A beszédkészség fejlődésének üteme (II.) - néhány szókapcsolattól az összefüggő beszédig

Az értelmi fejlődés egyik legjobb (és leghalhatóbb) fokmérője a beszédkészség kialakulása. De ha nem csak ilyen szigorúan tudományos oldalról közelítjük meg: akkor azt is szem előtt kell tartsuk, hogy az, hogy valaki mit és hogyan mond, az egész életét befolyásolja, ezért különösen fontos nyomon követni lurkónk tanulási folyamatát e téren!

Minél inkább képes gyerkőcünk verbálisan is kifejezni magát, annál pontosabban tud hangot adni vágyainak, ezzel megkönnyítve önmaga és a környezete helyzetét is. A beszédhez szükséges biológiai feltételek; az ép halló- és beszédszervek, a jó látás és az egészséges központi idegrendszer. Ezek hibáinak, betegségeinek korai kiszűrésével, jó eséllyel javítható a helyzet.

A beszédkészség fejlődésének üteme (II.) -	néhány szókapcsolattól az összefüggő beszédig

A fejlődésbeli pár hónapos eltérések teljesen normálisak. Általánosságban elmondható, hogy az élénkebb, más területeken is aktívabb (például a mozgás-koordináció eltanulásakor) csemeték gyorsabban haladnak eme készség elsajátításával is. Lássuk, a 2 éves kor felettiek esetében milyen ütemben tapasztalható a változás a pár szavas mondatoktól a folyékony beszédig:

  • Egy kétéves totyogó nagyjából 50-100 szót ismer. 2-3 szavas tőmondatokban kommunikál és jellemzően nem használ ragokat, például „én menni konyha”.
  • 2-3 éves korban már egész párbeszédre képes szemünk fénye, a közvetlenül Őt körülvevő dolgokkal kapcsolatban (tehát elvont, az adott pillanatban éppen nem észlelhető tárgyakról, jelenségekről még nem tud elbeszélgetni). Szókincse 2-300 kifejezésre duzzad, amikből akár 3-6 szavas mondatok alkotására is képes. A személyeket (én, te, ők) helyesen használja, a ragokat is kezdi érteni, a többes szám és a múlt kifejezése még kezdetleges. Rengeteg kérdése van, azonban, ha a Te kérdéseidre sosem tud válaszolni 3 éves korára (nem a válasz helyességére gondolunk, hanem arra a logikai késségre, hogy egy feltett kérdés értelmezzen, mint válaszra váró dolgot), akkor érdemes szakemberhez fordulni.
  •  3-4 évesen: a kicsi kedvenc szavai a „miért”, „mi” és a „ki”. Minden érdekli és már azt is el tudja mesélni részletesen, hogy mi történt akkor, amikor épp a szobán kívül tartózkodtál.
  • 4-5 évesen már egy egész, összefüggő sztorit is el tud mesélni, aminek eleje, közepe és vége is van. 4-5 mondattal képes leírni egy képet, az időhatározók (tegnap) és a nyelvtani szabályok nagy részének helyes használatára is képes, azonban néhány nehezebb mássalhangzóval még akadhatnak néha problémái.
  • 6-7 éves korban két tárgy összehasonlítására is képes, leírni, mi a különbség köztük, és mi a hasonlóság. Képek nélkül is el tud mesélni bármilyen történést, képes visszaidézni korábban történt eseményeket. A többesszám és egyéb ragozási feladatok még néha nehezen mennek Neki.
  • 8 éves korban komplex, bonyolult, értelmes mondatokat alkot a gyerkőc, a megfelelő gyorsasággal, hangszínnel és erősséggel. Képes egy felnőttel is tökéletesen jól megértetni magát és párbeszédet folytatni hosszú perceken át.

            Ti tapasztaltatok valami rendellenességet a lurkótoknál? Ha igen, mi segített? Osszátok meg velünk házi praktikáitokat, hasznos tapasztalataitokat.

Plézer Panna , 2017. december 10.
 
 
 
Címkék:  

gondozás

Hozzászólás

Felhasználónév:
     Jelszó:
X
EZT MÁR OLVASTAD?