élmény is , és ez túlmutat a szülés fizikai aktusán, és az anyaság premierjét is jelenti? Hogyan lehet szélcsendben tanulni a vihart? Hogyan lehetséges egységes rutinnal készíteni/készülni arra, ami legbelül mindenkinél másképpen zajlik? Hogyan lehet arra felkészíteni, ahogyan majd csak õk fogják átélni a szülést? Ismeretközlés? Igen. Nagyon fontos az igazi, pontos információnyújtás a kórház hagyományos, vagy alternatív gyakorlatáról éppúgy, mint a szülés természetes folyamatáról, vagy a kórházi szülés természetérõl. Ha azonban a készülõdés idõszakát úgy fogjuk fel, hogy ezzel minden érintett( a pár férfitagja is!) egy újfajta közegbe (lélektani, szociális és nem utolsósorban biológiai) kerül, amellyel való ismerkedés , és az ahhoz való alkalmazkodás több szintû (tudatos és tudattalan) feladatot jelent, akkor a szülésfelkészítõ feladata is bõvülhet. Az igazán ideális az lenne, ha mindenki a saját kompetenciájának megfelelõen választhatna és találhatná meg az õt támogató, és számára biztonságot nyújtó hagyományos, vagy alternatív- közeget, már a felkészülés idõszakában is. Az érdeklõdõ
manapság már találkozhat az szülésre/szülõségre való felkészülést
differenciált
módon támogató komplex programokkal is( Aktív Szülés
Program, Szülõsuli, Saját Úton Alapítvány). Hogyan tudom majd használni a relaxációt, vagy a gátizomtornát, és eszembe fog-e jutni a megfelelõ légzéstechnika majd szülés közben?- érdeklõdnek gyakran a kismamák. Mire valók az egyes módszerek?
Általános elvárás a módszerekkel kapcsolatban, hogy konkrét
segítséget nyújtsanak a szülés körüli idõszakban: hogy
megfelelõen tudjanak
lazítani, helyesen lélegezni, jól lehetõleg csendben -
viselkedni, és közben tudni azt, hogy mi történik.
Az újabbkeletû elvárások
azoktól származnak, akik készek találkozni az igazi érzéseikkel, és
arra vágynak, hogy a szülésük minden mozzanatát és érzését követni
tudják. Igény esetén része lehet a felkészülésnek a direkt módszerek
nyújtotta tanulási folyamat is ( hogy legyen egy fogódzó akkor, ha a
szülés szenvedélyes, viharos érzései között hánykolódni
kezdene az utazó, és a mozdulatokat és a légzést nem a szülés
diktálja), a hangsúly azonban itt áttevõdhet az indirektebb módszerek
alkalmazására, amelyek az önátadást, az érzésekkel való együttmozgást,
a testi üzenetek elfogadását és hitelét, az ösztönösséget, a
rugalmasságot, a megnyílást, a kreatív megoldásokat támogatja. Melyik a jó módszer? Mindenkinek az, ami
azt nyújtja, amire szüksége van , ami megoldásaiban kongruens a szülõnõvel/párral
és amelynek választása belülrõl fakad. Igazán
ideális az, ha a párok a különbözõ
szintû belsõ munkát és részvételt kínáló programok egyes óráiból
teljesen tetszõleges összetételben és óraszámban állíthatják össze
a leginkább testreszabott felkészülési programjukat. Civilizált körülmények nyújtotta lehetõségeink között ez egy olyan lehetõség lehet, amely hatékonyan képes támogatni egy szülésre és a gyermeke fogadására készülõdõ anya/szülõpár ráhangolódását a bennük zajló/velük történõ folyamatra. AZ ÖSSZHATÁS és
az eredményesség a szülészeti
mutatókban és az élményekben mérhetõ. FELHASZNÁLT IRODALOM: Békési Beáta: Az Aktív Szülés Program rövid ismertetése Kézirat, 1998. Varga Katalin- Békési Bea- Suhai Hodász Gábor: Szülés-születés Olvasó 1998/99 tavaszi félév elõadásainak anyaga Kézirat gyanánt, belsõ használatra X: idézet Varga Katalin : A szülésre való felkészülés iránya: fájdalom, kontroll, együttmûködés-vagy valami más? c. elõadás anyagából in: Szülés- születés Olvasó 1998/99 tavaszi félév elõadásainak anyaga Kézirat gyanánt, belsõ használatra Penny Armstrong, C.N.M és Sheryl Feldman: A születés mûvészete, ALTERNATAL , Budapest 1995. Felkészítés a szülésre továbbképzõ tanfolyam, Debrecen OSZNI, 1986. Papp Zoltán szerk.: Szülészet-nõgyógyáaszati protokoll Golden-Book Kiadó , Budapest 1999. Pet Thomas: Every birth is different Headline, London 1997 Janet Balaskas: New Active Birth Thorsons, London 1991. Frederick Leboyer: Si l enfantement métait conté, Seuil, Párizs 1996 Suhai-Hodász Gábor: Nemcsak gyermek születik a szülés körüli élmények összehasonlító vizsgálata Szakdolgozat - ELTE BTK Pszichológia Szak 2000. J. Ludwig elõadása a Pre,- és Perinatális Pszichológiai Társaság Kongresszusán Budapest, 1996.
Az írás a Születéskalauz 2001 kötetben jelent meg. 2002.01.16 |
|
|
|
---