Otthon nyaralunk!

Sok család életébe nem fér bele anyagilag egy külföldi nyaralás, de bizony, azok sincsenek kevesen, akik még a belföldi pihenés árát sem tudják bevállalni. És persze olyanok is, ahol annyira pici a család legifjabb tagja, hogy inkább nem vágnak bele az utazásba. A pihenés azonban nem helyszín-függő, nem kell feltétlenül több száz kilométerre utaznunk ahhoz, hogy igazán kikapcsolódjunk. Hogyan varázsolhatunk otthon is nyaralást kicsiknek és nagyoknak?

Ha lefektetünk néhány alapszabályt, akkor bizony, akár otthon is olyan nyaralást rittyenthetünk, mint a Balaton partján. Először is: anyukák, kapcsoljatok takarékra! Tűzzön ki a család közösen egy teljes hetet a pihenésre. Ezen a héten pedig ne a házimunka töltse ki a napjaitok és agyatok nagy részét, itt az ideje behúzni a féket! Csak azt a munkát végezzétek el, amit feltétlenül szükséges, rendeljetek egy hét erejéig ebédet valamelyik házhoz szállító cégtől a családnak!

Egyébként is, ha nagy a meleg, a gyerekek napközben alig lesznek éhesek, lehet, hogy elég egy nagy tál gyümölcsöt, némi joghurtot felszolgálni ebédre a húsleves helyett. A főtt étel meg lehet a vacsora, amikor már kicsit hűvösebb van és jobb az étvágya mindenkinek. Bár attól sem lesz senkinek baja, ha egy hétig inkább salátaféléket esztek a hosszadalmas főzés helyett. És ha tehetitek, a család egyen a szabadban – a kertben vagy az erkélyen.

A szennyes ruha is megvár, valószínűleg lesz elég tiszta zokni, alsónemű minden családtagnak erre a pár napra anélkül is, hogy bekapcsolnád a mosógépet. És nem történik katasztrófa, ha egy hétig csak egyszer kapcsoljátok be a porszívót, vagy ha marad némi szennyes edény a mosogatóban.

A tévét lehetőleg iktassuk ki a család életéből erre az időre, helyette vegyük elő a társas játékokat, a mesekönyveket, a kártyát, a kockát, a diavetítőt. Ha van kertünk, egyszerűbb a dolgunk, de ha csak egy erkély tartozik a lakáshoz, akkor is kitehetünk rá egy pancsoló medencét, egy napernyőt, két virágot és egy kényelmes széket, és máris kész a mi kis oázisunk! Ha még egy-egy pohár hűsítő limonádéval is megfejeljük az egészet, egész biztosan elfelejtjük, hogy otthon vagyunk.

A gyerekek órákig elpacsálnak egy ujjnyi vízben is, míg mi kényelmesen olvasgathatunk mellettük és élvezhetjük az éltető napfényt – azért naptejet itt is használjunk, akárcsak a strandon. Ha kerttel rendelkezünk, érdemes egy kis homokozót is kialakítani – erre akár egy gurulós, tetős tárolódoboz is alkalmas -, kellemes órákat szerezhetünk vele a gyerekeknek és magunknak is. Készítsünk a gyerekeknek egy kötéllel és egy lepedő segítségével sátrat, tegyünk bele egy vastagabb takarót, lesz hová elbújni, olvasgatni, beszélgetni. Ha van otthon függőágy, most vegyük elő, és délután vágjunk benne egy rövid, de simító sziesztát a gyerekekkel együtt.

Ha nincs kertünk, de még erkélyünk sem, tervezzünk kisebb túrákat a környékbeli parkokba a gyerekekkel, akár piknikkel egybekötve. Elmehetünk strandra, erdei túrára is, de ne feledkezzünk meg a kisvasútról és a hajókirándulások lehetőségéről sem. Vegyük elő a család kerékpárjait, és tekerjünk egyet közösen olyan helyekre, ahol előtte még nem jártunk.

Érdemes kihasználni azt is, hogy a nyári időszakban számtalan ingyenes fesztivál és utcabál is várja a látogatókat. Szerencsére, egyre több ilyen helyen már gondolnak a kicsikre is, és külön programokkal, játékokkal kedveskednek nekik. De ha fesztiválra nem is, a városba akkor is mindenképp érdemes elmenni a gyerekekkel - ez alkalommal más szemmel nézve az egyébként ismerős utcákat, tereket. Rendezzünk vadászatot a házak falát díszítő szobrokra, freskókra, ez kisóvodás kortól egész nagy gyerekünknek is remek szórakozást nyújthat.

Rendezhetünk pikniket a közeli játszótérre vagy parkba is. Készíthetünk elemózsiát együtt a gyerekekkel, amit aztán kosárkába pakolva - és egy pléddel megspékelve - kellemes közös ebédnek néz elébe a család. Persze a labdát vagy a tollasütőket se hagyjuk otthon, ebéd előtt vagy után jól fog esni egy kis rohangálás a gyerekeknek.

Menjünk le a gyerekekkel egy folyópartra, „kacsázzunk” és gyűjtsünk kavicsokat, érdekes köveket. Otthon aztán a gyűjtött köveket meg is festhetjük a gyerekekkel, vagy lerajzolhatjuk együtt, milyen kalandokat éltünk át aznap. Sőt, akár egy egész kis albumot is összeállíthatunk, amit jó érzés lesz időnként elővenni. És milyen remek inspirációt jelenthet a következő nyárra!

Tippek:
  • Nagyobb gyereknek adjunk járdakrétát, ugrókötelet, hullahopp karikát meg egy egyszerű, hosszabb gatyagumit – ugye, emlékszik még mindenki kisiskolás korából a gumizásra? Labda szinte minden háztartásban található, de a frizbi, vagy az ördögbot is remek móka.
  • Ha van otthon annyi vízipisztoly, ahány tagja van a családnak, töltsük fel őket, irány a kert vagy a játszótér, és indulhat a harc. A nagy melegben a gyerekek akár egy szál bugyiban vagy pelusban is lődözhetnek egymásra a hűsítő vízsugárral. Vízipisztoly helyett slaggal is játszhatunk.
  • A kicsik másik nagy kedvence a szappanbuborék fújás, de valljuk be, mi felnőttek is mindig ámuló szájjal és kerek szemekkel lessük a szivárvány minden színében tündöklő gömböket.
  • Ha a legkisebbek lefeküdtek, a nagyobb gyerekekkel (vagy csak kettesben a párunkkal) üljünk le beszélgetni, akár a lakásban egy gyertya mellett, akár a kertben egy kis tűz mellé. Ha megtehetjük, sütögessünk valami finomat, nézzük a csillagos eget, hiszen ez is hozzátartozik a nyár romantikájához mindannyiunk számára.