#baba#anya

Miért nem szülünk (több) gyereket?

A csapból is az folyik, hogy mennyire fogy a népesség, fogy a magyar, veszélyben a haza és a gazdaság. A KSH rendre közreadja legújabb statisztikáit a népesség alakulásáról, és ezek szerint bizony nem rózsás a helyzet, már évtizedek óta tart ez a trend. A nagykutyák azon agyalnak, vajon miképpen lehetne rávenni a termékeny nőket, hogy egyáltalán vállaljanak gyereket, később pedig arra, hogy több gyereket szüljenek. Különféle elméleteket gyártanak arra, mi állhat a jelenség mögött, komoly kutatók fordítják erre idejüket, sőt, még népesedési kerekasztalt is létrehozták, hogy megfejtsék: miért nem szülünk (több) gyereket?

A válasz persze összetett, de véleményem szerint nincs itt szükség kutatásra, elméletekre, mert aki nyitott szemmel jár, az bizony látja a nyilvánvaló okokat. De hogy senki se érthessen semmi félre, akkor most álljon itt írásban – természetesen az én szubjektív szemüvegemen át torzítva.

Magyarországon gyereket vállalni komoly hendikepet jelent, főleg és elsősorban a nők számára. Már a terhességet sem nézi a munkáltatók egy része jó szemmel, ám ha egy kisgyerekes anya vissza szeretne térni a munkába, számtalan problémával kell szembenéznie. Mázlista, ha visszaveszik, mázlista, ha talál kisgyerek mellett munkát. Bár a kisgyerekes anyákat védi a törvény - egyelőre, ugye -, ezt csak az a munkáltató nem játssza ki, amelyik nem akarja.

Manapság olyan, hogy biztos állás, egyszerűen nem létezik - és nemcsak a gyerekesek szempontjából. Szerencsés az, akit a munkáltatója bejelent rendesen – kezeket fel, aki ekkora mázlista -, mert ha nem, hát bármikor az utcán találhatja magát az ember, akár van gyereke, akár nincs. De ha van, az duplán katasztrófa.

Nem csoda, ha a gyereket mindenképpen vállalni akaró nők nagy része jócskán kitolja az első szülés időpontját. Nemcsak azért tesznek így, mert tanulni akarnak és karrierre vágynak - vagy mert önzők lennének. Sokkal inkább azért, mert biztonságban akarják érezni magukat, hiszen ha megszületik az a gyerek, már nemcsak magunkért kell felelősséget vállalnunk. Márpedig biztonság, az nincs.

Már csak azért sem, mert sajnos nálunk az egy főre jutó átlagkereset nem elegendő egy család ellátására. Hacsak egy apa nem hajlandó arra, hogy mellékállás(oka)t vállaljon, és egyúttal lemondjon a gyerekeivel való kapcsolat lehetőségéről – hogy a párkapcsolatáról már ne is beszéljünk -, a kisbabás család anyagilag komoly veszélybe kerül. Persze, kap az anya GYED-et és GYES-t az államtól, de főleg ez utóbbi összege meglehetősen szerény, kb. 28 ezer forint. Míg egy csomag pelenka mintegy 4-5 ezer forint. És a gyerek ráadásul nem is három évig jelent csak anyagi és egyéb elköteleződést.

Választhat úgy a nő, hogy nem marad otthon a gyerekkel hároméves koráig, ám ekkor egyfelől kezdődik a gyerek elhelyezését célzó mizéria, másfelől megküzdhet a társadalom rosszallásával – hiszen a gyereknek három évig az anyja mellett a helye. Ha otthon marad három évig, jó eséllyel nézhet új munka után, márpedig ez három év kihagyással cseppet sem egyszerű, mondhatnánk: mission impossible.

Ha a munka mellett dönt egy anya, akkor jön a következő probléma: a gyerek behatárolja a napját, a gyereket hozni-vinni kell, sajnos, nem képes még önmagáról gondoskodni. És igen, közösségben sajnos gyakori, hogy le is betegszik. Ezt a munkaadók ismételten nehezen tolerálják, ami érthető, hiszen a gyermektelen munkavállaló akár 16 órát is hajlandó dolgozni, nem esik ki a kezéből a toll négykor, és tény, hogy nem is marad otthon hetekig beteget ápolni, hacsak ő maga nem beteges.

Igaz, ma már a kisgyerekes anya sem mer otthon maradni a beteg gyerekkel, inkább egy idegenre bízza a gyerekét, mert félti az állását. Ám ami szerintem még ennél is rosszabb: sokszor maguk a kollégák is negatívan viszonyulnak a kisgyerekes anyához, ők tesznek megjegyzéseket - miközben lehet, hogy a kisgyerekes szülő a maga munkaidejét sokkal hatékonyabban kihasználja, mint a kollégák.

Óvodai és bölcsődei férőhelyből is jóval kevesebb van, mint amennyi kellene. Egyes helyeken olyan hosszú a várólista, hogy már a terhesség alatt regisztrálni kellene rá ahhoz, hogy a gyerek kétévesen bekerülhessen. A csanákat – családi napköziket -, alapítványi vagy magánóvodákat, bölcsődéket sokan képtelenek megfizetni. Ahogy a bébiszittert is. A teljes munkaidejű állások időbeosztása sem az ideális – vagyis inkább a gyerekeket befogadó intézményeké nem az.

Részmunka és távmunka nem létezik – pedig ha létezne valódi lehetőségként, nemcsak maszatolásként, megoldást jelentene sokunk problémájára. Pénzre szüksége van egy családnak, főleg ha netán lakásvásárlásba is belevágtak, természetesen a magyar viszonyoknak megfelelően hitellel – abból is sokan devizahitellel. Ez akkora terhet ró a hitelesekre, hogy gyerekre vagy családbővítésre egyáltalán nem látnak lehetőséget.

Baj van szerintem a jövőképpel is: egész pontosan nincs. Maximum annyi, hogy nyugdíjas korunkra – ha lesz egyáltalán olyan – lesz majd egy tehermentes lakása az embernek. És akkor a gyereket még nem taníttattuk, nem indítottuk el az életben, segíteni sem tudtuk neki.

Nincs tehát biztonságérzet, jövőkép és még csak viszonylag biztosnak nevezhető egzisztencia sem. Minden más megvan hozzá: az emberek továbbra is vágynak a tartós párkapcsolatra és a gyerekáldásra is, lehetőleg egy élet alatt többször.

Talán nem ajtódíszekkel kellene megpróbálni rávenni a lakosságot a gyerekvállalásra, és nem is félrevezető és lelkifurdalást serkentő kampányokkal befolyásolni az abortuszt tervezőket. Elég lenne, ha azt látnák a ma még termékeny párok, hogy valós megoldások felé igyekszünk, amelyek mellett nem egy brutális túlélő-tábornak, hanem felhőtlen örömnek, kiteljesedésnek tűnik a gyerekvállalás.

Szilágyi Diána, 2011. augusztus 01.

 
 
 

Babanet hozzászólások  
(28 hozzászólás) 

2011 08 01. 09:55
Azért szerintem nem ennyire borulátó a helyzet. A környezetemben GYED-GYES után szinte mindenkit visszavett a munkáltatója, sőt többen új munkát kerestek, és nem 1 hanem több gyerekkel, és sikeresen találtak is! Véleményem szerint a fenti indokok jó része csak kifogás, hogy miért nem akar szülni valaki.
→ válasz erre
2011 08 01. 10:12
Én inkább azt nem értem, miért nem fogadják el az emberek, ha én nem szeretnék több gyermeket. Mindenki hüledezik, és jönnek a "kell a testvér" és hasonló okosságokkal. Lehet, hogy később meggondolom magam, de egyelőre úgy tűnik, az anyagi biztonságot 1 gyermek számára tudjuk megteremteni, és most úgy érezzük, mi inkább 1gyermekes szülők vagyunk. Talán ez majd változik, nem tudom, de nem értem, miért van ez a társadalmi nyomás, hogy "1gyerek nem gyerek". Egyébként a cikkben foglaltakkal egyetértek, nagyon kevés a családbarát munkáltató, és Magyarországon sajnos egyre rosszabbak a körülmények a gyermekvállaláshoz.
→ válasz erre
2011 08 01. 11:25
Én meg azt nem értem, miért nem értik meg, hogy mi meg sok gyereket szeretnénk... A harmadikat még értették, mert két lányunk volt előtte, gondolták kell egy fiú. De most mindenki azt hiszi, kész a családunk, és nem értik, miért szeretnénk negyedik gyereket is...
→ válasz erre
2011 08 01. 12:39
Talán éppen a halálozásokat, az öngyilkosságokat, a családon belüli brutális mészárlásokat kéne felszámolni ami manapság folyik az országban és talán többen megmaradnánk! Könnyebb lenne szerintem a másik végénél húzni a madzagot!

→ válasz erre
2011 08 01. 12:41
nem beszélve az utakon történő balesetekről! De hát ahogy hallottam erre sajnos nincs pénz! Tehát aztlehet mondani se életben maradni nincs pénz se életet adni nincs pénz! :( SZOMORÚ!
→ válasz erre
2011 08 01. 13:09
Én sem látom ennyire negatívan a helyzetet, de azért sok igazság van benne. Nekem szerencsére volt már egész családbarát munkahelyem is, sőt, pedig már oda is kisgyerekkel vettek fel. Arra azért kíváncsi vagyok, öt-hat év kihagyás után, két kisgyerekkel (meg egy naggyal) hogy találok majd állást, mindenesetre már most gondolkodom az átképzésemen...
→ válasz erre
2011 08 01. 15:37
Én 22 éves vagyok, és a 80ezres fizetésemből plusz barátom 90ezreséből nem igen tudunk tervezni, és szerintem ezzel nem csak mi vagyunk így. Ennek ellenére szeretnénk babát, nem is egyet, de most komolyan, egyedül saját magunkat is képtelenek lennénk ellátni, mit vár a fiataloktól Magyarország ilyen lehetetlen életkörülmények között? Sajnos a többség nem fél milkákból él, hanem igenis a 80-100 ezres fizetések az átlagok :S
→ válasz erre
2011 08 01. 18:03
Csatlakoznék az előttem szólóhoz. Tényleg nonszensz, hogy tisztességes, bejelentett munkából képtelenség megélni is, nemhogy tartalékot képezni. Én 37 éves vagyok, 2 diplomás értelmiségi, és igaz, elkövettem azt a hibát, hogy nem egy millimoshoz mentem férjhez, de gyerek nélkül is alig tudunk megélni a kettőnk fizetéséből. Pedig dolgozunk becsületesen. Arról már nem is álmodozunk, hogy az albérletet valaha is saját lakásra cserélhetnénk, viszont gyereket nagyon szeretnénk. Sajnos a lombik az egyetlen esélyünk, de sajnos az is pénzkérdés. Minden vésztartalékunkat felhasználva talán el tudunk jutni az 1. "támogatott" beültetésig, de hogy utána mi lesz, abba bele se merek gondolni...
→ válasz erre
2011 08 01. 20:57
Szerintem reális ez az írás. Én ugyan "rendesen" be vagyok jelentve, de sok céggel állok kapcsolatba és sajnos látom, hogy hogyan kezelik a terheseket, gyerekeseket. És igen, a kollégáim egyáltalán nem toleránsak. Az egyik azért, mert még nincs gyereke, a másiknak meg már felnőttek. Persze kéretlen jó tanácsból nincs hiány. Igaz, azt nem látják, hogy amíg nekik van idejük órák hosszat sápítozni, addig én enni is a gép mellett eszem.
Végigjártam a bölcsöde-óvóda körkérdést is- a keresési "praktikáktól" odáig, hogy magyaráznom kelljen, miért is adom a gyerekem bölcsibe.
Nagyon szeretnénk még gyereket. Csak mikor az ismerősöktől ilyeneket hallok, hogy könyvcsomag 34 ezer, edzőtábor 40 ezer, szalagavató 50 ezer, fél év a főiskolán 110 ezer...szorozva ez a gyerekek számával...háát bizony nagyon meggondoljuk a harmadik gyereket.
→ válasz erre
2011 08 01. 21:44
A cikk szerintem is nagyon reális, de ez mellett nagyon szomorú is hogy ez a magyar valóság.
Én 39 évesen szültem tavaly, most szeretnék egy második babát, ha nem jön össze akkor megyek vissza dolgozni. A kicsi meg bölcsibe megy, persze elég sokan néznek rám rossz szemmel, de nem érdekel. Örülök ha visszavesznek a munkahelyre, ahol épp gyed/gyesről visszatérő kolléganőket nem vesznek vissza, vagy csak csökkentett munkaidőben, pedig az állami szférában dolgozom.
A kismama sehol sincs biztonságban, szerintem a főnökön igen is sok múlik, hogy az otthon töltött idő után vissza tudjunk menni dolgozni.
A bölcsi/ovi elhelyezés tényleg nagyon nehéz dolog, vidéken még nehezebb. Aztán ha fel is vették a kicsi valamilyen intézménybe, meg kell oldani, hogy elvidd és időben érte menj. Hiába van este hatig nyitva az intézmény, 4 után már rossz szemmel nézik, ha a te fiad/lányod még mindig ott van. Nem is beszélve a sok szünetről, ami szintén szülő döntő többségének óriási kihívás, főleg ha nincs rokon vagy nagyszülő.
→ válasz erre
2011 08 01. 22:19
hogy nem reális ez a cikk??? annak nem akivel nem így van csakhogy a anyák 80%-val ez van, mi, ha magyarországon laknánk tuti nem a harmadik gyermekem várnám hanem egy sem lenne,felszolgáló a végzettségem abban is dolgoztam pénztáros biztos nem lennék 70 forintért mikor felszolgálóként 200 ezer forintot kerestem, tehát dolgoznék és gyerek nuku! Erre van pénz hogy kutakodjanak, inkább emelje a gyest vagy mi van otthon és ne kutakodjon, mert ahhoz aztán biztos diploma és sok évnyi kutatás kell milliókért, hogy észrevegyék mi a gond, az agyament barmok!!! emelje a családit minimum 20 ezerre fejenként, fix 100 ezer forintot adjon 2 évig és mindjárt többen kedvet kapnak a gyerekvállaláshoz, itt nálunk egy csomó variáció van amiből választani lehet igaz max 30 hónapos koráig a gyereknek ami véleményem szerint bőven elég.persze aki sose dolgozott csak gyereket gyárt még a mai helyzetben is akiket tudjuk, hogy a 80% a büdös életben nem is fog dolgozni,annak semmit nem adnék még családit sem hanem kötelező abortuszt.ez a kampány meg, hogy adja örökbe az ember ha nem akarja megtartani hát kapásból falhoz állítanám és minden kérdés nélkül kivégezném azt aki kitalálta, ezerszer inkább abortusz minthogy örökbe adjam a gyerekem és az abortuszt betiltani hát normálisak ezek????? inkább tb támogassa,ingyenessé tegyék annak aki nem tudja kifizetni!!! vagy a fogamzás gátlást támogatni de nem örökbe adásra biztatni a nőket, egy anyát aki majd teljesen tönkremegy abban, hogy sose láthatja a gyerekét.
→ válasz erre
2011 08 01. 23:33
Syngonium,
Jól belelovaltad magad, de az az igazság, hogy teljesen egyet értek veled.
Ezt az abortuszdolgot tuti férfi találta ki. A szíved alatt hordani 9 hónapig egy babát akit nem engedhetsz meg magadnak? :(
És valóban ez a dolog nyitja szerintem is, hogy az adózó, dolgozó állampolgárokat jobban támogatni és biztonságérzetet nyújtani számukra, mert nem hiszem, hogy komolyabb statisztika kellene ahhoz, hogy lássák, akinek a szülei soha nem dolgoznak, na annak a gyereke sem fog, mert ezt látta otthon.
Én is azok közé tartozom akik későn vállaltak gyereket, amikor már minden klappolt, mert nekem még azt tanították, hogy házasság, ház, gyerek. Még nincs 1 éves a kislányom, de már jövőre tervezek visszamenni dolgozni, mert jó lenne valamennyit bedolgozni a két gyerek között és szerencsésnek mondhatom magam, mert várnak vissza.
→ válasz erre
2011 08 02. 09:16
Csak az örökbeadós plakáthoz szeretnék hozzászólni.Szó sincs az abortusz betiltásáról.De tény,hogy ha elveteted,megölöd,ha örökbe adod,legalább ő élni fog,ha neked fájdalmas is.Az is tény,hogy több ezren állnak sorba évekig kisbabáért.Az egyik ismerősömék egy olyan kisbabához jutottak,akit nem akart az apja,az anyjának nem volt pénze abortuszra,így menekült meg a kislány és most csodálatos családban él.Mellesleg a szülők kistestvért is szeretnének,újra listán vannak.
Szörnyű érzés lehet odaadni a gyerekedet,de szerintem azzal a tudattal élni egy életen át,hogy megöltem a saját gyerekem,még szörnyűbb.
Egyébként meg mindenki azt csinál,amit akar,maga dönt.A plakát csak felhívta a figyelmet egy lehetőségre,ami még nincs eléggé a köztudatban.
→ válasz erre
2011 08 04. 11:47
kicsit furán hozza a kommenteket az új megjelenés...
→ válasz erre
2011 08 04. 14:05
Igen, lemaradt egy pár.
→ válasz erre
2011 08 04. 22:32
"ezerszer inkább abortusz minthogy örökbe adjam a gyerekem "
Ez azért elég érdekes megjegyzés....
→ válasz erre
2011 08 05. 09:35
Igen,erről a Salamon király története jut eszembe,tudjátok,amikor 2 asszony egyszerre szült és egyikük agyonnyomta a babáját és nem tudták eldönteni,kié az élő baba.
A salamoni döntés:vágják ketté a babát és osszák el.Erre az egyik anya azt mondta,rendben,felezzük el,ne legyen egyikünké sem,a másik felkiáltott,hogy inkább adják oda a másik nőnek,csak hagyják életben.Mit gondoltok,Salamon melyiküknek adta végül a kisbabát?
→ válasz erre
2011 08 05. 18:58
 
Az biztos hogy Mo-ra gyerekeket vállalni meggondolandó kérdés sajnos. Engem az esküvőnk után elküldtek a munkehelyemről,mert hát esedékes volt hogy szeretnénk kisbabát.Szerintem ,és a sokkal okosabbak szerint is itt jobb helyzet nem is várható.Amit már a több év alatt leromboltak,azt nehéz újra felépíteni.
Szeretne az ember gyereket,meg kistetvért a meglévő gyerkőce mellé,de a legtöbb esetben mire ?Mi vár rájuk mikor óriási követelmények vannak az iskolákba,munkahelyeken,már ha van ,és szinte rabszolgák vagyunk a saját országunkba!A miniszterek meg bújnának álruhába mint Mátyás.Szegény nemrég elvesztett papám idézte sokszor hogy meddig tűr a nép?
Van jó pár ismerősöm aki hasonló korú,33-34 éves , és nincs komoly kapcsolatuk,így babájuk sincs.Normális pasi híján kívül is azt mondják hogy nem is kell gyerek.Örülnek hogy dolgoznak valahol maguknak.Van egy kutyájuk oszt kész.Ez mondjuk elég durva hogy nagyon sokan ide jukadnak ki.De ebben az országban tényleg ellehetetlenítik az embereket.
Hát,szomorú a helyzet minden téren.
Lehet kicsit összeszedtlen voltam,bocsi,de siettem.Lehetne még részletezni persze mindent.
→ válasz erre
2011 08 05. 22:21
mmzsóékhoz szeretnék szólni én megértem aki azt írta hogy ezerszer inkább az abortusz. Ugyanis én is azt mondom az még nem élet egyrészt(mondjuk ezt mindenki döntse el maga), de bárhogy is fogod fel miért is és ki is adna ma örökbe ha a törvény életbe lépne? Lássuk csak ismét a szegény ember hogy miért mert valószínüleg nincs pénz se abortuszra, se fogamzásgátlásra, másrészt ez lehet szegény gazdag bár a gazdag biztos megtartaná azok a tinilányok akiket egyrészt bedrogoztak esetleg másrészt vagy felvilágosítva nem voltak vagy csak simán nem érdekelte őket mivel úgy voltak vele úgyse lesznek terhesek. Gondolj bele ma már 12-13 éves lányok fiúk simán szexelnek erre nincs szebb szó hiszen nem gondolnám hogy túlnyomó részt szerelemről szólna, besikeredik egy ilyen baba szerinted milyen élete lenne utána? Ha örökbe adná és nem tartaná meg vagy mert nincs pénz vagy bármiért szerinted hogy lehet úgy élni hogy a világban valahol van egy gyereked? Stb. Ezt nem részletezném. Azért mert egyszer elkövetett egy hibát élete végéig bűnhödjön? Gondolj csak bele. Másrészt tedd a szívedre a kezed ha már oda jutottál hogy meg kell szüld oda tudnád adni? Lenne szíved hozzá, mert a szája mindenkinek nagy de ha a helyébe lennél vajon mit is tennél és mit is választanál? Hogy te nem kerültél ilyen helyzetbe örülj neki! De ne mondd hogy minden esetben ez a jó, van olyan is nem tagadom és tudom hogy sokan várnak gyerekre, de nem mindegy szerintem milyen áron a gyerekről aki meg tudja hogy miért is került el az anyjától szerinted hogy fogja majd magát érezni, lehet hogy ésszel megérti de a szíve sose fogja és mindig lesz benne egy érzés hogy se anyámnak se apámnak nem kellettem. Na mindegy nem ragozom tovább, ezt én így gondolom. A másik hogy miért is nincs több gyerek? Egy szó a pénz. Az állás kilátástalánsag csak egy része ennek, mert ha legalább az egyik ember dolgozik a kettő közül mondjuk, de a legtöbb embernek szerintem van hitele is főleg lakás és azért egyebek is. Akik meg szülnek hegyre halomra, jól tudjuk kik ezek, csak azért hogy többen legyünk nem hiszem hogy jó ötlet mert ezek úgyse fognak dolgozni, max gyerekgyárosok lesznek hogy mint a kommunizmusban a terv meglegyen. Tisztelet a kivételnek sajnos elég kevés van. Azért ez is érdekes én azért nem szülök még egyet mert nincs pénz, ő meg azért szül huszat hogy legyen pénz. Akkor hogy is van ez? Most akkor Ők magyarok vagy romák? Döntsék el és Magyarországon végre a magyarokat és a dolgozni tudó akaró embereket segítsék végre egy kicsit vagyis inkább hagyják dolgozni megfelelő fizetésért!
→ válasz erre
2011 08 06. 16:21
Sajnos eltűnt az előző kommentem, és úgy voltam vele, hogy nem írom le mégegyszer, de most muszáj hozzászólnom. Valaki azt írta (ő ezt tartja megoldásnak), hogy nem kell nemi életet élni. Gratulálok a rendkívül épületes hozzászólásához. kinguci1983, teljesen egyetértek a mondandód első részével. A második feléhez most írhatnám, hogy igenis vannak kivételek, például itt vagyok én, diplomás, dolgozó, 1 gyermekkel (és nem is tervezünk többet), de inkább arra hívnám fel a figyelmedet (és másokét is), hogy amíg a fogamzásgátlás nem elérhető bárki számára (anyagi szempontból), addig itt senki ne várjon racionális és végiggondolt családtervezést!
→ válasz erre
2011 08 06. 19:47
lényegében mindent leírt a szerző, amit én is gondolok, és ami konkrétan minket is hátráltat: frankhitel, lesz-e állásunk (anélkül azonnal a lejtő alján találjuk magunakt). és akkor mi még szerencsések vagyunk: mert vagyunk egymásnak és van már egy gyerekünk.
→ válasz erre
2011 08 06. 22:24
Kedves Nuur,
az én hozzászólásom is elszállt,amiben megírtam,hogy én írtam azt a nemi életről,de ha figyelmesen olvastad volna,rájöttél volna,hogy egy korábbi hozzászólásra reagáltam,miszerint a tiniknek drága az óvszer és a tabletta.Erre írtam,hogy nem kötelező olyan fiatalon kezdeni,ahogy engem is visszatartott többek közt a teherbeesés veszélye.Nem az érett húszasokra és harmincasokra gondoltam,ennyire azért nem vagyok korlátolt!
→ válasz erre
2011 08 06. 22:43
mmzsó, én is a tinikre gondoltam (többek között) :)
→ válasz erre
2011 08 07. 14:24
Nem tudom mar ki irta, hogy annak, aki nem dolgozott semmi tamogatast nem adna, de en ezzel vitatkoznek. Sok diplomasnak pont ezert lesz csak 30 eves kora korul gyereke. A baratnöm egyetemre jar, de mar nagyon szerettek volna babat, igy most, mivel eddig meg nem dolgozott, a minimalis GYESt fogja kapni, ami tudjuk mire eleg. Egy masik ismerösömeknek 3 eve volt esküvöjük, azota szeretnenek babat, de meg elötte a lanynak muszaj, hogy mg legyen a 3 eve. En szerencses vagyok, mert a ferjemnek mar olyan egzisztenciaja van, hogy el tud tartani minket, igy 23 evesen, egyetem mellett tudtam szülni. Miert kell ahhoz, hogy az ember fiatalon szülhessen ilyen különleges helyzetnek elöallnia?
→ válasz erre
2011 08 08. 11:31
dia
Az abortusz-örökbefogadás részhez egy adalék: évente 40 000 abortusz történik hazánkban, míg jelenleg (és nem évente) 1500 pár vár örökbe fogadható gyerekre.

Az én kérdésem ezzel kapcsolatban csak annyi: mi lesz a fennmaradó 38 500 gyerekkel + x évszer 40 ezerrel?

Fogamzásgátlást szerintem nem véletlenül nem teszik mindenki számára elérhetővé, de lehet, hogy ez már részemről egy cseppet összeesküvés-elmélet...
→ válasz erre
2011 08 08. 12:24
Dia: Egyrészt szerintem jóval többen vállalnának örökbefogadást, ha nem 5-6 évet kellene várni az 1. örökbe fogadható babára. Pl. mi is azért vetettük el ezt a lehetőséget, mert ennyire még én sem vagyok türelmes...
A másik pedig, hogy nyilván nem az lenne a célja az abortuszellenes kampánynak, hogy ezután egyetlen terhességet se szakítsanak meg, hanem hogy a jelenlegi (szerintem rémisztően sok) 40 000-es számot leszorítsák mondjuk pl. 35 ezerre.
Szerintem a közeljövőben nem fog az a veszély fenyegetni, hogy elfogyjanak az örökbefogadásra váró párok.
→ válasz erre
2011 08 08. 22:54
jaimee1

IGEN lehet ,hogy érdekes megjegyzés de ez van, nem kötelező velem egyet érteni ÉN így gondolom és nincs az az isten se helyzet se semmi, hogy örökbe adjam a gyerekem inkább elvetetem, hálisten 2 gyönyörű egészséges gyerekem van és 3 hónap múlva itt a harmadik, nincs nagyobb gondunk az életben, de ha ilyen döntés előtt kéne állnom akkor inkább abortusz mint örökbe adás.

dia ,nem összeesküvés elmélet,jól gondolod, naná, hogy direkt nem elérhető mindenki számára a fogamzásgátlás, de legalább a rossz anyagi helyzetben lévőknek lenne az

és ezzel le is zártam ezt a témát, nem vagyunk egyformák hálisten :)
→ válasz erre
2011 08 15. 17:05
Szerintem nagyon jó a cikk, de azért nagyon sok embernek el vannak szállva az igényei. Nem attól lesz boldog a gyerek, ha mindent megveszünk neki. És az sem biztos, hogy mindenkinek egyetemre kell menni, ha van hozzá esze, és kedve, ha nincs.

→ válasz erre
X
EZT MÁR OLVASTAD?