Készségek, amiket anyaként tanulhatsz, és a munkahelyen is hasznosíthatsz

Sokan gondolják azt, hogy az anyaként, otthon eltöltött évek kizárólag negatív hatással lehetnek a munka világába történő visszalépésre. Az kétségtelen, hogy ha valakinek gyereke születik, az élete teljesen megváltozik – beleértve a karriert is –, viszont közel se állítható, hogy ez a változás kizárólag hátrányosan befolyásolhatja a munkahelyi teljesítményt. Íme, néhány készség, amiket a kisgyerekes évek alatt professzionális szintre fejleszthetsz, majd később magabiztosan vetheted be őket a munkahelyeden:

Empátia

Mi, anyák és apák, kitartóan ringatjuk éjszaka is, órákon át az üvöltő gyereket, vidáman tapsolunk, ha a pisi a nadrág helyett végre legalább a bili mellé csurog, és szinte gyermekünknél is lelkesebben gyűjtjük az éppen menő mesemintás matricákat. Elsőre ez nem tűnik különleges képességnek,pedig igenis nagy dolog az, ha valaki megtanul belehelyezkedni egy másik ember helyzetébe, az ő szemével nézni egy-egy problémát – úgy, hogy saját maga számára lehet, hogy mindez jelentéktelen. Ez a készség minden munkahelyen hasznos, különösen abban az esetben, ha munkánk során, napi szinten emberek problémáira, igényeire kell hatékonyan reagálnunk.

Konfliktuskezelés

Manapság se szeri se száma a különféle tanfolyamoknak, csapatépítő tréningeknek, amelyek mind a munkahelyi konfliktuskezelés köré épülnek. Arról fogalmam sincs, hogy ezek mennyire hatékonyak, azt viszont tapasztalatból tudom, hogy ha az ember dackorszakos gyerekkel él együtt, intenzív kiképzést kap arról, hogy a súrlódásokat magabiztosan kezelje. Nyugodtan és átgondoltan reagálni akkor is, ha például egy vevő, ügyfél őrjöngve kritizál? Nem probléma, hiszen már megtanultuk higgadtan, kreatívan, mindig az adott helyzethez alkalmazkodva kezelni az artikulálatlan üvöltéssel csokit követelő kis hisztigépünket is. Megtalálni a mindenkinek megfelelő szerződési feltételeket akkor is, ha a másik egyáltalán nem akar kompromisszumot kötni? Szülőként úgy válhatunk profi érdekérvényesítővé, hogy közben a másik személy is elégedett lesz. Gondoljunk csak arra, hogy mi képesek vagyunk kiegyezni a kétévessel, aki eleinte hallani se akar a játszótérről történő hazamenetelről, ám pár perc múlva közösen mondókázva sétál mellettünk a lakás felé. Varázslat?! Dehogy, csak haladó szintű konfliktuskezelő képesség, amit bátran felhasználhatunk a munkahelyen is J.

Priorizálás

Emlékszem azokra a munkával teli hétköznapokra, amikor még nem volt gyerekem. Csak áradtak, ömlöttek a nyakamba a feladatok, én pedig sokszor tűzoltás jelleggel, ide-oda kapkodva igyekeztem mindent elvégezni. Persze, általában eléggé kipurcantam és rengeteg hibát vétettem. Aztán megszületett az első majd második gyerekem és a fontossági sorrend fogalma is az életem kötelező része lett: priorizálás vagy elmebeteg káosz – éreztem, hogy ez a két lehetőségem van, most már nincs menekvés. A stabil, de kellőképpen rugalmas napirendben nagyjából fix helyet kaptak a mindennapi feladataim, a gyerekek etetése, játékideje, levegőzése stb. És persze megtanultam azt is, hogy az alvásidő mindig túl rövid és kíméletlenül véges, így nincs mese: ha halaszthatatlan és nagy figyelmet igénylő elintézendőm van, azt ilyenkor el KELL végeznem, nincs „még egy kávé”, „még egy kis eltűnődés az ablakon kibámulva”. És nem utolsó sorban: az érzés, hogy nem tolom magam előtt a feladatokat – vagy ha igen, az nem rajtam múlik... –, remek érzés! Azt hiszem, hogy a fontossági sorrend hatékony felállítása és a határidők betartása már a munkahelyen se fog többé gondot okozni.

 „Multi-tasking”

Azaz több tevékenység párhuzamos (el)végzése. Na, de nem mindegy, mennyit és hogyan! Régebben én már azt is ebbe a kategóriába soroltam, ha válaszoltam a kollégáimnak egy rövid, eldöntendő kérdésre és közben megírtam egy pár mondatos e-mailt. Anyaként ez a szint egyértelműen emelkedett. Egyszerre kétféle ebédet főzök, válaszolok a kis dackorszakosom minden „miért?”-jére, gyorsan kiteregetek, dúdolok a héthónaposnak és a laptopomon pedig éppen ezt a cikket fejezem be J. Ehhez a kavalkádhoz képest egy folyton nyüzsgő munkahelyi közeg maga a nyugalom szigete, és a legkülönfélébb feladatok együttes elvégzése is könnyebben fog menni, ebben szinte biztos vagyok.

Készségek, amiket anyaként tanulhatsz, és a munkahelyen is hasznosíthatsz

Biróné Ujhelyi Anna , 2017. március 27.
 
 
 

Hozzászólás

Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?